بهره‌برداری غیرمجاز از لاله‌های واژگون در عرصه‌های طبیعی کازرون

نسبت به بهره‌برداری غیرمجاز از لاله‌های واژگون در عرصه‌های طبیعی کازرون و کاهش جمعیت گونه‌های بومی درخت‌ها و درختچه‌های این شهرستان هشدار داده شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیدعلی‌اکبر کاظمینی دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس، در نشست علمی «معرفی گونه‌های درختی و درختچه‌ای و تأثیر آن‌ها بر اقلیم کازرون»، با ارائه دستاورد‌های پژوهشی خود پیرامون گونه‌های مختلف درختی و درختچه‌ای در جغرافیای شهرستان کازرون، به وجود تنوع بالای این منطقه به واسطه قرارگیری در محدوده مرزی دو پهنه جغرافیایی رویشی ایران به نام‌های ایران‌تورانی و خلیجی‌عمانی اشاره و اظهار کرد: این ویژگی باعث شده است که تنوع قابل توجهی از گونه‌های مختلف گیاهی به ویژه گونه‌های درختی و درختچه‌ای در این شهرستان دیده شود تا آنجا که نمونه‌هایی از برخی گونه‌های گیاهی این منطقه به هر باریوم باغ گیاهی لندن که بزرگترین گنجینه گیاهی دنیا محسوب می‌شود، منتقل شده‌اند و در آنجا نگهداری می‌شوند.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: در جغرافیای شهرستان کازرون علاوه بر آنکه گونه‌های بومی متعددی وجود دارد، شاهد رشد گونه‌های نادری از گیاهان نیز هستیم.

او بر ضرورت حفظ این گونه‌ها تأکید و اضافه کرد: از جمله گونه‌های گیاهی نادری که در سطح شهرستان کازرون رشد می‌کند، می‌توان به گل لاله واژگون اشاره کرد که گونه‌ای در معرض خطر است، با این حال شاهد هستیم که پیاز این گل در حاشیه جاده‌های منطقه به فروش می‌رسد؛ و مطمئناً با تداوم چنین روندی، این گونه در منطقه از بین خواهد رفت.

کاظمینی همچنین به برشمردن گونه‌های مختلف درختی و درختچه‌ای بومی کازرون و ویژگی‌های هر یک پرداخت و ضمن بررسی چالش‌های زیست محیطی به وجود آمده طی سال‌های اخیر و تأثیر آن‌ها بر کاهش جمعیت این گونه‌ها، افزود: مسائلی مانند خشک شدن دریاچه پریشان که منجر به کاهش رطوبت در اکوسیستم منطقه شده، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب در سطح شهرستان، قطع تعداد قابل توجهی از درختان و تبدیل برخی اراضی طبیعی به عرصه‌های کشاورزی باعث شده‌اند فرصت زادآوری و تکثیر طبیعی در بسیاری از مناطق از گونه‌های مختلف درختی و درختچه‌ای گرفته شود.

او ادامه داد: این مسئله تأثیر نامطلوبی را بر شرایط حیات در این اکوسیستم بر جا خواهد گذاشت، بنابراین ضروری است برنامه‌ریزی‌ها در جهتی صورت گیرند که بستر لازم برای بقاع این گونه‌ها و تکثیر طبیعی آن‌ها به وجود آید.

این نشست با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد. شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار