سفارت ایران در کپنهاگ به پرستارانی که قصد مهاجرت به دانمارک دارند، توصیه کرد قبل از هر گونه اقدام، شرایط کشور مقصد را بررسی کنید.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی افزایش پرستاران متقاضی کار در کشور دانمارک، سازمان نظام پرستاری ایران طی استعلامی از مراجع پرستاری دانمارک و وزارت امورخارجه ایران، خواستار اعلام شرایط کار پرستاران در این کشور شد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ ضمن ارسال گزارشی از روند جذب پرستاران خارجی در کشور دانمارک خواستار اطلاع رسانی دقیق به متقاضیان مهاجرت پرستاری و عدم مراجعه این افراد به سایت‌های غیر رسمی و جلوگیری از سوء استفاده برخی موسسات اعزام نیرو شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: شیوع بیماری کووید ۱۹ و درگیر شدن بیمارستان‌های دانمارک باعث شده مسئولان وزارت بهداشت این کشور با زیر پاگذاشتن برخی محدودیت‌ها و مقررات دست و پاگیر و سخت استخدام پرستار خارجی اعلام کند این افراد به صورت زمان محدود می‌توانند در بیمارستان‌ها این کشور به صورت افتخاری و نه استخدام، مشغول به کار شوند. متاسفانه وضعیت و شرایط کار پرستاران و پزشکان ایرانی که به دانمارک مهاجرت می‌کنند، از سایر گروه‌های مهاجر سخت‌تر است.

لزوم طی دوره دو ساله زبان تخصصی دانمارکی برای این گروه پیش از شروع به کار الزامی است و داوطلبان طی دو سال مذکور حق هیچگونه فعالیت درآمد زائی ندارند؛ این درحالی است که هزینه‌های اقامت، آموزش و بیمه درمانی بر عهده خود افراد است.

بر اساس اعلام سفارت ایران در کپنهاگ پرستاران در صورت موفقیت در گذراندن دوره زبان ملزم به طی دوره‌های تخصصی و شروع به کار تدریجی در بخش‌های درمانی هستند، با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در دانمارک آن‌ها مجبورهستند در چند سال ابتدای مهاجرت به دانمارک سرمایه زندگی سال‌های گذشته خود را در این کشور هزینه  کرده و یا اقدام به انجام کار‌های متفرقه کنند.

از نکات مهم دیگر در این گزارش این موضوع است که برخی از هموطنان متقاضی کار در دانمارک که از طریق برخی دفاتر کاریابی ایرانی به عنوان پرستار و پزشک برای مهاجرت اقدام کرده اند با توجه به عدم تعهدات از سوی این شرکت‌ها باعث شده است که متقاضی، باوجود پرداخت هزینه‌های و رقم‌های کلان موفق به اخذ ویزای کار و اقامت معتبر در دانمارک نشده و موجب اختلاف و مشکلات قانونی شده است.

بر اساس این گزارش دولت دانمارک بر اساس تعهدی که در هنگام اخذ اقامت از افراد می‌گیرد، هیچگونه تعهد استخدام به افراد ندارند و از طرفی هزینه‌های بالای خدمات و مخارج زندگی در این کشور، اشتغال یک نفر از اعضای خانواده به تنهائی کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد؛ میزان درآمد واقعی پرستاران در دانمارک پس از کسر مالیات و مسکن خیلی عدد قابل توجهی نیست؛ همچنین دولت دانمارک در صورت عدم اشتغال فرد اقامت اولیه را تمدید نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار