به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، شاهرخ فاتح مدیرکل توسعه کاربردهای هواشناسی سازمان هواشناسی کشور در پنجاه و پنجمین نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور که در سازمان هواشناسی برگزار شد، اظهار داشت: وجود خلاءهایی در نحوه ایفای نقش اجزاء سازمان هواشناسی در مدیریت بحران جوی سبب شد تا از اواسط سال گذشته موضوع تدوین «فرایندها و اقدامات مدیریت بحران جوی» در سازمان هواشناسی کلید بخورد.
او با بیان اینکه از همان سال گذشته فرایند تهیه و تدوین سند آغاز شد، افزود: در این سند برای تمامی اجزاء سازمان در ستاد، ادارات کل و ایستگاههای هواشناسی وظایفی تعیین شده که از پیش از وقوع بحران جوی تا پس از آن را دربر میگیرد.
مدیرکل توسعه کاربردهای هواشناسی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: بحران در هواشناسی به دو دسته بحرانهای جوی و غیر جوی تقسیم بندی میشوند که مدیریت آنها سه مرحله «قبل بحران» برای پیشگیری، «حین بحران» برای مقابله و «پس از بحران» برای بازیابی و بازتوانی دارد.
فاتح گفت: به طور کلی بحران یک رویداد ناشی از پدیدههای طبیعی یا کنشهای انسانی است که شرایط متعارف زندگی در جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد و یک نیاز جدید در جامعه ایجاد میکند.
او اضافه کرد: پس از نهایی شدن این سند، به پیشنهاد بخش بین الملل سازمان سلسله فرایندهای مدیریت بحران جوی خلاصه شد و به همراه یک نمونه موفق اجرایی آن که در سیل ۱۳۹۸ در استان سیستان و بلوچستان پیاده شده بود، برای سازمان جهانی هواشناسی ارسال شد.
مدیرکل توسعه کاربردهای هواشناسی سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر اهمیت مدیریت بحران در دستگاههای مختلف، گفت: مدیریت بحران در جست و جوی ابزاری است که بتواند از بروز بحرانها پیشگیری کند یا اثرات آن را در موقع وقوع کاهش دهد و همچنین آمادگی لازم برای امدادرسانی سریع و بهبود اوضاع را ایجاد کند.
انتهای پیام/ع