حجت الاسلام شهرباف گفت: باید جایگاه، حقیقت و ارزش‌های اخلاقی پیامبر اکرم (ص) را به درستی معرفی کنیم.

حجت السلام شهرباف در گفت وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: وجود مقدس پیامبر عالی‌ترین مرتبه در مخلوقات عالم هستی است، لذا اخلاق، رفتار و منش آن حضرت نیز والاترین است. پیامبرمی فرمایند« بهترین شما بهترین برای خانواده است و من بهترین برای خانواده ام بودم». در روایتی دیگر در باب انفاق می‌فرمایند «بهترین انفاق، انفاق برای خانواده است، زیرا اگر خانواده درست تربیت شود درخت پر باری در جامعه ایجاد می‌شود».

وی درباره «نظافت» از پیامبر اسلام احادیثی عنوان کرد: پیامبر بنی اسرائیل را مثال می‌زنند که آن‌ها نظافت، آراستگی و وضایفشان را انجام نمی‌دانند در نتیجه زنانشان گرایش به گناه پیدا کردند. کما اینکه یکی از حقوق خانواده رعایت آراستگی و نظافت می‌باشد. پیامبر می‌فرمایند «لباس کثیف ذکر خدا را هم نمی‌گیرد. لباس باید پاکیزه باشد و نباید لباس را به عنوان موجود بی جان در نظر گرفت. این لباس به ظاهر بی جان، در واقع ذاکر خدا است و ذکر خداوند متعال را می‌گوید».

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: یکی از همسران پیامبر دیدند که پیامبر خود را در آب حوض می‌بینند و به آراستگی خود می‌رسند و ریش و موهایشان را شانه می‌زدند. علت را جویا شدند که پیامبر فرمودند «می‌خواهم در بین اصحابم بروم باید پیراسته و آراسته باشم». ایشان بهترین عطر‌ها را می‌زدند، زمانی که از کوچه‌ای رد می‌شدند بعضی از افراد از بویی که از آنجا به مشام می‌رسید متوجه عبور پیامبر از آنجا می‌شدند.

پیامبر آمد تا بشریت را سیراب از معرفت کند

شهرباف درباره تفاوت مسلمانان مطرح کرد: خلعی که در جامعه وجود دارد ناشی از این است که فقط به لحاظ زبانی پیرو پیامبران هستیم، ولی بالعکس در گفتار و عمل به این شکل نیستیم و رفتارمان مطابق با گفتار پیامبر نیست. برهمین اساس جامعه‌ای که به دور از گفتار پیامبر باشد به انحراف کشیده خواهد شد و در جهت مقابل، جامعه‌ای که بر اساس سنت نبوی و گفتار اهل بیت باشند به راه راست هدایت می‌شوند. مسلمانان دو دسته هستند؛ مسلمانان نامی و مسلمانان عملی، که افراد در دسته اول فقط نام مسلمان بودن را در شناسنامه خود دارند، ولی از لحاظ عملکرد حتی اگه نماز هم بخوانن شباهتی به معیار‌های اهل بیت ندارند.

وی درباره خصوصیات افراد منافق گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «هر کس که این سه خصلت را داشته باشد منافق است. اول اینکه زمانی که زبان به سخن گفتن باز می‌کند دروغ بگوید، دوم تخلف در وعده و سوم خیانت در امانت». رسول الله به عنوان کامل‌ترین فرد عالم هستی تکبر نداشتند و در میان فقرا می‌رفتند و روی زمین غذا می‌خوردند.  از ایشان من باب این موضوع سوال می‌شود  که می‌گویند «من بنده هستم». پیامبر خودش را  از مخلوقات جدا نمی‌داند و این یکی از رمز‌های بالا رفتن پیامبر است. به عنوان مثال همیشه در سلام کردن پیشتاز بودند و حتی به کودکان هم سلام می‌دادند. پیامبر به مهربانی کردن به خانواده دستور می‌دهند. همچنین روزی فردی نزد ایشان آمد و ادعا کرد «من هرگز فرزندم را نبوسیده ام» و پیامبر فرمودند «این شخص هرگز بوی بهشت را نمی‌شنود، چون محبتی به فرزندانش ندارد».

شهرباف همچنین درباره مسخره کردن آیه و حدیثی را مطرح و بیان کرد: آیه‌ای از سوره مبارکه حجرات می‌فرمایند «هیچ قومی قوم دیگر را مسخره نکند». پیامبر نیز درباره این موضوع می‌فرمایند «حق مسخره کردن دیگران را ندارید شاید فردی که مورد تمسخر قرار می‌گیرد برتر از شما باشد». کما اینکه در زمان پیامبر افرادی بودند که از این قبیل کار‌ها را انجام می‌دادند.

پیامبر آمد تا بشریت را سیراب از معرفت کند

وی در پایان تصریح کرد: پیامبر آمد تا بشریت را سیراب از معرفت کند. باید جایگاه، حقیقت و ارزش‌های اخلاقی وجود ایشان را معرفی کنیم. شایان ذکر است که در صدر اسلام تعدادی از افراد یهودی بخاطر حس امنیتی که پیامبر به آن‌ها می‌دادند مسلمان شدند، زیرا امنیت نداشتند. کما اینکه اگر اسلام واقعی را معرفی کنیم افراد بسیار زیادی طرفدار دین اسلام می‌شوند. همچنین پیامبر اکرم می‌فرمایند «اگر دشنام پیکری داشت، بی گمان بسیار زشت رو بود و شخص دروغگو در روز قیامت به بدترین شکل ظاهر خواهد شد».

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۰:۰۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
اللهم صل علی محمد و آل محمد
Germany
کامران
۲۰:۳۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
بدون شک خداوند بزرگ پیامبر مهربانی را تنها برای مسلمانان نفرستاده او را برای همه مخلوقات فرستاده پیامبر عزیز ما مال همه مردم دنیا است
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۱۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
معرفت در گرانیست به هرکس ندهندش پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهندش ، پیامبر نور و رحمت حضرت رسول الله ص آمد تا بشریت را سیراب از معرف کند ولی این معرفت را به امثال مکرون کرکس لاشخور ملعون و دارودستهای کرکسهای ملعونشون نمی دهند .
والسلام و صلوات التماس دعا .
لبیک یا رسول الله ص .
آخرین اخبار