دو سال انتظار، حکایت جداسازی یارانه زوج‌های جوان از خانواده پدری!

زوج‌های جوانی که در خانواده پدری از خود وام یک میلیون تومانی کرونا دریافت کرده باشند، تا پایان بازپرداخت کامل اقساط ۳۰ ماهه، نمی‌توانند یارانه خود را جدا کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از هزاران مشکل زوج‌های جوان، جداسازی حساب دریافت یارانه از خانواده پدری پس از ازدواج؛ این فرآیند علاوه بر مشکلات قبلی مثل قطع شدن ناگهانی یارانه، این بار با مشکل جدیدی به نام وام یک میلیون تومانی کرونا دست به گریبان شده است.

اهمیت جداسازی یارانه برای زوج‌های جوان از جایی دو چندان شد که امسال دولت تصمیم گرفت برای قرعه کشی فروش خودرو، به جای استعلام گرفتن از سازمان ثبت احوال کشور، سازمان هدفندسازی یارانه‌ها را مرجع تشخیص عضویت افراد در یک خانواده قرار دهد!

بسیاری از افرادی که برای خرید خودرو از دو خودروسازی مطرح کشور ثبت نام کردند، با این مشکل مواجه شدند که چون پس از ازدواج، حساب یارانه خانواده جدید خود را به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی نکرده بودند، در زمان قرعه کشی هنوز یکی از افراد خانواده پدری خود محسوب می‌شدند و از لیست دریافت کنندگان نهایی خودرو حذف شدند!

خانم مهسا که به تازگی ازدواج کرده است، به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: من و همسرم قبل از عقد به همراه خانواده پدریمان برای دریافت وام یک میلیون تومانی که دولت به خاطر شیوع کرونا به یارانه بگیران پرداخت کرد، اقدام کرده بودیم و قرار شد اقساط آن به مرور از حساب یارانه سرپرست خانوار کسر شود.

وی افزود: بعد از ازدواج به همراه همسرم برای جداسازی یارانه از خانواده‌های پدریمان به دفتر پیشخوان دولت و پلیس + ۱۰ مراجعه کردیم، اما با مخالفت آن‌ها رو به رو شدیم.

این نوعروس ادامه داد: آن‌ها می‌گویند، چون هنوز وام یک میلیون تومانی را تسویه نکرده اید، نمی‌توانیم حساب شما را از خانواده هایتان جدا کنیم.  به آن‌ها پیشنهاد دادیم که وام را پیش از موعد تسویه کنیم، اما گفتند چنین دستورالعملی وجود ندارد.

آقای متین جوان دیگری که به تازگی متاهل شده است در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هم که با چنین مشکلی رو به رو شده است،  گفت: دولت باید برای افرادی که می‌خواهند وامشان را پیش از موعد تسویه کنند شرایط لازم را فراهم کند.
بیشتر بخوانید

وی همچنین گفت: با شعار دادن نمی‌شود جوانان را ترغیب به ازدواج کرد؛ وقتی دولت ما حتی موضوعی به سادگی جدا کردن یارانه بعد از ازدواج را هم بدون برنامه گذاشته است چگونه می‌تواند توقع افزایش آمار ازدواج را داشته باشد؟

اردیبهشت ماه امسال و پس از فشار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا به اقشار ضعیف و متوسط جامعه، دولت به پیشنهاد بانک مرکزی با پرداخت وام یک میلیون تومانی از محل منابع بانکی برای ۲۴ میلیون سرپرست خانوار یارانه بگیر با بازپرداخت ۳۰ ماهه، موافقت کرد.

با کسر چهارمین قسط این وام از یارانه مهرماه سرپرستان خانوار، هنوز ۲۶ ماه دیگر برای بازپرداخت کامل این وام باقی مانده است و این یعنی اگر زوج جوانی بخواهند حساب یارانه جدیدی را برای جداسازی یارانه اشان از خانواده‌های پدری به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی کنند، باید ۲ سال و ۲ ماه دیگر در انتظار بمانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار