مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: عملیات ساماندهی و کف سازی راسته حجت الاسلام بازار تاریخی زنجان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: در راستای ارتقاء کیفی معابر بازار تاریخی زنجان پروژه کف سازی راسته حجت الاسلام آغاز شد.
 
او ادامه داد: کف سازی و ساماندهی راسته حجت الاسلام بازار تاریخی زنجان توسط شهرداری زنجان با مشارکت کسبه و تحت نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی انجام می‌شود.

ارجمند افزود: با توجه به آسیب‌های فراوان و وضعیت نامطلوب کف این راسته بازار، جلسات متعددی با کسبه بازار برگزار شد که منجر به آغاز عملیات جدید مرمتی در این بازار شد.
 
او گفت: این عملیات مرمتی با نظارت فنی کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان انجام خواهد شد.

ارجمند بازار زنجان را یکی از مهم‌ترین و بارزترین آثار فرهنگی و هویتی کشور دانست و گفت: با مرمت مداوم، این بازار با ظاهری ایمن و شایسته، میزبان شهروندان و گردشگران خواهد بود. جذب مشارکت مالکین و بهره برداران بنا‌های تاریخی در عملیات‌ها و پروژه‌های مرمتی به منظور افزایش حس تعلق آن‌ها و حفاظت و صیانت از آثار تاریخی از اهداف و اولویت‌های میراث فرهنگی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادامه داد: عملیات مرمت و احیای بازار تاریخی زنجان یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های مهم اداره‌کل میراث فرهنگی زنجان بوده که با جدیت اقدامات لازم برای این کار در حال انجام است.

این بازار تاریخی به عنوان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران با بیش از یک کیلومتر طول چندین راسته، کاروانسرا، تیمچه، تعدادی مسجد از جمله مسجد جامع زنجان را در خود جای داده است و به شکل یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. با این حال بازار زنجان با دارا بودن ۵۶ ورودی، ۹۴۰ باب مغازه و پنج هکتار مساحت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.