مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه،  گفت: آیت الله ممدوحی در معرض فرصت‌های زیادی بود، ولی رسالت خود را در درس و علم قرار داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  به همت خانه اندیشه حوزه هنری، مرکز پژوهش‌های انتشارات بنیان مرصوص و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، نشست بررسی بخش توحید از کتاب "عیان و نهان در گستره هستی" همزمان با اربعین عالم ربانی آیت الله ممدوحی (ره) به همراه برپایی نماکتاب آثار این فیلسوف اسلامی، پنج شنبه ۱۵ آبان از طریق شبکه زاگرس و در فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست از تابلو نقاشی چهره آیت الله ممدوحی اثر هنرمند کرمانشاهی، فائزه غلامی، و از کتاب «فإنی قریب» (شرح آرای عرفانی آن عالم مرحوم، اثر محمد خیاط زنجانی) رونمایی شد.

حجت الاسلام صادق ایرانی، مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه گفت: آیت الله ممدوحی در معرض فرصت‌های زیادی بود، ولی رسالت خود را در درس و علم قرار داد و در موضوعاتی وارد شد که کمتر کسی جرئت بیان آن‌ها را داشت، ولی در عین حال اگر تکلیف بود در مجلس خبرگان هم شرکت کرد.

او  افزود: علما را با آثارشان می‌شناسند و این کتاب گرچه‌همه وجوه شخصیتی او را نشان نمی‌دهد و می‌تواند شناسنامه علمی آیت الله ممدوحی باشد. همچنین ایشان دارای قلم روان و بیان رسایی بودند که کمتر کسی به آن شبیه است.

او گفت: آیت الله ممدوحی هنوز از نظر شناخت در جامعه دارای مظلومیت است و باید آثار ایشان را به جامعه معرفی کنیم.

عباس زین العابدینی، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی  گفت: از ایام‌نوجوانی با سخنرانی های ایشان آشنا شدم و برخی مباحث فلسفی را با بیانی روشن و استفاده از تمثیلات مطرح می کردند و در این کار تبحر داشتند.

او در ادامه به مقدمه‌کتاب «عیان و‌نهان در گستره هستی» اشاره کرد و گفت: هویت اصلی این‌اثر عرفان نظری است و خوش بیان و‌خوش قلمی به بیان جذاب به خواننده برای فهم پیچیدگی های بحث کمک کردند و از این جهت نکات بیانی تازه ای را در آموزش عرفان و فلسفه مطرح کرده اند.

او  ادامه داد: در دوران معاصر تمرکز علما بر عرفان نظری است در حالی که ماهیت اصلی عرفان عملی است نه نظری، و عرفان عملی است که عرفان نظری را تحقق بخشیده است.

حجت الاسلام دکتر محمد شجاعی نیز در این مراسم  گفت: مشکل بعضی فیلسوفان غربی این است که نتوانستند هستی را خوب تصور کنند و در نتیجه از دین دور شدند. وی ادامه داد: در این کتاب بر اساس تقابل وجود و عدم، هستی بی نهایت، یکتا، ازلی و ابدی و بی نیاز مطلق معرفی می شود و با این تصور از وجود است که به فهم‌سوره توحید نائل می شویم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.