باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

میوه‌ای پاییزی که خواهان خارجی دارد + فیلم

نارنگی پیش رس مازندران از اواخر شهریور تا پایان فصل برداشت علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی به ۵ کشور جهان هم صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، پاییز که می‌شود انگار سطل رنگ می‌پاشند به باغ‌های مازندران ، میوه  ای دوست داشتنی‌ که نه فقط رنگش که عطرش هم جانی به مشام ما می‌دهد و صدای چیدنش نت‌های آرامش بخش را مهمان گوش هایمان می‌کند نت‌هایی که حتی با آواز پرنده‌هایی که بر سر شاخه‌های درخت نارنگی نشسته اند هم هارمونی می‌شود.
 
پیرمرد مازندرانی در حالیکه پسرش آخرین جعبه نارنگی را در ماشین خریدار قرار می‌دهد، می‌گوید خدا را شکر امروز هم توانستیم ۲۰ تن نارنگی برداشت کنیم.

یک ماه است عطر و رنگ نارنگی در ۲۵ هزار هکتار از باغ‌های مازندران باغداران را به چیدن و فرستادن محصولشان به سورتینگ‌های مرکبات سوق داده است.
 
سورتینگ
 
 شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران می‌گوید، امسال بیشترین برداشت نارنگی در شهرستان ساری است و پس از آن شهر‌های میاندورود، نکا، قائمشهر و بابل همچنین تولید نارنگی‌های استان به عدد ۷۵۰ هزار تن رسیده است و این رقم علاوه بر بازار داخلی می‌تواند نیاز بازار خارجی را هم تامین کند.

نمیدانم گذرتان به سورتینگ مرکبات افتاده است یا نه از روی یک تجربه شخصی باید بگویم در آنجا بدون اینکه هیچ نارنگی را پوست بکنید و در دهان بگذارید می‌توانید طعم و عطر این میوه را در تمام وجودتان حس کنید.  رضوانی که یک ماه است به ۵ کشور جهان نارنگی صادر می‌کند، می‌گوید اینجا طبق سفارش کشور‌های هدف نارنگی‌ها را بسته بندی می‌کنیم بعضی کشور‌ها نارنگی ریز سفارش می‌دهند بعضی هم درشت.

بیشتر بخوانید 

وجود یک مرد با لهجه عراقی توجهم را جلب می‌کند، می‌گویند او تاجر است به طرفش می‌روم کنار کانتینری که قرار است به سمت مرز شلمچه برود ایستاده و جعبه‌ها را بررسی می‌کند، ابورضا مظفر می‌گوید: نارنگی پیش رس مازندران کیفیت و ماندگاری خوبی دارد و شیرین است.
 
صادرات مرکبات
 
نگاه راضی او نتیجه تلاش باغداران مازندرانی است که پارسال رنج مگس مدیترانه را تحمل کردند و با اینکه مقداری از محصولاتشان خراب شده بود، اما ناامید نشدند و امسال همت شان را بیشتر کرده اند.

نارنگی پیش رس مازندران از رقیب هایش جلو افتاده

درست است که نارنگی پیش رس مازندران بخاطر کیفیت و ماندگاری در بازار جهانی جایگاه پیدا کرده است، اما دلیلی که این محصول را خواستنی‌تر می‌کند برداشت زودتر نسبت به نارنگی‌های کشور‌های رقیب است. 
 
حسینی که از صادرکننده‌های قدیمی مرکبات است، می‌گوید: ما نارنگی پیش رس مازندران را یک ماه زودتر از کشور‌های رقیبمان یعنی اسپانیا، سوریه، آفریقا و ترکیه به بازار جهانی صادر می‌کنیم و این موضوع باعث استقبال بیشتر بازار‌های هدف شده است.

استقبال بازار جهانی باعث شده است که سورتینگ داران مازندرانی هر روز از کشور‌های مختلف سفارش بگیرند و روزانه ۱۰کانتینر نارنگی به کشور‌های روسیه، عراق، عمان و ازبکستان صادر می‌شود میزان صادرات این میوه امسال ۵۰ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته و این افزایش صادرات میزان ارزآوری را هم به رشد ۵۰ درصدی رسانده است.
 
آقای ایزدی مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران می‌گوید: پیش بینی می‌شود از این میوه هزار و پانصد میلیارد ریال تا پایان فصل برداشت برای کشور ارزآوری شود.
 
مدیر باغبانی مازندران
 

حالا که برداشت نارنگی پیش رس مازندران به نیمه راه خود رسیده و علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی ۶ هزار تن از این میوه کام مشتریان خارجی را هم شیرین کرده است تا پایان آذر ماه پیش بینی می‌شود بیش از ۱۵ هزار تن از این محصول به ۵ کشور جهان صادر شود.
 

گزارش از فاطمه سلیمانی
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
اینم از سر سفره مردم بردارید و صادر کنید.
همه کشورها تولیدشان را مدیریت میکنند و مازاد مصرف داخل را صادر میکنند که نظم بازار داخلی بهم نخورد توی ایران هم هر بی سر و پایی راه افتاده آذوقه و مواد غذایی و میوه و دام زنده و ... را بار میکنه میبره صادر میکنه و نتیجه اش میشه آشفتگی بازار داخلی