مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: استان اصفهان رتبه اول را در آماده سازی و تجهیز خانه‌های ورزش روستایی در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، استان اصفهان رتبه اول را در آماده سازی و تجهیز خانه‌های ورزش روستایی در کشور به خود اختصاص داده است که این امر در توسعه ورزش در فراسوی مناطق برخوردار شهری، گام موثری بوده است. اما مشکلات زیادی هنوز گریبان گیر اهالی روستاهاست که می‌توان از این بستر برای رفع آن استفاده بهینه کرد.
 

امکانات ورزشی، خواسته بحق روستاییان است

سید محمد طباطبایی، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: تاکنون بیش از ۵۳۰ فضای ورزشی با همکاری هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی و دهیاران استان در روستا‌های استان اصفهان تجهیز شده است.

او افزود: این امر موجب شده تا استان اصفهان در زمینه تجهیز خانه‌های ورزش روستایی در کشور عنوان اول را کسب کند؛ البته با توجه به تعدد روستا‌ها امیدواریم بتوانیم در توسعه این اماکن موفق‌تر عمل کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: یک سوم از جمعیت کشور ما شامل روستاییان است و برخورداری از امکانات حق مسلم آنهاست.

طباطبایی افزود: توسعه فضا‌های ورزشی ازمواردی ست که می‌تواند در جلوگیری از مهاجرت روستاییان نقش چشمگیری را ایفا کند و وزارت ورزش و جوانان، به همین دلیل فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی را دایر کرد.

 

اصفهان، طلایه دار تجهیز خانه‌های ورزش روستایی/ آیا همه انتظارات محقق شده است؟

ورزش در دورترین روستا‌ها با کمک‌های مومنانه
 
مهدی اسدی رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان گفت: برخی روستا‌ها کمترین کمک را از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کنند و افتخار ما این است که در دورافتاده‌ترین روستا‌های استان به منظور ارتقای سلامت روستاییان خدمات ورزشی ارائه می‌کنیم.

او افزود: در هفته تربیت بدنی و ورزش با شعار هر شهید یک خانه ورزش روستایی، ۳۳ خانه ورزش روستایی در استان به وسایل ورزشی مجهز شد.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان گفت: گلپایگان اولین شهرستان استان اصفهان است که در تمام روستا‌های آن خانه‌های ورزش روستایی به صورت کامل تجهیز شده اند.

اسدی افزود: طبق سند راهبردی و برنامه هیئت تا پایان سال ۹۹ دست کم در ۵ شهرستان دیگر تمام روستا‌ها صاحب خانه‌های ورزش می‌شوند و ۱۶۰ خانه ورزش روستایی افتتاح می‌شود.

او گفت: این اقدام نوعی کمک مومنانه بود که با همکاری وزارت ورزش و جوانان، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، اداره کل ورزش و جوانان استان و جمعی از خیران صورت گرفت.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان در خصوص کاربرد این خانه‌های ورزشی توضیح داد: در هر خانه بیش از ۳۰ رشته ورزشی قابل اجراست که درصد زیادی از آن زیرمجموعه ورزش‌های همگانی است.

اسدی یادآور شد: رشته‌های رزمی، بازی‌های بومی محلی و تنیس روی میز از رشته‌هایی است که هم در بعد همگانی و هم قهرمانی برای جمعیت هدف در نظر گرفته شده است.
 
اصفهان، طلایه دار تجهیز خانه‌های ورزش روستایی/ آیا همه انتظارات محقق شده است؟
 

فاصله زیاد اصفهان تا رسیدن به سرانه ورزشی کشوری

 
مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: استاندارد سرانه فضا‌های ورزشی در کشور برای هر فرد سه متر مربع شامل یک متر فضای سرپوشیده و دو متر فضای روباز است. اما نه در فضای شهری و نه در فضا‌های روستایی استان اصفهان این عدد محقق نشده است.

طباطبایی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش این فاصله گفت: تاکنون چندین زمین چمن مصنوعی و سالن‌های ورزشی طی طرح‌های مختلفی مثل طرح ۰۳۶ روستایی، احداث و بهره برداری شده است، اما این اقدامات جوابگوی نیاز روستاییان نیست.
 
ضرورت نگاه علمی به ورزش روستایی

نادرگیویان پور، مدیر عامل جمعیت احیاگران روستا‌های کشور گفت: با توجه به اصل سوم قانون اساسی مبنی بر ورزش رایگان برای عموم مردم، روستا‌های کشور همچنان با کمبود امکانات ورزشی روبه رو هستند. برای رفع این مشکل دولت قصد دارد تا سال آینده، ۷۵۰۰ خانه ورزش روستایی را تجهیز کند.

او افزود: این خانه‌ها فضا‌های کوچکی هستند که به صورت عمده میزبان علاقه‌مندان رشته‌هایی همچون تنیس روی میز، شطرنج و برخی بازی‌های بومی محلی می‌شوند. اما غالب روستاییان به خصوص زنان از فقر حرکتی رنج می‌برند و نیازمند اصلاحات اسکلتی عضلانی هستند بنابراین اقداماتی که در توسعه خانه‌های ورزش روستایی انجام گرفته به خوبی پاسخگوی نیاز روستاییان نیست.

مدیرعامل جمعیت احیاگران روستا‌های کشور گفت: نگاه فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی، بیشتر به بازی‌های محلی و عشایری معطوف شده است و این بیشتر جنبه تفریحی ورزش است در حالی که باید ابعاد تامین سلامت و اصول علمی ورزش را هم مورد توجه قرار داد.

گیویان پور با اشاره به برنامه‌های جمعیت احیاگران برای توسعه ورزش در روستا‌ها گفت: با شناسایی ظرفیت‌های موجود در هر روستا، در مناطقی همچون شرق اصفهان، باشگاه‌های مخصوص بدنسازی و آمادگی جسمانی و در غرب استان نیز سالن‌های مخصوص ورزش‌های توپی را تجهیز کردیم.

اصفهان، طلایه دار تجهیز خانه‌های ورزش روستایی/ آیا همه انتظارات محقق شده است؟


گردشگری ورزشی، هدفی کمتر شناخته شده در روستا‌ها


گیویان پور هدف تشکیل جمعیت احیاگران روستا‌های کشور را بررسی راهکار‌های افزایش رونق اقتصادی، اشتغال زایی و کارآفرینی در روستا‌ها به همت نخبگان دانست و تصریح کرد: با بررسی سند آمایش روستایی می‌توان به این نکته پی برد که کمترین توجه به ظرفیت‌های جغرافیایی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی شده است.

او مکان‌های قدیمی و بدون استفاده روستا‌ها مثل حمام‌های عمومی قدیمی را از ظرفیت‌های تغییر کاربری خواند و اضافه کرد: با راه اندازی مکان‌های تفریحی ورزشی مناسب در روستا‌ها می‌توانیم به اشتغال و درآمدزایی روستاییان کمک کنیم.

تاکنون ۲۴ هزار ورزشکار در روستا‌های استان اصفهان سازماندهی شده اند و باتوجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در این مناطق وجود دارد، می‌توان با استعدادیابی در رشته‌های مختلف، به ارتقای روحیه ورزش قهرمانی در کشور و درخشش در رویداد‌های بین المللی کمک کرد. بعد دیگر موضوع بهبود سلامت جسمانی و رفع مشکلات و ناهنجاری‌های ساختاری اسکلتی در میان اهالی روستاهاست.
 
گزارش از نسیم مسیبی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار