مالکی گفت: لطمه اصلی به تولیدات داخلی را مافیا‌های قاچاق می‌زنند وقتی ۷۰ درصد کالا‌های قاچاق در تهران دپو می‌شود این لطمه واقعی به تولیدات داخلی است نه مبادلات تجاری کوله باری که در مرز‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کردستان انجام می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان‌وبلوچستان اظهارداشت: تحریم امریکا علیه کشور ایران ظالمانه و سخت بوده و مشکلات عدیده‌ای بر کشور ما تحمیل کرده، اما این مهم ۳۰ تا ۴۰ درصد را دربر می‌گیرد و بقیه ناشی از خود تحریمی ماست که زجر ملت هم ناشی از همین خودتحریمی‌هاست.

او  افزود: تحریم مانند یک جبهه است که در آن می‌دانیم امریکایی‌ها چه اقداماتی انجام می‌دهند که باید برایش برنامه‌ریزی انجام شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط خود تحریمی‌ها بیشتر مشکل ساز شده است بطوریکه ما جزو سه کشور دارای بیشترین مرز‌ها هستیم و ۱۶ استان کشور ما با ۱۵ کشور دنیا هم مرز هستند و در این بین باید بررسی شود که ۲ کشور دیگر (چین و روسیه) که بیشترین مرز‌های آبی و خشکی جهان را دارند به چه جایگاه جهانی رسیده اند و ما در کجای این موقعیت قرار داریم که این همان مصداق خودتحریمی و استفاده نکردن از ظرفیت مرز‌ها است.

مالکی بیان کرد: در راستای خود تحریمی اخیرا با تصویب روسای سه قوه ورود یکهزار و ۳۳۹ قلم کالا به کشور ممنوع شده که این نشان از یک نوع خودتحریمی است.

او  افزود: یک اشتباه بزرگی که در کشور ما صورت می‌گیرد و در همه دولت‌ها نگاه یکسان است اینکه تفاوت میان صادرات و واردات با داد و ستد مرزی را بسیاری نمی‌دانند و به دلیل این ناآگاهی این نوع مصوبات را به این پیش فرض ربط می‌دهند که ورود این کالا‌ها لطمه زدن به تولید داخلی است در حالی که لطمه اصلی به تولیدات داخلی را مافیا‌های قاچاق می‌زنند وقتی ۷۰ درصد کالا‌های قاچاق در تهران دپو می‌شود این لطمه واقعی به تولیدات داخلی است نه مبادلات تجاری کوله باری که در مرز‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کردستان انجام می‌شود که این هم در واقع یک نوع خودتحریمی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قوی‌ترین گروه اقتصادی اکنون در مجلس حضور دارد و بسیاری از وزاری سابق اقتصادی، معاونان روسای جمهوری اکنون در مجلس هستند که در این راستا با در نظر گرفتن اینکه ۱۶ استان مرزی با ۱۳۸ نماینده بزرگت‌‍ترین ظرفیت در مجلس است فراکسیونی تحت عنوان «فراکسیون مرزی و مرزنشینان» در مجلس تشکیل شد.

رییس فراکسیون مرزی و مرزنشینان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بمنظور رفع این گونه خودتحریمی‌ها کمیته‌های مختلف دریایی، زمینی، مرزی و اقتصادی از خوزستان تا هرمزگان برای مبارزه با خود تحریمی و دادو ستد مرزی تشکیل شد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عقب ماندگی‌های تاریخی سیستان‌وبلوچستان گفت: سیستان‌وبلوچستان نسبت به نرم ملی ۳۰ سال عقب افتاده این در حالیست که بیشترین ظرفیت‌ها در این استان وجود دارد و هیچ استانی در کشور از جهت موقعیت جغرافیایی، اتصال به اقیانوس و وجود مرز‌های خشکی جایگاه این منطقه را ندارد.

او در پاسخ یکی از خبرنگاران در باره وضعیت دیوار مرزی در نزدیکی مرز ایران و افغانستان در سیستان بیان کرد: موضوع دیوار مرزی و نگاه‌هایی که نسبت به مرز وجود دارد به معضلی تبدیل شده است که باید برای رفع این معضل تلاش کنیم، زیرا در غیر اینصورت طرف مقابل را صاحب حقوق و مدعی برای آن قسمت می‌کند.

او ادامه داد:، اما در مورد اینکه دیوار مرزی به صورت کامل برداشته و با خاک یکسان شود ۲ موضوع وجود دارد یکی اینکه روزنه‌هایی برای تردد باز کنیم و دوم اینکه حاکمیت کشور ما در این محدوده تثبیت شود که این‌ها یکسری اقدامات فنی است که وزارت کشور بر روی این موضوع کار خواهد کرد، ولی این قطعی است که این معضل حل خواهد شد و روان سازی صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بااشاره به ساخت پل دوم برروی رودخانه در مرز میلک بیان کرد: ساخت پل دوم میلک در سال ۹۱ در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب شد، اما کشور مقابل در ساخت آن کوتاهی می‌کرد.

او با بیان اینکه ساخت این پل از سوی کشور مقابل موافقت شده است، ادامه داد: توسعه بندر چابهار و رونق خط ترانزیتی چابهار- میلک- افغانستان سبب رفت و آمد حدود ۲ هزار دستگاه کامیون و تریلی خواهد شد که بطور قطع یک پل موجود (پل ابریشم) جوابگو نخواهد بود و ساخت پل دوم درحال شروع است.

مالکی افزود: ما به جد مخالف دادن بخشی از منطقه آزادچابهار به کشور هندوستان هستیم و به این کشور اولتیماتوم بازپس گرفتن منطقه آزاد چابهار داده شده، زیرا بسیاری از خدماتی که این کشور انجام می‌دهد شرکت‌های داخلی خودمان می‌توانند انجام دهند و در صورتی که تمایل به واگذاری به کشور دیگری است چین گزینه بهتری است، زیرا پاکستان نسبت به هند حساس است و خیلی‌ها گمان می‌کنند که اختلاف بین این دو کشور یک اختلاف سیاسی است در حالی که اینگونه نیست ریشه این اختلافات «خونی» است.

او  تاکید کرد: یکی از کار‌هایی که در حوزه سیاست خارجی باید انجام شود این است که نگاه دستگاه دیپلماسی باید به کشور‌های همسایه و منطقه معطوف باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته کشور‌های منطقه و همسایه را از دست داده‌ایم، اما در چند ماهه اخیر موضوع توجه به کشور‌های همسایه به ویژه در حوزه صادرات و واردات مطرح و جا افتاده است.

او  گفت: در مورد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین من از موافقان این طرح هستم، اما برخی از بند‌های این قرارداد باید به نفع نظام جمهوری اسلامی چکش کاری شود، زیرا برای وجب به وجب خاک کشورمان شهید داده ایم و حتی یک وجب از خاک میهن را به بیگانه نخواهیم داد.

مالکی ادامه داد: استان سیستان‌وبلوچستان با آن همه ظرفیت و توانمندی نباید با معضل حاشیه نشینی روبرو باشد، سکونت بیش از ۴۲ درصد جمعیت شهر زاهدان در مناطق حاشیه‌نشینی زیبنده مرکز این استان نیست.

او  افزود: موقعیت ممتاز و طلایی چابهار به عنوان مهم‌ترین معبر تجاری نباید با معضلی همچون حاشیه نشینی خدشه دار شود.

او  افزود: در سطح شهر زاهدان ۱۴ نقطه حاشیه نشینی وجود دارد که چهره شهر را نامناسب کرده است، بخشی که فوق العاده خطرناک بوده مشخص شده و از این تعداد برای ۵ مورد اعتبارات کلان بمنظور خیابان سازی، ساخت مراکز و اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی بلاعوض و ۵۰ میلیون با بهره چهار درصد اختصاص یافته است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی یزد ۴۰ درصد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌های این شهر از مردم سیستان و بلوچستان هستند که این مهم زیبنده این استان نیست و باید اقدام و تحول اساسی در بهداشت و درمان صورت گیرد.

او بیان کرد: بندر چابهار یکی از معبر‌های مهم تجاری بین المللی است و این مهم زمانی محقق می‌شود که راه ترانزیتی چابهار- میلک و منطقه آزاد سیستان راه اندازی شود تا کالا‌ها پس از ورود به چابهار از این طریق به میلک و سپس افغانستان انتقال یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد منطقه آزاد سیستان از سوی سه رییس جمهوری مصوب شده، اما تاکنون محقق نشده است.

مالکی ادامه داد: اتحادیه اروپا ساخت یک شبکه راه آهن در افغانستان را برنامه ریزی کرده تا براساس تعهدات انجام شده کالا‌ها از طریق بندر چابهار وارد و پس از عبور از خط ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران از مرز میلک به افغانستان انتقال یابد و در واقع افغانستان بارانداز این کالا‌ها برای انتقال به کشور‌های آسیانه میانه و چین خواهد بود.

او  افزود: براساس تعهدات انجام گرفته و پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه ۲ منطقه آزاد باید ساخته شود یکی در افغانستان و دیگری در ایران که کشور همسایه در همین زمینه گمرگ و برخی زیرساخت‌ها را آماده کرده، اما در کشور ما به صورت کامل صورت نگرفته و در حال پیگیری است که با تاسیس منطقه آزاد سیستان محقق خواهد شد.

مالکی بیان کرد: طبق پیش بینی‌ها با راه افتادن محور ترانزیتی چابهار - میلک سیستان امکان ساخت چندین مجتمع رفاهی و ایجاد زمینه اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان منطقه فراهم می‌شود.

او گفت: در حوزه انتقال آب زمانی گفته می‌شد که سیستان مشکل آب دارد این در حالیست که بسیاری از شهر‌های سیستان‌وبلوچستان مشکل آب دارند که از اینرو از هر جهت که نگاه کنیم باید خط انتقال آب عملی شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد سیستان باید ۲ نگاه وجود داشته باشد که متاسفانه هنوز جا نیفتاده است یک نگاه «سیستان بدون هیرمند» که اگر هیرمندی به هر دلیل نباشد باید برای آن برنامه‌ریزی شود و دیگری سیستان با حق آبه مشخص هیرمند که رسیدن به این مهم نیازمند برقرار روابط حسنه است همانگونه که در زمان سفارت اینجانب در افغانستان یک روز سیستان بدون آب نشد، زیرا پروتکل صورت گرفته روابط حسنه بود.

او  ادامه داد: در تعاریف؛ هامون باید از هیرمند جدا شود، زیرا هیرمند ۲ جانبه بین ایران و افغانستان است، اما هامون یک تالاب بین المللی است و برای حق آبه هامون افغانستان باید به جامعه جهانی و سازمان ملل پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات آمریکا تصریح کرد: بین ترامپ و بایدن تفاوتی وجو د ندارد هر دوی آنان یک استراتژی واحد ضد ایرانی دارند که در تاکتیک‌ها و روش‌های خاص خود متفاوت عمل می‌کنند.

او افزود: روحیات بایدن با ترامپ متفاوت است و اگر در گذشته فردی به غیر از ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری امریکا می‌نشست خیلی از اتفاقات جهانی به وقوع نمی‌پیوست، زیرا در این شخصیت نفاق و دورویی وجود دارد.

مالکی ادامه داد: بایدن با وجود دنباله روی از همان استراتژی ترامپ در تاکتیک متفاوت عمل خواهد کرد و یک مصداق اینکه در مورد برجام دوباره قصد بازگشت دارد.

او  بیان کرد: در روابط دیپلماسی ۲ ضرب در ۲ همیشه چهار نمی‌شود در این مورد اگر امریکا تمامیت حق و منافع جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد امکان هر چیزی وجود دارد، اما اگر بخواهد با همان نگاه سابق و استراتژی قدیم باشد روند گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: فساد بزرگترینی معضلی است که هر نظامی را از هم می‌پاشاند و با نفاق و نفوذ مثلث شومی را تشکیل خواهد داد که انقلاب را آزار می‌دهد.

مالکی ادامه داد: در زمینه مبارزه با فساد قوه قضاییه اقدامات خوبی انجام داده که کافی نیست و برخورد مستمر با دانه درشت‌ها باید صورت گیرد.

او خاطر نشان کرد: شهادت سردا قاسم سلیمانی به عنوان قوی‌ترین فرمانده منطقه فراموش شدنی نیست و برای مقابله با این اقدام خصمانه رژیم امریکا این رژیم ضربات نرم افزاری متعددی خورده که قابل مشاهده نیست.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین رابطه خروج کامل امریکا از منطقه خاورمیانه سیاست ما در این منطقه خواهد بود هر چند که این رژیم با شهادت دانشجویان در افغانستان و تشکیل داعش که دست پرورده آمریکاست سعی در حضور در منطقه و توجیه دلیل ماندنشان در این منطقه دارند.

او تاکید کرد: در رابطه با فرودگاه چابهار نیروی هوایی واکنش‌های داشته که این مساله جمع و به سمتی رفت که کار به صورت فنی انجام شود و نهایتا ستاد کل پذیرفت که منطقه آزاد دولت باید فرودگاه جداگانه داشته باشد.

مالکی ادامه داد: نهایتا با بازرسی یک هیات یکی از اشکالات فنی این بود که اگر ۲ فرودگاه باهم باشد زمان پرواز جنگنده‌های با پرواز‌های که از فرودگاه انجام می‌شود ممکن است برخورد‌های اتفاق بیافتد که در این جا حرف نیروی هوایی درست است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اشرار مسلح در پاکستان مستقرند و از آنجایی که در پاکستان ارتش مسوول امنیت است و حرف اول را می‌زند پیشنهاده داده شد که از طرف ما ستاد کل ورود پیدا کند و با طرف مقابل گفتگو و مراوده داشته باشد.

او افزود: این اتفاقات مرزی که انجام می‌شود پاکستان باید در مقابل حوادث خطرناکی که در مرز‌های کشور اتفاق می‌افتد جوابگو باشد.

مالکی بیان کرد: در رابطه با امکانات مرزی جلساتی با فرمانده مرزبانی و سردار اشتری فرمانده ناجا برگزار شد.

او گفت: در مورد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی به تنهایی بار سنگین بر دوش کشیده و سازمان ملل هیچ کمکی نداشته است ما هم براساس اعتقادات خودمان این کار را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار