دانستنی کشاورزی؛

راه های مبارزه با آفات چوبخوار درختان میوه چیست؟

در سیستم مدیریت تلفیقی از تمام روش‌ های مبارزه به طور هماهنگ و مؤثر استفاده می‌شود تا جمعیت و خسارت چوبخوارها کاهش پیدا کند.

جوادی بایگی مدیرجهاد کشاورزی سربیشه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: مهمترین آفات چوبخوار درختان میوه، سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک چوبخوار سارتا و سوسک‌های طوقه و ریشه خوار هستند.

او افزود: این آفات در نتیجه ضعف درختان و عدم رعایت مسائل زراعی در سطح شهرستان گسترش یافته است.

جوادی بایگی با بیان اینکه در سیستم مدیریت تلفیقی از تمام روش‌های مبارزه به طور هماهنگ و مؤثر استفاده می‌شود، بیان کرد: آبیاری مناسب، تقویت درختان، هرس گیاه، کاشت گیاهان جلب کننده سوسک‌ های چوبخوار مانند سیر و پیاز و استفاده از خمیر سمی یا سم پاشی با نظر کارشناس حفظ نباتات یا مسئول کلینیک از جمله این روش ها است.


بیشتر بخوانید


مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به ردیابی کانون‌ های سن در این فصل بیان کرد: سن گندم مهم‌ ترین عامل خسارت زای گندم و جو است که بعد از برداشت محصول این سن از مزارع به مراتع و دامنه کوه‌ ها مهاجرت و در زیر بوته‌ های گون، تاغ، درمنه و در لایه سطحی خاک‌ های غنی در مسیر رود‌ها پاییز و زمستان را می‌گذراند، به طوری که گاهی صد‌ها سن زیر بوته دیده می‌ شود.

او در ادامه گفت: لازم است کشاورزان این مناطق را رصد و به کارشناسان حفظ نباتات اطلاع دهند چرا که کنترل سن گندم در یک هکتار مکان زمستان گذران، معادل ده‌ ها هکتار مبارزه در مزرعه است.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.