محمد قبادی دبیر پژوهشی مجموعه ده جلدی «شخصیت‌های مانا»، درباره ایده نوشتن و جزئیات این کتاب‌ها توضیح داد.

محمد قبادی، دبیر پژوهشی مجموعه ده جلدی «شخصیت‌های مانا» درباره ایده نوشتن این مجموعه به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال ۸۸ به اتفاق دوستان پژوهشگرم در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، در معرفی شخصیت‌های تاثیرگذار احساس خلأ  کردیم. بر اساس تجربه به این نتیجه رسیدیم که گروه پژوهشی شکل دهیم و با موافقت رئیس دفتر طرح مجموعه ده جلدی «شخصیت‌های مانا» را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: ما صد شخصیت در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با سه پیش فرض در نظر گرفتیم که انتخاب آنان شرایطی داشت؛ اول اینکه برای این شخصیت‌ها کتابی نوشته نشده و به جوانان معرفی نشده باشد. دوم؛ اگر هم کتابی نوشته شده باشد، کتاب درخوری نباشد و برای کار کردن جا داشته باشد؛ سوم اینکه این شخصیت‌ها درگذشته باشند و پرونده فعالیت هایشان در همان حوزه‌های متنوع بسته شده باشند.

او در خصوص مخاطبان این کتاب گفت: مخاطب این مجموعه کتاب، جوانان تحصیل کرده هستند که ورودی به تاریخ نداشتند، ولی علاقه‌مند به تاریخ هستند و می‌توانند شخصیت‌های کتاب را به عنوان الگوی خود بپذیرند.

ما بیست کتاب از مجموعه «شخصیت‌های مانا» را منتشر کرده‌ایم که ده تای آن یعنی سری اول سال ۹۵ منتشر شد؛ از آن‌ها رونمایی کردیم و ده مورد سری دوم در آبان ماه امسال منتشر شد. برای تولید ده تای سوم همکاری خود را ادامه می دهیم و تا آخر سال به انتشار ده تای سوم هم اقدام می‌کنیم.

قبادی درباره ویژگی‌های هر کتاب گفت: به عنوان مثال در کتاب «سلمان هراتی» در دوره اول و «قیصر امین پور» در دوره دوم، زندگی جامع و کلی آنها را ارائه می‌دهیم؛ آرا و نظرات ایشان در حوزه ادبیات را بررسی می‌کنیم و یک تحلیل از اشعارشان در فصل های مستقل می‌آوریم. علاوه بر زندگینامه اولیه، یک‌سوم متن کتاب به آرا، اندیشه و عملکرد آثار این شاعران، نظرات و سیاست آن‌ها اختصاص دارد. بعضی از شخصیت‌های کتاب‌ها دو وجهی بوده اند مثلاً «حسن حبیبی» که در دوره سوم منتشر می‌شود، علاوه بر مرور فعالیت نویسندگی اش، زندگی سیاسی او را هم بررسی می‌کنیم.

او در خصوص استقبال از سری اول مجموعه ده جلدی «شخصیت‌های مانا» گفت: من از استقبال مردم اطلاعی ندارم، ولی احساس می‌کنم چاپ این کتاب حرکتی رو به جلو و رو به رشد بود.

مجموعه «شخصیت‌های مانا» شخصیت‌های قدیمی را برای الگو گرفتن جوانان معرفی می‌کند

 

گفتنی است؛ مجموعه ده جلدی «شخصیت‌های مانا» کتاب‌های دوره اول که در سال ۹۵ چاپ شده، عبارتند از:

«غلامرضا سعیدی»، «سلمان‌هراتی»، «مجید شریف واقفی»، «طاهره صفارزاده»، «سید احمد خمینی»، «حاج آقا حسینی قمی طباطبایی»، «محمد فرزان»، «سید محمد علی داعیه اسلام»، «سید جعفر شهیدی» و «بهاالدین محلاتی».

عناوین سری دوم مجموعه ده عددی شخصیت‌های مانا هم شامل «بانو امین اصفهانی»، «سید علی اکبر فال اسیری»، «سید حسین فاطمی»، «زائر خضرخان»، «قیصر امین پور»، «حسین محبوبی اردکانی»، «روح الله کمالوند»، «برادران نخجوانی»، «سید حسین خدیوجم» و «ستارخان» می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.