رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۲۵۰ هزار نفر دانشجوی جدید الورود امسال به جمع دانشگاه آزاد پیوستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در  آئین استقبال از نودانشجویان این دانشگاه که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک و خوشامد گویی به دانشجویان جدید الورود گفت: موفقیت دانشجویان در ورود به دانشگاه نشان از متوقف نشدن زندگی با وجود شرایط سخت دارد.

او در ادامه بیان کرد: ۱۷ هزار از نو دانشجویان دانشگاه آزاد هم اکنون در مراسم استقبال از نودانشجویان به صورت مجازی حضور دارند. ما در دانشگاه بیش‌تر به محیط دانش تخصصی و کسب دانش تخصصی توجه داریم و دانشگاه شرایط ویژه‌ای دارد. سن رشد هر انسانی تا ۲۱ سالگی است و دانشجویان نوورود هنوز در سن رشد هستند و زمان رشد هنوز وجود دارد و دانشجو باید به آن دقت کند. ۲۵۰ هزار نفر دانشجو امسال به جمع دانشگاه آزاد پیوستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با طرح دو پرسش از دانشجویان که آیا تفاوت دانشگاه و مدرسه را می‌دانید؟ آیا باید برای خودتان برنامه داشته باشید؟ ادامه داد: دانشگاه نهادی برآمده از مدرنیته با خصوصیات خودش است. دانشگاه در ۴۰ ساله گذشته در کشور ما حضور معنا داری داشته است. اما هر استعدادی وارد دانشگاه شود شکوفا نمی‌شود. دانشگاه هم فرصت و هم تهدید بزرگی است.

او ادامه داد: اگر هوشیار باشیم از فرصتش استفاده می‌کنیم و اگر هوشیار نباشیم از فرصت‌ها مثل شکارچی استفاده نکنیم زمان می‌گذرد و ما را در درون خودش فرو می‌برد. مدرسه نهادی سنتی است و دانشگاه نهادی مدرنیته است. مدرسه مدیر محور بوده و محیط آموزشی فردی و همگن داشته است. اما دانشگاه محیطی باز و دانشجو محور بوده و محیطی اجتماعی و علمی دارد.

طهرانچی در ادامه خطاب به دانشجویان اظهار داشت: تا به امروز با مسئله انتخاب خیلی سروکار نداشتید و حتی دانشگاه را رتبه انتخاب کرده و نه خود فرد. کم هستند جوانانی که رتبه برتر داشته باشند و قدرت انتخاب داشته باشند. در دانشگاه که محیط تربیت اجتماعی است ابتدای فراگیری انتخاب است و باید یاد بگیریم چگونه نه و آری بگوییم.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه افزود: انتخاب واحد در ابتدای هر ترم به دانشجو تمرین انتخاب کردن را یاد می‌دهد. اگر دانشجو انتخاب درستی داشته باشد می‌تواند آینده شغلی و آینده تحصیلی خودش را درست انتخاب کند.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد، در شرایط کرونایی نگرانیم همت زیاد دانشجویان به دلیل ماندن در خانه کاهش پیدا کند و تلاش دانشجو تضعیف شود. در دانشگاه آزاد از فروکش کردن و تحت الشعاع قرار گرفتن توانمندی دانشجو واهمه داریم. دانشگاه محیط اجتماعی و یادگیری دانش است. دانش تخصصی، مهارت و دانش اجتماعی سه مهارتی است که دانشگاه به دانشجو می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه گفت: مهارت هر فرد زمینه شغل است. اگر کسی بتواند دانش مهارت و دانش اجتماعی را در کنار هم قرار دهد موفق است. بین مهارت و شغل ارتباط زیادی است. همان طوری که اثر انگشت دو نفر متفاوت است انسان‌ها هم با هم متفاوت هستند.

او در ادامه بیان کرد: بسیاری از دانشجوها از سال دوم تحصیل شروع به شک کردن درباره آینده شغلی خود می‌کنند که مثل خوره وجود آن‌ها را می‌خورد. هیچ کسی نباید خود را با سایرین قیاس کند. صبر و مداومت در یادگیری پس از انتخاب نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد.

طهرانچی در ادامه افزود: برای هر دانشجو به وسیله سامانه آموزشیار یک استاد راهنما قرار داده می‌شود تا دانشجو با استادش مشکلات را مطرح کند. یادگیری خلاقانه کلید موفقیت است. یادگیری که بتواند حل مسئله کند نه حفظ محور باشد، کلید حل مشکلات است.

او در ادامه بیان کرد: کرونا زندگی در فضای حقیقی را آنچنان تحت تاثیر قرار داده است که امروز از نگاه کردن به چشمان دانشجویان محروم شده ایم. کرونا همه را با فاصله کنار هم نشانده و زندگی و سبک زندگی را تحت الشعاع قرار داده است. سبک زندگی در فضای مجازی شیوه خاص خودش را دارد که اگر آن را فرا نگیریم موفق نخواهیم بود.

انتهای پیام/

 
 
برچسب ها: دانشگاه آزاد ، شهریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
برای این ۲۵۰هزار نفر دانشجوی جدید الورود جز شهریه گرفتن چه برنامه ای دارید ؟