وزیر انرژی عربستان اعلام کرد امکان آن وجود دارد که با ادامه همه گیری کرونا، توافق کاهش تولید نفت تعدیل شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی دوشنبه اعلام کرد گروه نفتی اوپک پلاس متشکل از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن، ممکن است کاهش تولید نفت را تعدیل کند.

بر این اساس، وزیر انرژی عربستان سعودی که بعد از آمریکا و روسیه بزرگترین تولید کننده نفت و اولین صادرکننده نفت در جهان است، اعلام کرد گروه نفتی اوپک پلاس متشکل از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن، ممکن است توافقنامه محدودسازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی را تعدیل کند.

این توافقنامه به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی به علت بحران بهداشتی ناشی از شیوع همه گیر ویروس کرونا (کووید-۱۹) به اجرا گذاشته شد. کشور‌های تولید کننده نفت گروه اوپک پلاس {OPEC+} در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفتند تولید خود را در فاصله ماه‌های مه و ژوئن ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند. اما بعدا این کاهش را تعدیل کردند و رقم آن را از اول ماه اوت، به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رساندند. اکنون نیز تصمیم گرفته شده است میزان کاهش تولید روزانه این گروه نفتی در فاصله ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه باشد.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانسی مجازی (ویدئوکنفرانس) که در امارات عربی متحده برگزار شده بود گفت با اجماع همه ما می‌توانیم با این توافقنامه در مسیر خود حرکت کنیم و آن را تعدیل کنیم.

وی افزود اعضای گروه نفتی اوپک پلاس با اصل تعدیل توافقنامه محدودسازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی موافق هستند. راهبرد به اجرا گذاشته شده باعث ثبات بازار‌ها خواهد شد هر چند که موج دوم شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا، در بسیاری از کشور‌های جهان به ویژه در اروپا آغاز شده است. با توجه به اینکه اوضاع از نظر عرضه نفت به بازار جهانی به علت ادامه تشدید شیوع بیماری کرونا تیره شده است سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در این بازار از خود می‌پرسند اعضای گروه نفتی اوپک پلاس چه تدابیر و اقدامات مقتضی در پیش خواهند گرفت. مقررات قرنطینه و محدودیت‌های خارج شدن از منزل برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا که در برخی از کشور‌ها و اقتصاد‌های مهم جهان به اجرا گذاشته شده است تقاضا برای نفت در سطح جهان را کاهش خواهد داد.

وزیر انرژی عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد: واکسن کرونا به زودی کشف شده و توزیع خواهد شد و این امر باعث بازگشت سریع فعالیت‌های اقتصادی به شرایط قبل خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار