خبرهایی از صادرات لیمو شیرین جهرم به اروپا، تولید بیش از ۲ هزار تن قارچ خوراکی در مرودشت و کشت گندم در لارستان را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

صادرات لیمو شیرین جهرم به اروپا

مدیر جهاد کشاورزی جهرم صادرات لیمو شیرین سورت شده به اروپا را گامی مهم در حمایت از محصولات جهرم دانست.

علی جوکار با اشاره به اینکه لیمو شیرین جهرم با تولید ۴۰۰ هزار تن در سال از قطب‌های مهم تولید کشور است تصریح کرد: تاکنون ۷۰ تن لیمو شیرین جهرم به اروپا صادر شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سطح زیر کشت لیمو شیرین شهرستان جهرم بیش از ۱۰ هزار هکتار است؛ افزود: پیش بینی می‌شود ۴۰۰ هزار تن لیمو شیرین در جهرم برداشت شود.

جوکار با اشاره به اینکه لیمو شیرین جهرم به دلیل کیفیت بالایی که دارد مورد استقبال کشور‌های اروپایی و آسیایی قرار گرفته است؛ ابراز کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال ۵۰۰ تن لیمو شیرین به کشور‌های خارج صادر شود.

او اظهار کرد: صادرات لیمو شیرین با تایید گواهی بهداشت قرنطینه حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم در گمرک این شهرستان انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم افزود: لیمو شیرین جهرم تا کنون به کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های اروپایی هلند و آلمان و انگلستان صادر شده است.

تولید بیش از۲ هزار تن قارچ خوراکی در مرودشت

کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از تولید سالانه ۲۱۰۰ تن قارچ خوراکی در این شهرستان خبر داد و گفت: این شهرستان جایگاه دوم تولید را در استان فارس به خود اختصاص داده است.

محمد رضا مختاری تصریح کرد: شهرستان مرودشت با تولید ۱۸۵۰ تن قارچ خوراکی در ۶ واحد صنعتی و ۲۵۰ تن قارچ در ۲۶ واحد سنتی از قطب‌های تولید این ماده غذایی ارزشمند در استان فارس است.

او افزود: با تولید قارچ در این واحد‌ها برای بیش از ۳۰۰ نفر از جمله بانوان اشتغال موقت و دائمی ایجاد شده است.

به گفته مختاری؛ در راستای حمایت از تولید کنندگان و رونق تولید به متقاضیان تجهیز و بازسازی واحد‌ها یا احداث واحد‌های تولیدی جدید با اخذ مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی تسهیلات کم بهره اعطا خواهد شد.

این کارشناس با بیان مشکلات واحد‌های تولیدی یادآور شد: افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید در واحد‌های تولید قارچ در سال جاری، افزایش قیمت این محصول را در برداشته و تا حدودی باعث کاهش مصرف این فرآورده در بین خانوار‌ها شده است.

کشت گندم در لارستان آغاز شد

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی لارستان از آغاز کشت گندم در مزارع این شهرستان خبر داد.

علی سعیدی نژاد با پیش‌بینی کشت گندم در سطح ۳۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان گفت: در سال زراعی جاری طبق برنامه در ۱۸ هزار هکتار از اراضی آبی و ۱۵ هزار هکتار از اراضی دیم لارستان گندم کشت می‌شود.

به گفته او کشت گندم از اواخر مهر ماه آغاز شده است و تا اواخر آذر ادامه دارد.

سعیدی نژاد با اشاره به اینکه کشت گندم در ۶۰ درصد از اراضی شهرستان به صورت مکانیزه انجام می‌شود اظهار کرد: ارقام سیروان، چمران ۲، سارنگ، تیرگان و مهرگان برای گندم آبی و ارقام آفتاب، کریم و دهدشت برای گندم دیم در نظر گرفته شده است.

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لارستان تامین بذر گواهی شده و نیز نهاده‌های لازم برای کشت گندم را مهمترین دغدغه کشاورزان عنوان و بیان کرد: کمبود شدید بذر و کندی روند حمل و توزیع آن از جمله مشکلات کشاورزان است که موجب تاخیر در تاریخ کاشت و در نهایت کاهش عملکرد می‌شود، همچنین افزایش قیمت کود‌های پایه از جمله کود فسفات و پتاس سبب نارضایتی کشاورزان و کاهش مصرف و بعضا عدم مصرف این کود‌ها شده است.

توزیع ۱۱۸ هزار تن نهاده‌های دامی در فارس

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۸ هزار تن نهاده‌های دامی، شامل ۳۳ هزار تن جو، ۲۷ هزار تن ذرت و ۵۸ هزار تن کنجاله سویا توسط این اداره کل بین تولیدکنندگان دام و طیور استان توزیع شده است. این میزان توزیع در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال رشد۶۰ درصدی داشته است.

رهام رحمانی افزود: اگرچه در چند ماهه گذشته به دلیل مشکلات ارزی واردات و تأمین نهاده‌های دامی به میزان مورد نیاز کشور با محدودیت‌هایی مواجه بود، اما در ماه‌های اخیر با بکارگیری سیاست‌های دولت و پیگیری‌های لازم محموله‌های جدیدی وارد کشور شده و در آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

مدیر کل پشتیبانی امور دام از برنامه‌ریزی و هماهنگی این شرکت و معاونت امور دام سازمان جهادکشاورزی برای توزیع مناسب نهاده‌های دامی بین بهره‌برداران خبر داد و تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که توزیع نهاده‌های دامی عادلانه و در راستای پشتیبانی و حمایت از تولید باشد و از عرضه خارج از شبکه نهاده‌ها جلوگیری شود.

رحمانی در پایان با بیان اینکه محدودیتی در توزیع گوشت مرغ منجمد در استان فارس وجود ندارد، تصریح کرد: طی ۲۰ روز اخیر، روزانه بیش از ۴۰ تن مرغ منجمد در سطح استان توزیع شده و این روند به منظور تعادل بخشی به قیمت این فرآورده پرمصرف غذایی، همچنان در سطح استان ادامه دارد. انتظار می‌رود با توزیع مناسب نهاده‌ها و بهبود وضعیت تولید در آینده شاهد تعدیل قیمت مرغ گوشتی در سطح استان باشیم.

برداشت دانه روغنی کنجد در کازرون

علیرضا محمد زاده، معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با بیان اینکه شهرستان کازرون از مناطق مستعد تولید کنجد در استان فارس است، گفت: برداشت دانه روغنی کنجد از بیش از هزار هکتار زمین‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شده است.

او با بیان اینکه کتوسط برداشت این محصول در هر هکتار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است افزود: پیش بینی می‌شود امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن دانه روغنی کنجد برداشت شود.

محمد زاده گفت: مقاوم بودن به کم آبی، دوره رشد کوتاه، تناوب زراعی با غلات، جایگزینی مناسب برای ذرت دانه ای، کاهش هزینه‌های عملیات خاک ورزی از مزایای کشت کنجد در این شهرستان است.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با بیان اینکه شهرستان کازرون از مناطق مستعد تولید کنجد در استان فارس است افزود: امسال سطح کشت این محصول نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

اجرای طرح تراکم کاشت در شهرستان نی ریز

مسئول زراعت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریزگفت: توصیه‌های فنی لزوما زمانی نتیجه بخش خواهد بود که در معرض دید کشاورزان قرار بگیرد؛ در برخی شرایط کشاورزان تمایل به مصرف بیش از اندازه بذر دارند که به منظور رفع این مشکل و کاهش هزینه‌های تولید اجرای طرح تراکم مطلوب در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریزقرار گرفته است.

شیرین زارعی تصریح کرد: طرح بهینه تراکم کاشت با میزان بذر مصرفی ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۰۰ و ۲۵۰ کیلوگرم برای ۴ تیمار و ۳۰۰ کیلوگرم برای شاهد در سطح کل ۱.۳ هکتار با رقم بذری پیشتاز در منطقه دهچاه در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۹ اجرا شد.

به گفته او؛ در این طرح با مقایسه شرایط رشدی هر تیمار و عملکرد در واحد سطح، تراکم مطلوب و میزان بذر مصرفی بهینه در هکتار مشخص می‌شود و نتایج در اختیار بهره برداران شهرستان قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی کشت ۸ هزار هکتار گندم آبی در فیروزآباد

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد از پیش‌بینی کشت ۸۰۰۰ هزار گندم آبی در این شهرستان خبر داد.

سید کاظم موسوی اظهار داشت: کشت گندم در فیروزآباد آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود هشت هزار هکتار گندم آبی در این شهرستان کشت شود.

او با اشاره به اینکه کشت گندم در فیروزآباد هرساله از نیمه آبان ماه آغاز و تا نیمه آذرماه ادامه دارد، افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز شامل بذر‌های گواهی شده، کود و سم جهت کشت گندم تأمین و تدارک دیده شده است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی فیروزآباد ادامه داد: استفاده کشاورزان از بذر‌های اصلاح‌شده و عاری از علف هرز با پتانسیل عملکرد بالا، رعایت تناوب، عمق کاشت مناسب، تراکم مناسب بذر، آبیاری به موقع و استفاده از ادوات کشت مکانیزه از جمله عوامل تأثیرگذار در تولید است.

موسوی بیان کرد: کشاورزان باید به منظور افزایش راندمان کیفی و کمی محصول خود با همکاری کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی، اصول علمی در کاشت گندم را به کار گیرند.

سرپرست جهاد کشاورزی فیروزآباد بیان داشت: از جمله مزایای رعایت تاریخ کاشت افزایش عملکرد در واحد سطح، تسهیل مبارزه با علف‌های هرز، جلوگیری از سرمازدگی و در نهایت رسیدن به عملکرد مطلوب است.

او ابراز داشت: عمده ارقام گندم کشت شده در شهرستان می‌توان به سیروان، چمران ۲، پیشتاز، دوروم، ترابی و رقم گندم دیم کریم اشاره کرد.

گفتنی است گندم یکی از محصولات مهم و مورد حمایت دولت است که در سال زراعی پیش، کشاورزان فیروزآباد بیش از ۴۱ هزار تن محصول گندم تحویل مراکز خرید دادند.

تولید عسل پاییزه در شهرستان مهر

کارشناس مسئول دام و طیور مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: اوایل شهریور هرسال کندوداران از سراسر کشور به این شهرستان مهاجرت می‌کنند و تا فروردین ماه در منطقه حضور دارند.

او افزود: امسال ۸۵ زنبوردار با ۱۸ هزار و ۷۰۰ کلنی در کنارستان‌های بخش‌های اسیر و گله دار شه‍رستان مهر مستقر شدند.

شاهین با بیان اینکه از ابتدای پائیز تاکنون ۱۵۵ تن عسل در این شهرستان تولید شده است افزود: عسل کنار تولیدی شهرستان مهر علاوه برمصرف نیاز شه‍رستان به سایر نقاط فارس و استان‌های دیگر فرستاده می‌شود.

برداشت طلای سرخ در استهبان

مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان فارس گفت: برداشت زعفران از سطح ۵۳۸ هکتار از مزارع شهرستان استهبان آغاز شد.

او افزود: پیش بینی می‌شود با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی خوب طی یک سال گذشته بیش از ۲۷۶ تن گل زعفران در استهبان برداشت شود.

اعیان منش ادامه داد: کشاورزان پس از برداشت گل زعفران، کلاله را از گلبرگ جدا و آن را خشک می‌کنند که در اصطلاح محلی گل پر کردن گفته می‌شود و در آخر کلاله گل زعفران به صورت خشک شده در بازار خرید و فروش می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان بیان کرد: زعفران استهبان به لحاظ عطر، طعم و رنگ همچنین شرایط آب و هوایی مناسب و اختلاف ارتفاع از سطح دریا جزو برترین زعفران‌های ایران است که می‌تواند رقیب بسیاری از زعفران‌های تولید شده در دنیا باشد، ولی بدلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب از بازار‌های بین المللی عقب مانده است.

او با اشاره به برداشت ۳ تن زعفران به صورت کلاله خشک گفت: در استهبان کارخانه‌های صنایع تبدیلی که محصول تولیدی کشاورزان را بسته بندی و صادر کنند، وجود ندارد و تنها برخی به صورت کارگاهی اقدام به این فعالیت می‌کنند که نیاز این شهرستان را برطرف نمی‌کند.

اعیان منش تصریح کرد: عملیات برداشت زعفران در استهبان از اواسط آبان ماه آغاز شده و تا اواخر آذر ماه ادامه می‌یابد.

برداشت خرمالو از باغ‌های استهبان

.مدیر جهاد کشاورزی استهبان استان فارس با بیان اینکه همزمان با فصل پاییز برداشت خرمالو در شهرستان استهبان آغاز شد، اضافه کرد:‌ این برداشت از سطح ۶۰ هکتار باغ‌های این شهرستان آغاز شده است.

مهدی اعیان منش در این زمینه افزود: همه ساله در فصل پاییز برداشت خرمالو در شهر استهبان و منطقه رودبال- ایج این شهرستان آغاز می شود.

او ادامه داد: متوسط عملکرد این محصول در استهبان ۲۰ تن در هکتار است که پیش بینی می شود از این سطح بیش از ۱۲۰۰ تن محصول خرمالو برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان بیان کرد: کار برداشت خرمالو تا پایان آبان ماه طول خواهد کشید.

اعیان منش گفت: خرمالوی برداشت شده در منطقه رودبال استهبان از کیفیت مطلوبی برخوردار است و عمدتا روانه بازارهای صادراتی کشورهای حاشیه خلیج فارس می شود.

آغاز کشت گندم آبی در شهرستان لامرد

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان لامرد گفت: با اغاز کشت گندم ابی در شهرستان لامرد بیش از ۳۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت گندم اختصاص داده شده است.

محمدصادق فانی افزود:کشت گندم دیم نیز با اولین بارش پاییزه و در۲۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی، در این شهرستان اغاز می‌شود.

آغاز برداشت دانه روغنی کنجد در خنج

مدیر جهاد کشاورزی خنج گفت: پیش بینی می‌شود ۱۴۰۰ تن محصول از مزارع این شهرستان برداشت شود.

او گفت: برداشت محصول دانه روغنی کنجد از نیمه دوم مهرماه در شهرستان خنج آغاز وتا اواخر ابانماه ادامه دارد.

اسلامی افزود: شهرستان خنج با داشتن بیشترین سطح زیر کشت وبالاترین میزان تولید درهکتار مقام اول استانی را دارد و قطب تولید این محصول محسوب می‌شود میانگین تولید این محصول ۱۲۰۰ کیلوگرم وماکزیمم ۵/۲ تن در هکتار است وامسال با ۳۰درصد کاهش سطح زیر کشت نسبت به پارسال ۱۲۰۰ هتار ازاراضی به کشت این محصول اختصاص داده شده است.

او افزود: پیش بینی می‌شود ۱۴۰۰ تن محصول برداشت وبه بازارمصرف داخلی عرضه شود.

مدیر جهاد کشاورزی خنج گفت: بیشترین مصرف کنجد در تهیه ارده (شیره کنجد) وروغنی گیری است واز کنجد محصولات غذایی زیادی همچون حلوا پشمک حلوا شکری فرآوری می‌شود و برداشت کنجد زمینه اشتغال بیش از ۸۰۰۰ نفررا بصورت مستقیم فراهم کرده است.

آغاز کاشت گندم آبی پاییزه در ارسنجان

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: کاشت این محصول در شهرستان ارسنجان از اوایل آبانماه آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

سید ناصر حسینی افزودسطح زیر کشت ابلاغی این شهرستان ۲۹۵۰هکتار است و پیش بینی می‌شود سطح کشت گندم آبی به بیش از ۳هزار هکتار برسد، که نسبت به سال قبل ۱۰درصد افزایش سطح زیر کشت داشته است.

او افزود: مصرف بذور گواهی شده و با کیفیت توسط کشاورزان، ازبذور مقاوم به خشکی و کم اب نظیر سیروان، چمران ۲، ترابی و مهرگان نام برد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.