خسروی گفت: شروع موج جدید بیماری کرونا در کشور آمار اهدای خون را در این استان با بیش‌از ۵۰ درصدی روبرو کرده بطوریکه حتی امکان پاسخگویی یکروزه آن‌هم در شرایط عادی وجود ندارد.


دکتر سهیلا خسروی مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سایر نقاط کشور واردات خون از سایر استان‌ها مقدور نیست و با شرایط ذخایر خونی در سیستان‌وبلوچستان حتی امکان پاسخگویی برای یکروز آن هم در شرایط عادی وجود ندارد و بیماران تالاسمی بدلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند که این موضوع می‌تواند سلامت آنان را به خطر اندازد.

او گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۴۳ هزارو ۹۲۵ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان‌وبلوچستان مراجعه کردند که ۳۵ هزار و ۱۱ نفر آنان موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان افزود: از مجموع اهدا کنندگان خون ۳۲ هزارو ۳۱۷ نفر مرد و ۲ هزارو ۶۹۴ نفر زن بودند.

او با بیان اینکه این میزان اهدای خون حدود ۶۰ درصد نیاز سیستان‌وبلوچستان را تامین می‌کند، گفت: متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده‌های خونی استان۱۲ هزارو ۹۲۷ واحد و میانگین توزیع ماهانه نیز ۱۱ هزارو ۶۹۶ واحد خون و فرآورده خونی است.

خسروی بیان کرد: میزان مصرف آبان ماه پنج هزارو ۲۵۳ فرآورده سلولی بوده است.

او  با اشاره به اینکه کمبود‌ها از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت می‌شود، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۹ هزارو ۶۱۲ واحد خون از سایر استان‌ها بویژه شهر‌های تهران، بیرجند و اصفهان دریافت شده است.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان افزود: سه هزار و ۲۴۰ نفر بیمار تالاسمی موجود این استان ۶۸ درصد خون‌های اهدایی را مصرف می‌کنند.

او اظهار داشت: با توجه به افزایش بیماری‌های عفونی از جمله کرونا و انجام قرنطینه خانگی از سوی شهروندان اهدای خون بصورت قابل توجهی کاهش یافته است.

خسروی به اهدای پلاسما نیز اشاره کرد و گفت: ۲۷۷ نفر از بهبودیافتگان ویروس کرونا در این استان موفق به اهدای پلاسما شدند.

وی افزود: ۵۱ واحد پلاسمای کرونا از سایر استان‌های کشور دریافت شده و پلاسمای بهبودیافتگان ویروس کرونا بین ۳۰۴ مرکز درمانی استان توزیع شده است.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: پایگاه‌های انتقال خون در استان از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

او دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

انتهای پیام/.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار