به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، علی اصغر دادخواه، مدیرکل تامین اجتماعی قم اظهار کرد: کمک هزینه ازدواج به بیمه شدگان تامین اجتماعی به منظور بهینه سازی فرآیندها و با رویکرد کاهش مراجعات، افزایش رضایتمندی بیمهشدگان، توسعه خدمات غیر حضوری با بهره گیری از بانک های اطلاعاتی و با توجه به برقراری ارتباط با سازمان ثبت احوال کشور به صورت غیر حضوری پرداخت می شود.
او در خصوص نحوه اجرای این فرایند توضیح داد: شناسایی بیمهشدگان حائز شرایط ماده (۸۵) قانون تامین اجتماعی و فرآیندهای مربوط به ثبت مشخصات، انجام محاسبات و صدور اسناد در سامانه متمرکز تعهدات کوتاه مدت برای واجدین شرایط که دارای شماره حساب و شماره تلفن همراه معتبر در سیستم هستند در پایان هرماه به صورت هوشمند و بدون نیاز به مراجعه بیمه شده به شعبه صورت میپذیرد و مراتب نیز از طریق پیامک به بیمهشده اعلام میگردد.
مدیرکل تامین اجتماعی قم ادامه داد: علاوه بر شیوه فوق، امکان ثبت اطلاعات مربوط به ازدواج از سوی بیمهشده از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی اینترنتی https:\\ eservices.tamin.ir امکان است.
او عنوان کرد: افرادی که با وجو تکمیل اطلاعات شماره حساب و شماره تلفن همراه در سامانه خدمات غیرحضوری، پیامک ثبت کمک هزینه ازدواج را دریافت نکردند، میتوانند از طریق مراجعه به نشانی اینترنتی مذکور از مسیر (منوی بیمه شدگان/ حمایت های کوتاه مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج) از علت دریافت نکردن کمک هزینه مطلع شوند و در صورت اعتراض با «ثبت درخواست پشتیبانی» و بارگذاری تصاویر عقدنامه و صفحه ازدواج شناسنامه ازطریق منوی «افزودن تصاویر جدید» نسبت به ارائه درخواست و پیگیری های مربوطه اقدام کنند.
دادخواه در خصوص شرایط ماده ۸۵ قانون تامین اجتماعی هم گفت: بیمه شده اجباری سازمان تامین اجتماعی در صورت احراز شرایط زیر از کمک هزینه ازدواج بهره مند میشود.
۱- بیمهشده ظرف ۵ سال پیش از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حقبیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد.
۲- در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمهشده با کارفرما قطع نشده باشد.
۳- ازدواج اول بیمه شده باشد.
۴- ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.
او تصریح کرد: مبلغ کمک هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف ۲ سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴، در صورتی که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش مییابد.
مدیرکل تامین اجتماعی قم افزود: در صورتی که زن و شوهر هر دو بیمه شده سازمان تامین اجتماعی بوده و واجد شرایط باشند، پرداخت کمک هزینه ازدواج به هردو نفر انجام میپذیرد.
انتهای پیام/ش