در ویژه برنامه پایش مطرح شد؛

اقتصاد آمریکا و چین بسیار در هم تنیده هستند/ واشنگتن دچار هرج‌ومرج می‌شود

کارشناسان سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ابعاد انتخابات و وضعیت اقتصادی و اجتماعی این کشور را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مصطفی خوش‌چشم و مصطفی محمدی رمضانی کارشناسان سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا، مهمانان ویژه برنامه پایش با موضوع انتخابات آمریکا بودند.

مدیریت جنگ غرب آسیا معادل ۳ بار آسفالت کردن تمام آمریکا بود

ابتدای برنامه خوش‌چشم به افول هژمونی آمریکا اشاره کرد و گفت: هر زمان که هزینه‌های بیرونی برای گسترش هژمونی بیشتر از هزینه‌های داخلی می‌شود، اقتصاد داخلی نحیف می‌شود. همان گونه که ترامپ اذعان داشت، برای مدیریت جنگ در غرب آسیا چیزی حدود ۸ تریلیون دلار هزینه شد که معادل هزینه‌ای معادل ۳ بار آسفالت کردن تمام آمریکاست.

او افزود: ترامپ دغدغه‌های اقتصادی بعضی از سفیدپوستان زیر مدرک دانشگاهی را که در اثر وجود نیروی ارزان قیمت در شرق آسیا و خود آمریکا بی‌کار شده بودند، درک کرد و در جهت موج‌سواری بر روی دغدغه‌های این قشر تلاش کرد. در ماجرای کرونا و نیاز به خدمات درمانی قشر یاد شده، این شکاف طبقاتی بیشتر نمایان شد، چراکه آمریکا بیش از ۴۰ میلیون فقیر دارد و قریب به ۸۰ میلیون نفر از مردم هم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند؛ این در حالی است که پول حرف اول را در حوزه درمان آمریکا می‌زند. همین مسئله باعث رکودی بزرگ در اقتصاد و تعطیلی بسیاری از کسب و کار‌ها شد.

وضعیت بی‌خانمان‌های آمریکا از کمپ سوریه بدتر است

در ادامه، محمدی رمضانی با اشاره به نرخ بالای جرم و جنایت و نابسامانی‌های اقتصادی آمریکا در مقایسه با کشور‌های توسعه یافته بیان کرد: وضعیت برخی از بی‌خانمان‌های آمریکا حتی از پناهندگان کمپ‌های سوریه نیز بدتر است؛ مثلاً در یک محله لس‌آنجلس برای ۱۸۰۰ بی‌خانمان، فقط ۹ عدد سرویس بهداشتی وجود دارد.

استاد دانشگاه پلی‌تکنیک ویرجینیا: اقتصاد آمریکا و چین بسیار در هم تنیده هستند

همچنین در تماسی تصویری، جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه پلی‌تکنیک ویرجینیا با اشاره به توافق نظر تمامی دولت‌های اخیر آمریکا درباره فرسوده بودن زیرساخت‌های اقتصادی آمریکا گفت: اوباما تصمیم بر بازسازی این زیرساخت‌ها داشت که کنگره با آن همراه نشد و ترامپ هم با وجود شعارهایش در این باره، هیچ همتی برای بازسازی این زیرساخت‌ها از خود نشان نداد. مشکل اصلی ترامپ با چین این است که قابلیت تولید بسیاری از کالا‌ها را با بهای کم دارد؛ این موضوع یک بدبینی را نسبت به چین در آمریکا ایجاد کرد که ترامپ از آن بهره برد. اقتصاد آمریکا و چین بسیار در هم تنیده هستند و فکر می‌کنم هم آقای بایدن و هم آقای ترامپ باید با این مسئله کنار بیایند.

آمریکا درون‌گرا شده است

خوش‌چشم کارشناس سیاست خارجی با تأکید بر دعوای آمریکا و چین گفت: به دلیل سطح بالای تنش‌های اقتصادی در سطح بین‌الملل، آمریکا درون‌گرا شده است و ترامپ سیاست ملی‌گرایی را پیش می‌برد. او علاوه بر چین، با اروپا هم جنگ تعرفه راه انداخته است. برای نمونه در ماجرای عربستان، به دروغ یا صداقت از منطقه خارج می‌شود، اما از متحدان منطقه‌ای پول دریافت می‌کند. ترامپ در راستای کاهش هزینه‌ها دست به اقدام‌های افراطی و غیرافراطی می‌زند که می‌توان به خروج از معاهده پاریس اشاره کرد.


بیشتر بخوانید


او اظهار کرد: طبق نظرسنجی منتشر شده اخیر، ۵۶ درصد آمریکایی‌ها معتقدند وضع جیبشان بهتر و از سویی، ۵۶ درصد مردم معتقدند وضع کشور(جایگاه بین‌المللی و ...) بدتر شده است. ما در آمریکا ۵۰۰ هزار خانه داریم که نه فقط آب آشامیدنی، که حتی لوله‌کشی هم ندارند و ۷۵ درصد این تعداد، در شهر هستند، ۵۰ درصد این آمار هم در ۵۰ شهر ثروتمند آمریکا قرار دارد. بخشی از این آمار در کالج کینگز لندن و بخشی دیگر در آکادمی علوم آمریکا قابل دسترس است.

جنس گشایش‌های مذاکرات، روانی است/ در آمریکا هرج‌ومرج می‌شود

محمدی رمضانی ضمن اشاره به روانی بودن گشایش‌های اقتصادی حاصله از توافقاتی مثل برجام و همچنین کوتاه‌مدت بودن آن‌ها توضیح داد: اگر قرار به ایجاد یک گشایش اقتصادی از طریق مذاکره باشد، جنس آن روانی است و تأثیر عمیقی بر اقتصاد کشور نخواهد گذاشت. اقتصاد ما بیماری‌هایی دارد و تا زمانی که برایشان چاره‌اندیشی نشده باشد و  تحولی عمیق ایجاد نشود، توفیقی در مسائل اقتصادی نخواهیم داشت.

این کارشناس سیاست خارجی و افتصاد آمریکا ضمن انتقاد از رفتار رادیکال و افراطی ترامپ و سیاست‌های پوپولیستی راستگرایانه او گفت: ترامپ موج‌سواری بر روی احساسات مردم را به خوبی بلد است که نتیجه آن، رادیکال و دوقطبی‌شدن جامعه است. طبق گزارش کالج کینگز و آکادمی علوم آمریکا،  این رادیکال شدن جامعه بر تمامی مناسبات اثر خود را گذاشته و حتی فقر هم به طور رادیکال افزایش پیدا کرده است. در آمریکا، قریب به ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار اسلحه در ۱۰ ماه گذشته خریداری شده که آماری بی‌سابقه در ۲۰ سال گذشته بوده است. اما امسال انگیزه مردم از این خرید متفاوت بود.

او افزود: به دلیل شیوع کرونا و سناریو‌های آخرالزمانی، مردم ترس تضمین نشدن امنیتشان از سوی دولت را داشتند و باعث خریداری این تعداد اسلحه شد. همچنین در تابستان، تبعیض نژادی به عنوان یکی از دلایل عصبانیت مردم، به اوج خود رسیده است. از جمله مصادیق تبعیض می‌توان به عدم عدالت کیفری و اقتصادی اشاره کرد. بر خلاف یک اظهار ظر مبنی بر شروع یک جنگ داخلی در آمریکا و تجزیه کالیفرنیا، معتقدم هرج و مرج به وجود خواهد آمد و شورش و درگیری‌های خیابانی را شاهد خواهیم بود، اما بیش از آن را باید منتظر ماند و دید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
اینکه با گذر زمان قدرت آمریکاکم میشه که چیز جدیدی نیست. همیشه اینطور بوده. وگرنه هنوز باید هخامنشیان نصف دنیا رو در اختیار داشتن یا نسل چنگیزخان هنوز سلسله مغول رو سرپا نگه داشته بود. مساله اصلی اینکه ما کجای این اتفاقات قرار داریم. نسبت به چند سال قبل جلوتر اومدیم ،درجا زدیم یا عقب رفتیم.
آخرین اخبار