حسین مختاری، استاد دانشکده برق و مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه ایران در تجاری سازی مقالات ایرانی اظهار کرد: تحقیقات علمی در دانشگاهها و سطح دنیا شامل بخشهای متفاوتی میشود.
او افزود: بخشی از تحقیقات در خصوص مقالات علمی با عنوان تحقیقات بنیادین یا مرز دانش شناخته شده است که توسط دانشگاههای علوم پایه مانند فیزیک، ریاضی و شیمی مرز دانشی یا سایر دانشگاه هایی که در این حوزه فعالیت می کنند، بوده است و برای تبدیل شدن به ثروت و فناوری باید از کانالهای خاصی در مدت زمان طولانی عبور کنند که تحقق چنین امری به سرعت اتفاق نخواهد افتاد.
مختاری با بیان اینکه تحقیقات کاربردی برای تجاری سازی مقالات تاثیر دارند، تاکید کرد: نتایج تحقیقات کاربردی دانشگاهها در صنعت قابل مشاهده بوده و این امر متوجه دانشکدههای فنی، مکانیک، برق، مواد و ... است به همین علت انتظار میرود این مقالات پژوهشی برای تجاری سازی در چرخه ارزشی دانشگاه باعث ایجاد ثروت شوند.
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: برای تبدیل مقالات پژوهشی به فناوری و ثروت یک زیست بوم یا اکوسیستم لازم است که به همت همه افراد تحقق میبخشد، دانشگاه شریف در سالهای گذشته توانسته است یک زنجیره ارزشی را در داخل دانشگاه تعریف کند، در واقع این زنجیره ارزشی یک حلقهای است که شامل آموزش، پژوهش، آموزش کاربردی و ... میشود تا از علم به فناوری و سپس به ثروت برسیم.
او گفت: پژوهش خوب از آموزش خوب شامل میشود و اگر آموزشهای ارائه شده به دانشجویان تا حد امکان مناسب نباشند دیگر نمیتوان انتظار انجام پژوهشهای خوب را داشت. همچنین بخشی از پژوهشها به عنوان مقالات کاربردی براساس نیازهای صنعت انجام میشوند.
مختاری با بیان اینکه پژوهشهای کاربردی در ادامه باید تبدیل به فناوری شوند، تاکید کرد: تبدیل پژوهشهای کاربردی به فناوری باعث پیدایش مشکلات کشورهای در حال توسعه خواهند شد، چرا که تحقق آن ها علاوه بر بحثهای دانشی که بیشتر از جنس مطالعاتی، شبیه سازی و ... است نیاز به تجهیزات و آزمایشگاههای مجهز داشته تا بتوانیم ایده ها را به صورت نمونه ایجاد کنیم و باید گفت که تا این مرحله دانشگاهها خوب عمل کرده اند، اما در سالهای اخیر تهیه تجهیزات آزمایشگاهی باکیفیت برای نمونه سازی دستاوردهای علمی کاهش پیدا کرده است، اما دانشگاه شریف در این مرحله فعالیتهای خوبی انجام داده است.
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: تجاری سازی مقالات کاربردی و توسعه آنها در حوزه فناوری مرحله تولید دانش را مشخص میکنند و صنعت به نمونهای نیاز دارد که بتواند از مدت زمان طولانی با استانداردهای خوب و با قیمت تمام شده قابل رقابت استفاده کند.
مختاری بیان کرد: شرکت ها یا بخشهای خصوصی و ... با سرمایه گذاری در حوزه های فناوری یا دانشگاهی می توانند محصول را تبدیل به تجاری سازی کنند که دانشگاهها در سالهای اخیر با استفاده از منابع خود توانسته اند این فرایند را تحقق ببخشند، اما مابقی آن به عهده سرمایه گذاران است چرا که تبدیل نمونه آزمایشگاهی به تولید انبوه باید از طریق فضا، سوله، تجهیزات، پرسنل، سرمایه گذاری و ... انجام شود تا تبدیل به سودآوری شوند و تا کنون انجام این موارد در دانشگاهها بر اساس علایق شخصی استادان و حمایت ها یا پشتوانههای مالی خانوادگی آنان اتفاق افتاده است، اما این مورد کافی نبوده و برای نهادینه سازی نباید به پشتوانه مالی خانوادههای استادان روی آورد بلکه حمایت سازمانها در حوزه فناوری بسیار لازم است.
او گفت: سرمایه گذاری در حوزه فناوری افراد خاص و شرکتهای خاص خود را میطلبد، در صورت وجود بازارهای کاذب غیر رقابتی طبیعتا سرمایه گذاران علاقهمند به سرمایه گذاری در آن بخشها میشوند. برای مثال سرمایه گذاری در صنعت و کسب سودمالی برای فروش تجهیزات در مدت زمان ۴ یا ۵ سال از نظر آنان بیزینس خوبی خواهد بود.
مختاری اظهار کرد: سرمایه گذاری در مسکن، بازار بورس، بازار کاذب طلا و ارز در همه کشورها طی ۶ ماه الی یک سال سود خواهد داد و این موارد باعث میشوند تا بخش قابل توجهی از سرمایه به سمت سوددهی سریع سوق داده شود و این مسئله یک نکته اصلی برای تبدیل نمونهها به نمونههای صنعتی و قابل رقابت با مجموعههای خارجی است.
او اضافه کرد: تولیدات باید قابل فروش در بازار باشند و کشور ایران در برخی از حوزهها به خوبی پیشرفت کرده است، در حوزه تولید خودرو و لوازم خانگی با سرمایههای بسیار زیاد نمیتوان آن را تحقق بخشید و تازمانی که اجازه ورود خودرو ندهیم فعالیتها متوقف خواهند شد و دیگر نمیتوانند از نظر کیفی و هزینهای رقابت کنند بنابراین تبدیل به فناوری و ثروت از جنبه رقابت با سایر تولید کنندگان داخلی و خارجی مورد فشار واقعی قرار میگیرد.
مختاری تصریح کرد: خرید یک نمونه آماده برای ایجاد دانش فنی لازمه ۱۰ تا ۲۰ برابری سرمایه گذاری در آن است، در خیلی از بخشهای صنعتی نیاز آنان به اندازهای نیست که حاضر به سرمایه گذاری برای ایجاد دانش فنی در خصوص نمونههای تولید شده باشند بنابراین کوچک بودن بازار در آن حوزه خاص با وجود بازارهای کاذب با بازگشت سریع سوددهی باعث ضربه به سرمایه گذاری خواهد شد و همین امر در توجیه اقتصادی مشکلاتی به وجود خواهد آورد.
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: کوچک بودن بازار در داخل کشور و عدم دسترسی به بازارهای بین المللی باعث میشود تا سرمایه گذاری در ایجاد ثروت و تبدیل علم به فناوری دچار تزلزل شود.
مختاری با بیان اینکه صنعت ما قدیمی، مصرفی و دولتی است، تاکید کرد: قدیمی، مصرفی و دولتی بودن صنعت ما باعث شده است تا از نظر بازدهی خیلی کمتر از مابقی صنایع در بخشهای مختلف کشور یا دنیا فعالیت داشته یا به علت نبود ثبات مدیریتی به ویژه در سالهای اخیر و ... پیشرفت کنیم.
او بیان کرد: ایجاد دانش، فناوری، سرمایه گذاری و تولید محصول و تجاری سازی آن زمان بر بوده و بسته به نوع تکنولوژی و پیچیدگی آن ممکن است از یک تا چند سال طول بکشد که در اینصورت باید ثبات مدیریت در این مرحله حفظ شود و از ابتدا تا انتهای این مسیر تمام تلاش خود را بکند چرا که خیلی از زمانها برای ما پیش آمده است که محصولی را در داخل آزمایشگاه با کیفیت بالا تولید کرده ایم، اما کیفیت همان محصول در خط تولید به علت عدم رعایت استدانداردها در این زمان افت پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/