ARP مخفف عبارتی است که در فارسی به‌طور عمومی به آن سیستم ضد واژگونی خودرو گفته می‌شود و احتمالاً آن را در کاتالوگ بعضی از شاسی‌بلند‌های بازار دیده‌اید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سیستم ضد واژگونی یا به عبارت صحیح‌تر آن «محافظ فعال واژگونی» (Active Rollover Protection) در حقیقت بخشی از سیستم ESP خودرو است و همان‌گونه که از نامش مشخص است وظیفه تشخیص و جلوگیری از واژگونی خودرو را بر عهده دارد. کاربرد اصلی این سیستم در خودرو‌هایی با مرکز ثقل بالا مانند ون‌ها و شاسی‌بلند‌های بزرگ است چراکه این خودرو‌ها در پیچ‌های تند با سرعت بالا به دلیل بر هم خوردن تعادل خودرو در معرض واژگونی هستند.


بیشتر بخوانید:


ARP به‌طور پیوسته میزان شتاب جانبی خودرو را به کمک سنسور ویژه‌ای تحت کنترل دارد و درصورتی‌که شتاب جانبی از عدد تعیین شده از سوی شرکت سازنده خودرو فراتر برود، وارد عمل می‌شود و برای جلوگیری از واژگونی، با درگیر کردن ترمز چرخ‌هایی که در سمت بیرون پیچ هستند مانع از بلند شدن چرخ‌های داخل پیچ و درنتیجه واژگونی خودرو می‌شود.

البته همان‌گونه که گفته شد این سیستم کنترل پایداری خودرو یا ESP است و به این ترتیب در چنین وضعیتی حتی می‌تواند میزان باز بودن دریچه گاز خودرو را نیز کنترل کند و با کاستن از دور موتور، تعادل را به خودرو باز گرداند. کاربرد این سیستم در خودرو‌های سواری عمومیت ندارد چراکه پدیده واژگونی در پیچ‌های تند در این خودرو‌ها نادر است و واژگونی این خودرو‌ها بیشتر در اثر تصادف و سهل‌انگاری راننده رخ می‌دهد که در این موارد سیستم ARP نمی‌تواند کمکی به راننده بکند و ESP است که وظیفه دارد مانع از خروج خودرو از پیچ شود.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.