قندی که کام شما را تلخ می کند/ انواع دیابت و نحوه مبارزه با آن

دیابت یک اختلال در سوخت و ساز بدن است که طی آن ناکافی بودن انسولین بدن باعث افزایش قندخون می شود.

حبیبه تقوی، فوق تخصص بیماری‌های غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز در مورد بیماری دیابت گفت: دیابت یک اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است که در آن یا انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود.

او در تشریح دیابت نوع یک افزود: در این نوع بیماری، نقص در تولید انسولین وجود دارد و در نتیجه فقدان انسولین، کنترل قند خون غیر ممکن است. معمولاً این نوع دیابت قبل از٣٠سالگی بروز می‌کند و اوج میزان وقوع آن در حدود چهارده سالگی است.

تقوی با اشاره به دیابت نوع دو گفت: در این نوع بیماری دیابت، لوزالمعده انسولین تولید می‌کند، اما نه به اندازه‌ای که قند خون را تنظیم کند و از طرف دیگر سلول‌های بدن در برابر انسولین مقاومت نشان می‌دهند. این نوع دیابت معمولاً در افراد بالای٣٠ سال بروز می‌کند و به دلیل افزایش شیوع چاقی، اضافه وزن و کم تحرکی این ابتلا کاهش یافته است.

او درخصوص دیابت دوران بارداری، افزود: دیابت حاملگی معمولاً بین هفته‌های ۲۴ و ۲۸ بارداری ظاهر می‌شود و عموماً پس از زایمان از بین می‌رود.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد با اشاره به ابتلا به دیابت به دلایل متفرقه، گفت: مصرف دارو‌های خاصی مثل کورتون ها، ابتلا به بیماری‌های غده لوزالمعده، برخی از بیماری‌های غدد درون ریز مثل ترشح بیش از حد هورمون رشد و پرکاری غدد فوق کلیه و... نیز می‌تواند باعث بروز دیابت شیرین شود. موارد فوق جزو علل نادر دیابت هستند و در این موارد، درمان باید متوجه علت زمینه‌ای باشد.

او درخصوص روش‌های کنترل قند خون، افزود: پس از تشخیص دیابت، نوبت به کنترل یا درمان آن می‌رسد. اما ابتدا باید به دو نکته توجه داشت؛ اول آن که دیابت را نمی‌توان از بدن ریشه کن کرد؛ ولی با کنترل قند خون در حد مناسب، می‌توان از آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری کرد و یا آن‌ها را به حداقل رساند ،دیگر این که حد مطلوب قند خون در حالت ناشتا معمولاً بین ٨٠تا ١٣٠میلی گرم در دسی لیتر است. البته این مقدار بر اساس سن و وضع بیمار در افراد مختلف، متفاوت است؛ ولی باید توجه داشت بدون علامت بودن، به معنی کنترل مطلوب قند خون نیست و میزان مطلوب قندخون ۲ ساعت پس از غذا کمتر از ۱۸۰ میلی گرم بر دسی لیتر است.

او گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت، بویژه نوع ۲ آن، دچار پرفشاری خون و اختلالات چربی‌های خون هستند که کنترل آن‌ها نیز در کنار کنترل قند خون بسیار مهم است و از ابتلا به عوارض دیابت، از جمله عوارض قلبی، کلیوی و چشمی بیماری پیشگیری می‌کند.

تقوی گفت: استفاده از دخانیات به ویژه سیگار خطر ابتلا به عوارض دیابت از جمله عوارض قلبی، چشمی و کلیوی بیماری را شدیدا افزایش می‌دهد؛ بنابراین ترک سیگار در بیماران دیابتی به مراتب مهمتر از سایر افراد است.

او در تشریح توصیه‌هایی برای پیشگیری از دیابت، افزود: افزایش فعالیت بدنی، مصرف مقادیر فراوانی فیبر، ارتقای مصرف غلات کامل، کاهش دادن وزن اضافی، پرهیز از رژیم غذایی محدود و زودگذر و اصلاح الگوی غذایی و انتخاب غذا‌های سالم‌تر همگی از روش‌های پیشگیری از دیابت هستند.

انتهای پیام/د. خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.