مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: بیش از ۵۲ هزار هکتار عرصه تالابی در استان وجود دارد که همه ساله میزبان پرندگان مهاجر هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: تالاب‌ های استان اردبیل در مسیر کوچ هزاران قطعه پرنده مهاجر از مناطق سردسیر سیبری به مناطق گرم جنوب، نقاط امنی هستند که با تلاش محیط ‌بانان و همکاری مردم برای زمستان‌گذرانی این مهاجران فراهم شده است.

او افزود: تالاب ‌های دریاچه‌ میل مغان و کشت و صنعت پارس‌آباد، تالاب توپراق کندی، سد گیلارلو، سد سبلان، سد ملااحمد، شورابیل، نئور، سد یامچی و پته‌خور از جمله مکان‌هایی هستند که پاییز و زمستان هر سال میزبان جمعیت فراوانی از انواع پرندگان مهاجر هستند.
شهند گفت:  با اقدامات ضروری از جمله اعلام ممنوعیت شکار در تالاب‌ها و مناطق حفاظت‌شده در فصل مهاجرت، تشکیل گروه‌های گشت و کنترل و نیز آماده باش محیط‌بانان بویژه در شمال استان در حراست از پرندگان مهاجر تلاش می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: فرهنگ‌سازی مراقبت از پرندگان مهاجر در بین شهروندان بومی نیز باعث شده  تا کمتر کسی سراغ شکار این موجودات زیبای طبیعت رفته و بندرت شاهد ایجاد بازار پرندگان حتی به نوع پنهان آن در منطقه هستیم.

پرندگان مهاجر از جمله انواع قو، غاز، چنگر، باکلان، درنا، حواصیل، آبچلیک‌ ،خودکا،‌ اردک سیاه کاکول، فلامینگو، هواسیل‌ها، کاکائی نقره‌ای و سرسیاه، بالابان، طرلان، مرغابی‌ ، اردک سرسبز،  سرحنایی و گونه‌های دارای اهمیت بین‌المللی از جمله درنای سیبری و غاز پیشانی سفید کوچک پاییز از نواحی سرد شمالی بویژه منطقه سیبری وارد کشور شده و گروهی از آنها تا فرارسیدن بهار در استان اردبیل باقی می‌مانند و تعدادی نیز پس از مدتی استراحت و تغذیه، به مناطق گرم‌تر از جمله حاشیه دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

همچنین جمعیت کثیری از  پرنده حمایت شده زنگوله‌بال که به نوعی پرنده بومی مناطق شمالی استان  هستند هر سال از جمهوری آذربایجان به تالاب‌های شهرستان‌های بیله سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان شمالی اردبیل مهاجرت ‌می‌کنند.

انتهای پیام/ع




 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.