کارشناس روانشناسی به تشریح چگونگی برخورد با فرزندان، قبل و بعد از طلاق پرداخت.

بعد از طلاق با کودک خود چه طور رفتار کنیم؟زینب آقاجری کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: طلاق، واژه‌ای است که در گذشته کمتر بر سر زبان‌ها بوده، اما امروزه در بین مردم، عادی به نظر می‌رسد هرچند این اتفاق در بعضی از موارد نه تنها اشتباه نیست بلکه برای زن و مرد ضروری خواهد بود.

او افزود: والدینی که صاحب فرزند هستند و تصمیم به طلاق می‌گیرند، وظیفه حساس‌تر و متفاوت تری نسبت به بقیه دارند و باید بپذیرند که بعد از طلاق، فرزندان در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرند، زیرا آنها توانایی‌های شناختی لازم برای انطباق دادن خود با شرایط جدید را ندارند بنابراین جدایی پدر و مادرشان می‌تواند به بحرانی جدی تبدیل شود.

آقاجری بیان داشت: تداوم یافتن ارتباط فرزندان با والدین و کیفیت آن، تعیین کننده میزان صدمه‌ای است که به آنها وارد می‌شود، بنابراین نمی‌توان نسخه واحدی برای تمام بچه‌های طلاق نوشت.

کارشناس روانشناسی تصریح کرد: نحوه جدایی والدین، میزان صلاحیت سرپرست جدید فرزندان و حفظ روابط پدر و مادر با آنها تعیین کننده خصوصیات بچه‌های طلاق خواهد بود، اما نگاه منفی آنها به زندگی و تداوم آن در آینده، افسردگی ایجاد می‌کند و گاهی بچه‌های طلاق فکر می‌کنند دیگر پدر و مادر، آنها را دوست ندارند، در نتیجه تصویر منفی نسبت به خود پیدا می‌کنند، پس توجه داشته باشید که عشق خودتان را به کودکان ابراز کنید و نشان دهید که همیشه شاهزاده قلب شما باقی می‌مانند.

او ادامه داد: خلا عاطفی، دید منفی نسبت به ازدواج، اولویت دادن به یکی از والدین، افت تحصیلی و ... از جمله آثار منفی طلاق والدین بر روی فرزندانشان است و باید حس حمایت را به یکدیگر منتقل کنند و آنها را تنها نمی‌گذارید تا بتوانند احساس امنیت داشته باشند و برای شوک بزرگی که پیش رو دارند، آماده شوند در غیر این صورت ممکن است توجه اطرافیان را با کار‌هایی مانند مصرف مواد مخدر، خودزنی و ... جلب کنند.

آقاجری اظهار داشت: والدین شرایط طلاق را به گونه‌ای فراهم کنند تا کمترین آسیب به فرزندانشان وارد شوند، همچنین رفتار صحیح والدین آب سردی بر آتش احساسات منفی که ممکن است به دلیل مشکلات، در دوران کودکی و نوجوانی خود با آن رو به رو شوند پس برای کاهش آسیب‌ها بهتر است قبل و بعد از طلاق با یک مشاور خانواده در ارتباط باشند.

این کارشناس روانشناسی در پایان گفت: فراموش نکنید ممکن است دنیایی از تفاوت‌ها با شریک زندگیتان داشته باشید، اما یک وجه شباهت بین شما وجود دارد و آن، فرزند یا فرزندانتان هستند که شخصیت آن‌ها برگرفته از رفتار والدین است.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.