مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

نقش کشاورزان در مدیریت منابع آب بسیار موثر است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: کشاورزان بزرگترین و موفق‌ترین مدیران منابع آب هستند که باید با کمک آن‌ها و مدیریت مشارکتی از بروز بحران آب جلوگیری کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محمد علایی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درخصوص منابع آب و ظرفیت سد‌ها در استان گفت: سد‌ها از مهم‌ترین منابع تامین آب در استان است، به‌خصوص سد دوستی که بخش اصلی منابع آب مشهد را تعیین می‌کند و دارای ظرفیت بسیار بالایی است.

او افزود:در قالب طرحی به نام طرح سازگاری با کم آبی، با کمک مردم طبق برنامه‌هایی که در سال جاری مدون شده می‌توانیم بحث ناپایداری آب در شرق کشور را مدیریت کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در استان خراسان رضوی ۸۵ درصد آب سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و بهداشت، ۲ درصد در بخش صنعت و ۴ درصد در بخش خدمات مصرف می‌شود.

علایی با اشاره به اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی بالا است، بیان کرد: در کشور‌های پیشرفته سهم آب مصرفی صنعت بیشتر از کشاورزی است. ۱۶ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه آب در استان است که ۱۰ هزارو ۱۰۰ حلقه آن چاه کشاورزی است.

بیشتر بخوانید


او با اشاره به اینکه در شهرستان زاوه تعداد زیادی استخر داریم که بخشی از آن قانونی و بخش دیگر غیر قانونی است، تصریح کرد: تعداد زیادی از استخر‌های غیر قانونی که در حاشیه و بستر رودخانه‌ها بوده تخریب شده است گرچه که بحث آب باید مردمی حل شود و مردم تخلف‌ها را گزارش کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بحث فروش آب کشاورزی به بخش صنعت و شکل‌گیری بازار آب را مثبت ارزیابی و تاکید کرد:شرکت آب منطقه‌ای از کشاورزانی که آب مازاد را به همکاران خود می‌فروشند حمایت می‌کند، زیرا تا زمانی که بازار آب شکل نگیرد آب مدیریت نمی‌شود.

علایی اظهار کرد: با هدف حمایت از کشاورزانی که آبیاری مدرن را جایگزین آبیاری سنتی کردند، قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که ۸۵ درصد نیاز آبی کشاورزان در قالب اعتبار بدون بازپرداخت یا ۱۵ درصد به صورت اقساط بلندمدت دریافت شود که این طرح با استقبال زیاد مواجه شد.

او با بیان اینکه شیرین‌سازی یک متر مکعب آب از دریای عمان هزینه بسیار بالایی دارد، افزود: بنده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کردم تا صد در صد نیاز آب کشاورزان برای آبیاری مدرن در قالب طرح حمایتی تامین شود، زیرا آب ارزش بالایی دارد.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.