رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف زنجان گفت: طی ۶ ماه نخست امسال پنج محکوم به اعدام در استان زنجان از قصاص رهایی یافتند.

به گزارش خبرنگارگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، احمدی رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف استان زنجان گفت:طی ۶ ماه نخست امسال پنج محکوم به اعدام در استان زنجان با تلاش شورا‌های حل اختلاف، معتمدان و ریش سفیدان و جلب رضایت اولیای دم، از قصاص رهایی یافتند.

او افزود: تعدادی از این محکومان حتی تا پای چوبه دار نیز رفتند ولی با تلاش‌های صورت گرفته از طریق شورا‌های حل اختلاف و ایجاد مصالحه، بخشیده شده و از مرگ نجات پیدا کردند.

او با تاکید براینکه فلسفه وجودی تشکیل شورا‌های حل اختلاف، ایجاد صلح و سازش است، گفت: زندان زدایی، رویکرد دادگستری و شورا‌های حل اختلاف است چراکه زندان تبعات و آسیب بسیار منفی برای زندانیان، اعضای خانواده و جامعه دارد.

احمدی با اشاره به اینکه  با ایجاد صلح و سازش بین طرفین اختلافات ۹۸ درصد جلوی ورود محکومان به زندان گرفته می‌شود  افزود: ۲ سال قبل تعداد زندانیان زنجان فقط در شورای حل اختلاف بیش از ۳۵۰ نفر بود که امروز به کمتر از ۸۰ نفر رسیده و این عدد بسیار خوبی است.

او با بیان اینکه نجات زندانی از زندان و کمک به خانواده‌های زندانیان کاری بسیار ارزشمند است و هدف شورا‌های حل اختلاف این است که سازش بین طرفین اختلاف صورت بگیرد، اظهار داشت: شورا‌های حل اختلاف نباید از اهداف و مسیر اصلی منحرف شده و به سمت صدور رای بروند که این ایراد است و رئیس قوه قضائیه نیز بر بازگشت شورا‌ها به مسیر قبلی تاکید جدی دارد.

رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف استان زنجان با تاکید براینکه مردم باید در خصوص برکات ناشی از صلح و سازش توجیه شوند، گفت:طی ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۳۲ هزار پرونده وارد اجرای احکام شورا‌های حل اختلاف زنجان شده بود که این پرونده‌ها تقریبا مختومه شده اند.

احمدی افزود: این میزان پرونده در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود یک هزار و ۳۰۰ فقره کمتر شده که این حاکی از خلوت شدن اجرای احکام و کم شدن مراجعه مردم به دادگستری‌ها و شورا‌های حل اختلاف زنجان است.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.