ویروس جهش یافته کرونا این روز‌ها افسار گسیخته می‌تازد، اما برخی بی‌توجه به پیامد‌های ناگوار تجمعات انسانی، مراسم عروسی و جشن و شادی برگزار می‌کنند در حالی که کارشناسان این حوزه نسبت به پیامد خطرناک این کار که استقبال از بیماری است هشدار جدی می‌دهند.

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زهرا نهبندانی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهروندان باید از برگزاری مجلس عروسی در وضعیت قرمز کرونایی به شدت پرهیز کنند تا شیرین‌ترین لحظه زندگی‌شان تبدیل به تلخ‌ترین لحظه عمرشان نشود.

او افزود: با توجه به شرایط بحرانی کشور هرگونه تجمع و دورهمی همچون مجالس عروسی ممنوع است و به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم از برگزاری مجلس عروسی در وضعیت قرمز کرونایی به‌شدت پرهیز کنند تا خدای نکرده خانواده، فامیل و دوستانشان که مهمانشان هستند مبتلا نشوند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که در نیمه دوم آبان ماه ۹۹ نیازمند شایسته‌ترین نوع همکاری مردم با خادمان خود در حوزه سلامت هستیم، ادامه داد: ۲ هفته آینده شرایط ویژه‌ای در کشور و خراسان رضوی داریم و از مردم تقاضا مندیم که نهایت همکاری را با خادمان حوزه سلامت داشته باشند تا بتوانیم هرچه‌سریع‌تر از موج سوم کرونا خارج شویم.

بیشتر بخوانید

نهبندانی بیان کرد: افراد غیر شاغل تا حد امکان در خانه بمانند و خروج غیر ضرور نداشته باشند، کسانی که مجبور به خروج هستند جهت سلامت خود و جامعه به نکات کلیدی مثلث طلایی سلامت یعنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌‎های بهداشتی توجه کنند مردم زمان خروج از منزل را به حداقل میزان ممکن برسانند و در زمانی که در حال خرید هستند مراقب باشند تا هیچ گونه ازدحامی ایجاد نشود.

او با تاکید بر این که همواره معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است، تصریح کرد: کرونا هنوز دارو و واکسن خاصی ندارد و بهترین راه پیشگیری از ابتلای به این ویروس منحوس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، عدم خروج غیر ضروری از منزل، شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی‌کننده است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مردم به عنوان یاوران سلامت نشان دادند که می‌توانند یار خوبی برای مدافعان سلامت باشند و از آنان می‌خواهیم که همچنان به همکاری خود با خادمان حوزه سلامت ادامه دهند.

حمیدرضا رحیمی مسئول کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: این استان از نظر شیوع کرونا رتبه ۲۲ را در بین استان‌های مختلف کشور دارد.

او افزود: خراسان رضوی از نظر تعداد مبتلایان به کرونا در زمره استان‌های با شیوع بسیار بیماری قرار دارد و اجرای نظام ارجاع یا سطح بندی در درمان بیماری کرونا در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از علل کاهش مرگ و میر این بیماری در این استان است.

مسئول کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در خراسان رضوی ادامه داد: در قالب این نظام، ابتدا فرد مشکوک به مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاه‌های سطح یک هدایت می‌شود و در صورت نیاز به کلینیک‌های تخصصی در سطح ۲ و در صورت عدم بهبودی به بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شود.

رحیمی با اشاره به شاخص "عدد مولد نسلی" که یک معیار در میزان مبتلایان به کرونا است بیان کرد: هم اکنون شاخص عدد مولد نسلی در خراسان رضوی یک و شش دهم است.

او تصریح کرد: اگر این شاخص بیشتر از عدد یک باشد نشان دهنده این است که همه گیری در حال گسترش است و اکنون عدد مولد نسلی در ۱۸ استان کشور بیشتر از یک است.

مسئول کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در خراسان رضوی تاکید کرد: اگر این شاخص برابر یک باشد یعنی بیماری به صورت آندمیک یا بومی درآمده و اگر کمتر از یک باشد یعنی بیماری فروکش کرده است.

رحیمی اظهار کرد: اوج ابتلا به کرونا بر اساس این شاخص در خراسان رضوی و کشور طی اسفند پارسال و اواخر مهر ماه امسال گزارش شده است.

او افزود: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اصول بهداشتی، استفاده از ماسک و محدویت در تردد‌های بین شهری و درون شهری را بهترین راهکار جلوگیری از گسترش اپیدمی کرونا است.

انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.