فشار بر مجموعه پستی در دوران کرونایی و از سوی دیگر تقاضای روزافزون سفارش ها از خرید مایحتاج و پوشاک گرفته تا ارسال داروهای کمیاب از شهری به شهر دیگر کار را دشوارتر کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، صف‌های طولانی با تراکم بسیار، ازدحام و شلوغی، شانه به شانه هم ساییدن برای رسیدن به باجه، این توصیفات در روزی عادی قبل از  ۹ ماه پیش فقط نشان از رونق فعالیت‌های شرکت پست را داشت و شاید در پایان امسال به ارائه آماری چند برابری خدمات و یا جذب سرمایه‌های مادی و معنوی بیشتر شود که این عبارت‌ها در روز‌های اخیر خبر از ترس و نگرانی شیوع بیماری کرونا در میان مردم و فرسودگی کارمندان شرکت پست را دارد.

بسیاری از کسب و کار‌های الکترونیکی رونق گرفته‌اند و هیچ مرزی در هیچ جغرافیایی برای فروشنده و خریدار وجود ندارد.

شما می‌توانید در اتاق خود نشسته و لباسی را پشت ویترین‌های مجازی فروشگاهی در کیش ببینید و هفته بعد آن را در کمدتان داشته باشید.

این میزان گرایش به خرید پستی را در کنار خدماتی بگذارید که شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی یا خصوصی به پست واگذار کرده‌اند، همچنین کسب و کار‌های کوچک  با وخامت وضعیت مالی شان راه چاره را در ایجاد فروشگاه مجازی می‌بینند.

همین اتکا به فرآیند الکترونیکی و پستی خرید کالا‌ها بسیاری از کسب و کار‌ها را در وضعیت بحرانی از لحاظ اقتصادی سرپا نگه داشته است و اجازه نداده بنگاه‌های کوچک متحمل زیان بیش از حد شوند.

با این حال، دیگر این رغبت و البته نیاز به پست، با فشار زیادی که به سیستم وارد می‌شود، آسیب‌هایی را نیز به همراه دارد، و شاید بسته‌ها به موقع به مقصد نرسند و در آن میان، مدرکی یا دارویی ضروری باشد که زندگی فردی به آن بستگی دارد و ممکن است بیش از گذشته بسته‌ها گم شوند یا حتی آسیب ببینند همان گونه که بسیاری  افراد خرید‌های موفقی از طریق شرکت پست داشته اند و عده ای  هم از روند تاخیر پیش آمده گلایه‌مند بوده اند.

مهران فریدوند یکی از شهروندان شیرازی است که از وضعیت تاخیر در دریافت مرسوله پستی‌اش شکایت دارد.

دوراهی‌های خرید اینترنتی با استفاده از سیستم پستی

او، گفت: مدتی پیش دل را به دریا زدم و به تشویق دوستان و آشنایان از یکی از صفحات اینترنتی خرید کردم تا زمانی که فروشنده ناشناس، کد رهگیری مرسوله را ارسال نکرد آرام و قرار نداشتم و هر آن نگران کلاهبرداری اینترنتی بودم اما همین که کد را فرستاد و آن را در سامانه شرکت پست بررسی کردم، خیالم راحت شد.

این شهروند شیرازی، بیان کرد: با این حال، حدود ۱۰ روز است که هیچ تغییری در وضعیت مرسوله پستی‌ام ایجاد نشده است و ثبت شکایت در سامانه پستی نیز همان پاسخی را می‌دهد که در آخرین وضعیت بسته می‌توانم ببینم.

مهران فریدوند، تصریح کرد: از یک طرف باید در خانه بمانیم و نیازهایمان را از راه دور رفع کنیم، از یک سو مدام تشویقمان می‌کنند که خرید اینترنتی داشته باشیم تا به کسب و کار‌های کوچک کمک کنیم، اما از روی دیگر سکه تاخیر در ارسال محموله است که فرد را وادار می‌کند تا حضوری به اداره پست مراجعه کند و این‌ها با هم نمی‌خواند.

زهرا ریاضی یکی از صاحبان کسب و کار اینترنتی که در حوزه پوشاک مشغول به کار است، ادامه داد: تصمیم گرفته‌ایم به مشتریان بگوییم که اگر سفارش ضروری و عجله‌ای دارند از سرویس پست خصوصی استفاده کنند یا به ما سفارش ندهند.

او، افزود: این از آن رو  است که مردم فروشنده را به عنوان اولین نفر برای شکایت درباره دیر رسیدن بسته پستی‌شان می‌شناسند و کسانی که بار اول  از ما خرید می‌کنند  هنوز اعتمادی به صداقت کاری مان ندارند.

ریاضی، اضافه کرد:گاهی کار به دعوا هم رسیده، اما چند روز بعد بسته رسیده و فرد از ما عذرخواهی کرده اند اما بسیاری نمی‌پذیرند که زمان رسیدن بسته دست ما نیست و در این وضعیت بحرانی شیوع کرونا تاخیر‌ها طبیعی است.

این  یک نمونه از گلایه‌های شهروندانی است که این روز‌ها با پست سر و کار بیشتری دارند و برخی نیز می‌گویند در انتظار بسته‌ای در خانه مانده‌اند، اما بسته‌شان برگشت خورده یا باید حضوری برای دریافت آن به پست مراجعه کنند.

سفارش‌های پستی در فارس ۷ برابر شده است

 مهدی آزادی مدیر کل شرکت پست استان فارس با اشاره به افزایش حجم کاری هفت برابری این مجموعه اظهار کرد: با شیوع کرونا، بسیاری از مردم به حوزه تجارت الکترونیک روی آورده اند و افزایش حجم فعالیت‌ها در کوتاه ‌مدت فشار بسیاری به شبکه پستی کشور وارد کرده است که فارس نیز از آن جدا نیست.

او، گفت: با وجود فشارها، سیستم‌های اداری در توسعه زیرساخت‌ها با مشکلاتی مواجه‌اند که به دلیل تداوم فشار کاری هنوز فرصتی برای تامین آن‌ها فراهم نشده است و درنتیجه سعی داریم با افزایش ساعت کاری همکاران و بهره‌وری از نیرو‌های موجود افزایش حجم بار را تعدیل کنیم.

۴۰ نفر در پست فارس مبتلا به کرونا شده‌اند

آزادی، بیان کرد: در ۱۰ روز اخیر ۴۰ نفر از کارکنان پست در بخش‌های مختلف شامل حوزه قبول، تجزیه، مبادلات و توزیع دچار بیماری کرونا شدند و با آن که تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا برای امور جاری مردم مشکلی پیش نیاید زیرا  تاخیر‌هایی در ارسال مرسولات ایجاد شده است.

مدیر کل شرکت پست استان فارس با بیان اینکه همه مشکل محدود به فارس نیست، تصریح کرد: گاه مرسولات با سه یا چهار روز تاخیر وارد استان می‌شود زیرا طی این مدت کوتاه امکان خریداری کامیون جدید و یا جذب نیرو فراهم نشده و بر روند کار تاثیر گذاشته است.

او، با تاکید بر اینکه بسیاری از اداره‌های دولتی کار‌های خود را با تعداد نیروی کمتر و به صورت دورکاری انجام می‌دهند و حتی خدمات‌رسانی بانک‌ها محدود بوده و همه کارمندان این اداره حتی روز‌های تعطیل هم سر کار بوده‌اند، ادامه داد: این فشار کاری به ‌ویژه در یک ماه اخیر با افزایش تعداد کارکنان درگیر با کرونا، بیشتر  شده است.

آزادی، افزود: تا جای ممکن از روش‌های مختلف تلاش شد به مردم یادآور شویم که در شرایط کنونی تاخیر طبیعی است تا برنامه‌ریزی کنند و آسیب نبینند.

مدیرکل شرکت پست استان فارس با اشاره به اینکه پست فارس، تنها یک حلقه از شبکه خدمات‌رسانی گسترده در کشور است، اضافه کرد: تا آن جا که به مشتریان دسترسی داشته‌ایم بابت دیر رسیدن بسته‌ها به دلیل بیماری همکاران عذرخواهی کرده‌ایم و شاید بتوان گفت بعد از شبکه بهداشت و درمان، کارمندان شرکت پست مظلومانه و بی‌صدا زیر فشار کار می‌کنند.

فعالیت پست در کاهش شیوع کرونا موثر است

او، گفت: اینکه شهروندان به سمت پست آمده‌اند را افتخاری برای مجموعه خود می‌دانیم زیرا باعث کاهش شیوع بیماری در جامعه می‌شویم و با حضور یک پستچی در هر مسیر نیاز نیست ۸۰ نفر  از خانه بیرون بیایند و همین موضوع در قطع زنجیره کرونا اهمیت دارد.

تقاضا‌های غیرضروری مشکل‌ساز است

آزادی، از مردم درخواست کرد  امور اولویت‌دار خود را به پست بسپارند، زیرا حجم تقاضا بسیار زیاد است و گاه می‌بینیم برخی افراد وسایل غیرضروری را بر حسب اینکه ارزان بوده به ‌صورت الکترونیکی سفارش می‌دهند که به رسیدگی سروقت تقاضا‌ها آسیب می‌زند.

مدیر کل شرکت پست استان فارس، بیان کرد: امکان دارد دارویی لابه‌لای این شلوغی‌ها باشد که تاخیر در ارسال آن جان هموطنی را به خطر بیندازد و از همین رو تقاضای غیرضروری در وضعیت کنونی مشکل‌ساز شده است.

او، تصریح کرد: در این میانه گاه با کم لطفی‌هایی هم مواجه هستیم که با این حال تلاش می‌ شود تاخیر ایجاد شده را جبران کنیم و مشکلات را سریع تر رفع کنیم.

او، با بیان اینکه تاخیر در شیراز ممکن است دو تا سه روز مازاد بر زمان معمول دریافت مرسوله باشد، ادامه داد: بعضی بسته‌ها در طول شبکه قبول یا در راه‌آهن گیر می‌کند که با توجه به افزایش ظرفیت شبکه طبیعی است.

آزادی، با تاکید بر اینکه نمی‌توان از دولت در شرایط بحرانی توقع تامین نیرو یا ماشین داشت، افزود: پیش از این روزانه پنج کامیون بسته پستی وارد فارس می‌شد که حالا به حدود ۱۷ کامیون در روز رسیده است و به هر حال معذوریت‌هایی را ایجاد می‌کند.

مدیر کل شرکت پست استان فارس درباره مرز بین تخلف و مشکلات پستی، اضافه کرد: اگر شکایتی بابت تاخیر، گم شدن یا نرسیدن بسته‌های پستی ثبت شود، افزون بر اینکه وظیفه داریم پاسخگو باشیم، در برخی موارد باید غرامت هم بپردازیم.

او، گفت: پست همه شکایت‌ها را ثبت و رسیدگی می‌کند و درصورت لزوم خسارت نیز پرداخت می کند و این در وضعیتی است که تاخیر فراتر از حد معمول باشد یا آسیب به بسته پستی وارد شده باشد.

آزادی، بیان کرد: مرکز تماس تلفنی و سامانه شکایات به آدرس eop.post.ir و نیز حوزه بازرسی پست موارد را پیگیری می‌کنند و پاسخگوی شکایت‌های مردمی هستند.

مدیرکل پست فارس، تصریح کرد: انتظار می رود شهروندان در کنار نیمه خالی، نیمه پر لیوان را هم ببینند و با شکیبایی کارمندان شرکت پست را به کارشان دلگرم‌تر کنند تا در وضعیت فشار کاری و بحران بیماری، امیدوارتر پای کار بمانند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار