ایجاد شبکه جهانی مولوی پژوهی و توسعه آن ضروری است

رییس دانشگاه اصفهان گفت: ایجاد شبکه جهانی مولوی شناسی و مولوی پژوهی و توسعه آن ضروری است زیرا مولانا محصور به کشور یا زبان خاصی نیست و همه جهانیان او را می‌شناسند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان امروز در آیین آغاز به کار سومین همایش بین‌المللی مولوی پژوهی که به میزبانی دانشگاه اصفهان و بصورت مجازی برگزار شد، افزود: مولوی را نمی‌توان در کشور یا زبان خاصی محصور کرد، زیرا او شخصیتی جهانی دارد و باید در قالب بین‌المللی مطالعه شود.

او با اشاره به اینکه در کشور‌های مختلف دنیا از آسیای میانه گرفته تا نقاط دوردست مانند آمریکا و ژاپن نیز مولوی را می‌شناسند و حتی کار‌های مولوی شناسی و مولوی پژوهی انجام شده است، خاطرنشان کرد: لازم است که تعامل و ارتباطات علمی در بعد مولوی شناسی را فراهم کنیم و توسعه دهیم.

او یکی از سیاست‌های اخیر کشور را عرضه دستاورد‌ها و ذخیره‌های غنی علوم انسانی به جهانیان، خواند و اظهار داشت: یکی از بهترین ظرفیت‌ها در این بخش، مولوی پژوهی است و ما غنی‌ترین مطالعات و شناخت را نسبت به او داریم و

می‌توانیم با استفاده از شبکه جهانی، داشته‌های خود را در این زمینه به دنیا عرضه کنیم.

طالبی با تاکید بر اینکه دانشگاهیان باید مولوی و همایش‌های مولوی پژوهی را در ابعاد جهانی تعریف کنند، تصریح کرد: اتصال این ذخیره ایران با شبکه جهانی بطور قطع موثر خواهد بود و زمینه‌ای برای توسعه مولوی پژوهی می‌شود.

او با بیان اینکه دانشگاه اصفهان برای ایجاد دبیرخانه دائمی و بین‌المللی مولوی شناسی و مولوی پژوهی اعلام آمادگی می‌کند، گفت: دانشگاه اصفهان در سال‌های اخیر همکاری‌های خوبی را با دانشگاه‌های کشور‌های دیگر از جمله اتحادیه اروپا آغاز کرد و زمینه‌های مناسبی در این زمینه وجود دارد.

طالبی به حمایت بسیاری از نهاد‌ها و موسسه‌های علمی و پژوهشی از همایش بین المللی مولوی پژوهی اشاره و تاکید کرد: این موضوع نشان دهنده شخصیت بزرگ و چند بعدی مولوی است که می‌تواند در ابعاد مختلف منشاء کار‌های پژوهشی و مطالعاتی باشد.

او با بیان اینکه رشته ادبیات فارسی از سال ۱۳۳۷ در دانشگاه اصفهان راه اندازی شد، اظهار داشت: دانشگاه اصفهان تاکنون فعالیت گسترده‌ای در جهت تربیت دانشجویان این رشته داشته و از جایگاه والایی در این زمینه برخوردار است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز در این آیین گفت: این صندوق به دنبال حمایت هر چه بیشتر از پژوهش‌های علوم انسانی با توجه به وسعت و تاثیر آن در جامعه است

ایمان افتخاری با بیان این کار منجر به جذب و مشارکت بیشتر جامعه پژوهشی علوم انسانی می‌شود، افزود: نخستین موارد اعتبار‌های پژوهشی (گرنت) گروهی در بخش علوم انسانی در حال پیگیری است و امیدواریم این فعالیت‌ها بیش از پیش توسعه یابد.

او اظهار داشت: پژوهشگران بخش علوم انسانی می‌توانند از طریق سامانه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای جذب انواع حمایت‌های پژوهشی اقدام کنند و در سطح صندوق از حدود ۳۰ درصد طرح‌های رسیده حمایت می‌شود که تلاش می‌کنیم این اعتبارات افزایش یابد.

سومین همایش بین‌المللی " مولوی پژوهی " روز دوشنبه در دانشگاه اصفهان آغاز شد و تا بیست و ششم آذر امسال بصورت مجازی و با برگزاری نشست‌های تخصصی و هفتگی ادامه خواهد یافت.

این همایش با هدف ارائه جدیدترین دستاورد‌های مطالعاتی و پژوهشی درباره اندیشه‌ها و آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی با مشارکت دانشگاهیان، متخصصان زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگران داخلی و خارجی در حال برگزاری است.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار