چند سالی است که در زمینه بازیافت لاستیک فعالیتی صورت نمی‌گیرد و عملاً این صنعت به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها قیمت بسیاری از اقلام روند صعودی گرفته و گرانی‌ها به صنعت لاستیک هم رسیده است. افزایش چشمگیر قیمت لاستیک باعث شده که بسیاری از افراد به بازار فروش لاستیک دست دوم پناه ببرند و از این رو این بازار رونق زیادی نسبت به قبل گرفته است. 

طبق مشاهدات میدانی، لاستیک فروشان در جنوب شهر تهران اقدام به تعمیر لاستیک‌های دست دوم می‌کنند و اگر لاستیکی قابلیت بازیافت نداشته باشد، آن‌ها را انبار کرده و با قیمتی مطلوب به کارخانجات تولید مواد مصنوعی می‌فروشند. منظور از تعمیر لاستیک‌های دست دوم، این است که اگر لاستیکی قابلیت تعمیر داشته باشد، روکشی روی آن کشیده و با درج آج روی آن، این کالا را می‌فروشند. 

به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور لاستیک‌های فرسوده باید تجزیه و تبدیل به کالای دیگری شوند که در ایران رسیدگی به کالاهای فرسوده از خودرو گرفته تا دیگر محصولات مورد استفاده در آن، به فراموشی سپرده شده است.

به گفته این مقام مسئول لاستیک‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند که تجزیه آن‌ها در طبیعت حدود ۲۰۰ سال به طول می‌انجامد. بازیافت لاستیک‌های مستعمل و فرسوده علاوه بر حفاظت از محیط زیست، باعث ایجاد اشتغال، درآمدزایی و تولید مواد اولیه در کشور می‌شود.

گزارش/

مشکلی که اکنون در حوزه صنعت لاستیک وجود دارد، گرانی لاستیک، فراموشی بازیافت آن و رونق گرفتن لاستیک دست دوم و مشکلات پی در پی آن است. 

احمد مولایی یکی از فروشندگان لاستیک  در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به  افزایش خرید و فروش لاستیک‌های دست دوم در بازار، گفت:  این روزها لاستیک در بازار به شدت گران شده و این گرانی گویا تمامی ندارد. نه تنها لاستیک نو بلکه لاستیک دست دوم هم بسیار گران شده است و مثل همه کالا‌های دیگر اگر لاستیک دست دوم موجود باشد، روی هوا آن را می‌زنند.

او با تاکید بر اینکه گرانی‌های اخیر باعث افزایش خرید و فروش لاستیک دست دوم شده است، گفت: این روزها با گرانی لاستیک، هر کسی که لاستیکش پنچر می‌شود، دنبال لاستیک دست دوم است. لاستیک نو قیمتش بالاست، دیگر هیچ کسی آن را نمی‌خرد.

به گفته این فروشنده قیمت لاستیک در بازار دست دوم، طیف گسترده‌ای دارد. قیمت یک حلقه لاستیک دست دوم مناسب برای پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵، از ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

او بیان کرد: لاستیک خودرو‌های خارجی نیز قیمت دو برابری دارند و میلیونی هستند؛ به طور مثال قیمت یک حلقه لاستیک مناسب برای خودروی آفرود دست دوم، ۱۲ میلیون تومان است.

گزارش/

افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایرسواری!

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایرسواری، گفت: از ۲۸ آبان ۵۰ درصد به قیمت لاستیک اضافه شد، چرا که مواد اولیه بسیار گران شده است. این افزایش در حالی رخ داده که قیمت مواد اولیه از اول سال تاکنون ۱۰۰ درصد گران شده است.  

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک بیان کرد: نخ تایر از اول سال که ۱۲۰ هزار تومان بود به ۲۲۰ هزار تمان رسیده، کائوچو مصنوعی تولید پتروشیمی ۱۰ هزار تومان بوده که اکنون به ۴۰ هزار تومان رسیده است. روغن فرآیندی تایر تنها از شهریور تاکنون ۳۰ درصد افزایش یافته است. زمانی که مواد اولیه گران شود قطعا قیمت کالای نهایی هم باید گران شود.

تنها با بیان اینکه نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر نرخ کالا دارد، گفت: نه تنها قیمت مواد داخلی بلکه قیمت مواد خارجی هم گران شده است، چرا که ارز تاثیرات مستقیمی بر محصولات داخلی دارد. اکنون نرخ ارز ۲۷ هزار تومان است، این در حالی است که اوایل سال حدود ۲۰ هزار تومان بود و همین امر تاثیر مستقیم بر قیمت‌ها دارد.  


بیشتر بخوانید


او تشریح کرد: تولیدکننده موادی را که می‌آورد، با کمک نیرو‌های داخلی آن را تبدیل به کالای نهایی می‌کند و می‌فروشد. آمارها نشان می‌دهد که  تورم به میزان مشخصی افزایش یافته که همین میزان تورم بر قیمت تمام کالا‌ها تاثیر مستقیمی دارد، در حال حاضر قیمت بسیاری از کالا‌ها ۵۰ درصد گران شده است.  

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک با تاکید بر اینکه کمبودی در حوزه لاستیک وجود ندارد، بیان کرد: امسال ۳۰ درصد افزایش تولید لاستیک داشته‌ایم و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. این افزایش قیمت مربوط به تایر سواری است و سایر تایر‌ها افزایش قیمت نداشته است.  

به گفته تنها، افزایش ۵۰ درصدی تایر دولتی نسبت به قیمت تایر در بازار آزاد ناچیز است و قیمت آن‌ها در بازار افزایش بیشتری داشته است.

گزارش/

بازیافت لاستیک راهی در ارتقا این صنعت مغفول مانده!

سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بازیافت لاستیک، گفت: چند سالی است که در زمینه اسقاط خودرو و بازیافت آن فعالیتی صورت نمی‌گیرد و عملاً این صنعت به فراموشی سپرده شده است و متاسفانه طی سه سال گذشته هیچ برنامه‌ای در خصوص خروج خودرو‌های فرسوده اجرایی نشده است، هر چند هر از گاهی مصوباتی صادر می‌شوند، اما در نهایت خروجی ندارند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: اگر مراکز اسقاط فعال نباشند، تولید لاستیک بازیافتی و گنداله لاستیک فرسوده هم نخواهیم داشت. زمانی که مراکز اسقاط فعالیت داشتند، بحث فروش گنداله لاستیک فرسوده و پودر لاستیک رونق داشت و کارخانه‌های لاستیک از این مواد اولیه و بازیافتی استفاده می‌کردند.

احمدی تشریح کرد: با توجه به اینکه سه سال و نیم است که مراکز اسقاط در رکود به سر می‌برند، به همین روال یکی از تامین کننده‌های بخش لاستیک از چرخه خارج شده است.  


بیشتر بخوانید


دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد:  مراکز اسقاط و بازیافت نقش مهم و زیادی در جمع آوری لاستیک و مشتقات آن دارند و به همین دلیل جمع آوری لاستیک هم با مشکلاتی رو‌به‌رو شده است. با توجه به اینکه سه سال و نیم است که بحث اسقاط صورت نمی‌گیرد، بحث بازیافت لاستیک هم صورت نمی‌گیرد و لاستیک‌های بازیافتی دپو و جمع آوری نمی‌شوند.  

احمدی ادامه داد: به دلیل حجم اندک لاستیک، و به صرفه نبودن بازیافت و تبدیل آن، برخی این لاستیک‌ها را زیر خاک دفن می‌کنند که در نتیجه باعث آسیب‌های جدی به محیط زیست می‌شوند، لاستیک از زباله‌های حجیم محسوب می‌شود که فرآیند دفن را با مشکل مواجه می‌کند و به دلیل وجود خلل و فضای باز بین لاستیک‏‌ها، زمینه مناسب برای رشد حشرات موذی فراهم می‌شود که به دنبال آن خطر شیوع بیماری‏‌های واگیردار افزایش می‌‏یابد.

به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور، از لاستیک‌های بازیافتی می‌توان در تولید بسیاری از محصولات مانند انواع کائوچو، بلوکه‌های سیمانی، آسفالت، گازوئیل و چمن‌های مصنوعی و تایل و کف پوش و تشک‌های باشگاهی و پارکی و پیست دو میدانی و ساخت قطعات آبخیزداری و انواع رزین و غیره استفاده کرد.

حال با توجه به اینکه این صنعت می‎تواند کمک زیادی به حفظ محیط زیست کند، انتظار می‌رود مسئولان بیش از پیش به این صنعت توجه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
همه چیز به فراموشی سپرده شده .....
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۰۹:۵۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
واقعا اه ونفرین میلیون ها خانواده پشت سرشونه موندم چطور راحت سر سفره میشینن و با خونواده غذا میخورن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
ایران دیگه فقط جای زندگی پولدارا شده،هرکس نداره حتی قبرستون هم تحویلش نمیگیره،
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۸:۱۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
چرا مردم رو در تنگنا قرار میدید/ هدفتان چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
مملکت بی نظارت که میگن اینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
اون از قیمت لوازم اون از دستمزدی که شرکتا میدن این از بیماری ... شما در وغ میگید جون مردم واستون اهمیت داره وگرنه تو این نابسامانی سهمیه سوخت کامیونت من به خاطر چند روز رد شدن از اعتبار پروانه فعالیت قطع نمیکردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
چه اتفاقی افتاده که لاستیک یه دفعه ۵۰درصد گرون شده ؟ بترسید از خدا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
ماهای کارمند .. و بعدا بازنشسته .. با بضافه کاری در مطب هب و بیمارستانها ...... که باید همین حقوق گنجشکی را هم به انها بدهیم
چرا چیزی نداریم که مثل لبنیات و لاستیک .. دارو و
ووووووو
وووو
یکشبه گران کنیم ... با چه تکنیکهایی انها یکدفعه میرن تواوج پولی

و برای ما حسرت اینکه چرا سراغ کار ازاد نرفتیم
درس بخوان و تو ینگه دنیل ... بذار نگو
خیلی حق و نا حق میشود
والا خواست خدا این بود
United States of America
باقری
۰۴:۴۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
این باید کار یک آقازاده با مسئول دولت باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
بعد می گویند چرا مردم به دولت اعتماد ندارد،هرچه داشتیم ازما گرفتید مانند آن داروغه ای که حتی یه نابینا رحم نکردومالیات گرفتید.کاری کردید کارستان ،که به بیگانه اعتماد کردن بهتر ازشماهاست
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۲:۴۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
از خبر نگاران مستقل خواهش میکنم مردم را رها نکنید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
دیگه مردم قدرت خرید ندارن از فرداست که هی ماشین لاستیک بترکونه واقعا دولت مزخرفی داریم دستی دستی مردم رو میخوان به کشتن بدن
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۲:۰۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
محسن روحی
۲۱:۴۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
از هر سمتی به عملکرد این مسئولین نگاه می کنیم در عرصه اقتصادی کشتارگاهی ساخته اند برای نابودی توان اقتصادی مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
هرج ومرج درقیمت گذاری درسال قیمت هرچیزمثل مرغ ولبنیات وگوشت وخودرو....وووبیشتروبیشترمیشودولی حقوق معلم وووکارمندسالی یکبارآن هم ۱۰الی۱۵درصدافزایش می یابدوهرروزقشرکارمندوحقوق بگیرضعیف وضعیف ترمیشوند
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۲۲:۳۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
دلت رو ببر جای خانواده هایی که درآمد فصلی دارن من کارمند به هرحال آخر ماه حقوقی میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
بی در و پیکر مملکت رها شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
خدایا کی خرداد 1400میشه تا این دولت بی تدبیر و نامیدای تمام بشه
Germany
مهرداد
۱۹:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
این همه کارخانه تولید لاستیک در کشور داریم چرا باید انقدر گرون باشه متاسافانه مردم ندارند لاستیک عوض کنند امار تصادفات بالا رفته چرا باید روکش روی لاستیک دسته دوم بکشند و بفروشند این کار بسیار خطرناکه چرا جلوی این کارا نمیگیرید لعنت به این برنامه و مدیریت اشتباهتون که همه را نابود کردید عمدا همه را گرون کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
20درصد حق كارگرواضافه كردن هرجور حساب ميكنم هر وسيله اي حدقل 40درصد يا50درصد يا140درصد گرون شده خرجمون ده برابر درامده تو زندگي مونديم واقعا نميدونم چيكاركنم
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۹:۰۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
قبل از بازیافت مرحله تفکیک است ما زباله ها را تفکیک هم نمی کنیم می بریم دفن می کنیم
تفکیک که کارخانه نمی خواهد کارخانه بازیافت داریم
Iran (Islamic Republic of)
درد آشنا
۱۸:۵۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
مسئول توی مملکت ما یعنی محقوق کسی که فقط حقوق میگیرد و هیچکس حق ندارد تا وقتی این مسئولیت؟ را دارند از ایشان سوال کند و بعد از اتمام دوران مسئولیتش هم که دیگر که مسئولیتی ندارد که مورد سوال قرار بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
خرج و مخارج 5هزار اقازاده در خارج از کشور باید دربیاد الابرکت الله
Iran (Islamic Republic of)
میم
۱۸:۴۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
آقا مثل اینکه فراموشی گرفتید یا خودتون رو زدید به... لاستیک از اول امثال 200 تا 250درصد افزایش قیمت داشته اول سال قیمت لاستیک پرایدی 2جفت 750هزار بوده که در سه مرحله افزایش قیمت اکنون حدود 1700 تا 1800هزار قیمت دولتی آن است چرا عوام فریبی می کنید
-
ناشناس
۱۸:۰۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
لاستيك كه داخل توليد ميشه آقاي مسئول چرا بايد گرون بشه آيا به همون اندازه حقو حقوق مردم اضافه شده يكم وژدان داشته باشيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
کافیه لاستیک انبار شده در کارخونه ها رو بدید تو بازار تا قیمت ها بیاد سر جاش مشکلات همش داخلیه
Iran (Islamic Republic of)
MOSTAFA
۱۸:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
لعنت به شما چقدر آمار تصادفات بالا میره با این افزایش قیمت لاستیک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
مسئولین به فکر نحوه چاپ اسکناس بیشترند کسی از مسئولین برای فکر به این جور چیزها وقت ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
فقط خدا به دادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
بشین تا برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
بعد یه عده ای برمیدن میگن ما میتوانیم خب خیلی خوب توانستید و بر این باورم که نباید با آمریکا مذاکره کنیم منطق بی منطقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
هفتسال کشورو معتل همین مذاکره با شیطان بزرگ کردند چی شد پولدارا پولدارتر و فقیرا فقیرتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
امریکا هچ غلطی نمیتواند بکند خخخخخخخخحممححح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
با همین امیدهای واهی جیب مردمو زدند کارخانه ها را تعطیل و صاحب شدند چشمتونو باز کنید نتیجه مذاکره خیلی وقت مشخصه سیرا سیرتر و گشنهها گشنتر شدند الابرکت الله
آخرین اخبار