یک کارشناس ارشد آسیب‌شناسی ورزشی گفت : با رعایت یک سری نکات مهم پس از بروز آسیب‌دیدگی می‌توان از عواقب و گسترش آن در سایر اعضای بدن ورزشکاران جلوگیری کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فاطمه واحدی کارشناس ارشد آسیب‌شناسی ورزشی گفت : روزانه صد‌ها ورزشکار دچار آسیب‌های حاد و ناگهانی همچون پیچ خوردگی، آسیب به عضلات، کشیدگی، کوفتکی و شکستگی حین انجام ورزش و تمرین خواهند شد، که عملکرد اطرافیان پس از آن در رابطه با ورزشکار بسیار مهم است و آن‌ها بخصوص مربیان و ورزشکاران همراه باید نکات اولیه جلوگیری از آسیب‌دید‌گی را فرا بگیرند.

او گفت : پس از آسیب دیدن ورزشکار گاهی آمبولانس به محل می‌آید که در این صورت مشکلی نیست، چون این افراد متخصص هستند و در کار خود دقت کافی را دارند، اما معمولا اطرافیان، ورزشکار آسیب دیده را جابجا می‌کنند و به درمانگاه می‌رسانند و این مساله وظیفه آن‌ها را دوچندان می‌کند.

یک کارشناس ارشد آسیب‌شناسی ورزشی افزود: محل آسیب دیده معمولا تغییر شکل داده و به‌صورت تورم، قرمزی و یا خون‌ریزی نمایان می‌شود، قانون پرایس (PRICE) را که درباره رعایت نکات ایمنی پس از آسیب رسیدن به مجروح است را انجام دهیم، بدان شکل که قانون پرایس متشکل از حفاظت، استراحت، یخ و سرما، فشار و بالا نگهداشتن می‌شود.

او افزود: حفاظت از محل آسیب‌دیده به اینکه کدام قسمت دچار آسیب‌دیدگی شده، متفاوت است، هدف از استراحت عدم حرکت عضو آسیب‌دیده است یعنی محلی که جراحت دارد را نباید تکان داد چراکه باعث آسیب و درد دوچندان می‌شود، در سرما درمانی نیز با سرد نگهداشتن عضو آسیب‌دیده باعث به حداقل رسیدن درد و خون‌رسانی به عضو آسیب دیده می‌شود.

رئیس هیأت سه‌گانه استان کرمانشاه ادامه داد: فشار باعث کاهش تورم خواهد شد که برای این کار از بانداژ‌های کششی که به‌صورت رولی با قابلیت کشسانی برای پیچیدن محل آسیب‌دیده است، استفاده می‌شود.

او گفت: نکته دیگری که باید رعایت شود این است که عضو آسیب دیده باید بالاتر از قلب نگه داشته شود چراکه باعث خون‌رسانی کمتر به عضو آسیب‌دیده می‌شود و این امر خود باعث کاهش تورم می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.