رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اضافه وزن و چاقی می‌تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت و فشارخون شود.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، چاقی و اضافه وزن را یکی از عوارض احتمالی در خانه ماندن و بی تحرکی به ویژه در روز‌های کرونایی دانست و گفت: چاقی می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های دیابت و فشار خون را فراهم کند.

او یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از دیابت در دوران اپیدمی بیماری کرونا را کنترل وزن مناسب عنوان کرد و افزود: ورزش منظم در دراز مدت نه تنها باعث بهبود کنترل دیابت نوع ۲ می‌شود، بلکه حتی قادر است تا از بروز آن در افراد در معرض خطر نیز جلوگیری کند.

علوی با بیان اینکه ورزش با کم کردن مقاومت بدن به انسولین و افزایش اثر آن در بدن باعث کاهش قند خون می‌شود، اظهار داشت: نداشتن فعالیت بدنی در دوران خانه نشینی می‌تواند اثر منفی بر کنترل قند خون بیماران داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: منظور از برنامه ورزشی منظم، حداقل ۵ بار در هفته، هر بار حداقل ۳۰ دقیقه مثل پیاده روی تند و یا ۳ بار در هفته، هر بار به مدت ۲۰ دقیقه فعالیت‌های هوازی است، چراکه افزایش فعالیت بدنی، حتی چندین بار در روز در فواصل کوتاه، به افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی کمک می‌کند تا کم کم وزن خود را کاهش دهند.

او ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت، علاوه بر تداوم مصرف دارو‌های خود زیر نظر پزشک معالج، لازم است در دوران ماندن در خانه از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم برای حفظ سلامت خود پیروی کنند.

علوی در تشریح موارد تغذیه‌ای برای افراد مبتلا به دیابت با تاکید بر نظم در وعده‌های غذایی گفت: مصرف حبوبات در برنامه غذایی و مصرف روزانه ۵ واحد از سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود، البته مصرف میوه‌های شیرین مثل؛ انگور، خربزه و انجیر باید محدود باشد.

او با تاکید بر مصرف شیر و لبنیات از نوع کم چرب یا بدون چربی و همچنین مصرف ۳ تا ۴ عدد تخم مرغ در هفته تصریح کرد: اگر همه افراد جامعه در مصرف متعادل موادغذایی مراقبت‌های لازم را داشته باشند، شاهد کاهش آمار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر خواهیم بود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.