معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: افراد مبتلا به دیابت ماهانه به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و معاینات سالانه نزد پزشکان متخصص انجام دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : دیابت به عنوان یک بیماری جدی و طولانی‌مدت زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین تولید و یا به طور موثر از آن استفاده کند.

او با اشاره به طبقه بندی دیابت در سه گروه دیابت نوع ۱، نوع ۲ و بارداری گفت: دیابت نوع ۱ بیماری دوران کودکی و نوجوانی بوده، ولی در هر سنی رخ می‌دهد و در شرایط تامین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه گیری قند خون، مبتلایان به دیابت نوع یک می‌توانند در سلامت زندگی کنند.

دلشاد افزود: عدم دسترسی به انسولین، عدم تشخیص و یا تاخیر در تشخیص دیابت نوع ۱ منجر به کتواسیدوز دیابتی (علت شایع مرگ در کودکان و جوانان مبتلا به دیابت) می شود.

او درخصوص دیابت نوع ۲ بیان کرد: حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران دیابتی در سراسر جهان دیابت نوع ۲ گزارش شده و آموزش، خودمراقبتی و پیروی از شیوه زندگی سالم و استفاده از دارو در کنترل این بیماری موثر است.

دلشاد گفت : پیشگیری از دیابت نوع ۲ یا ابتلا به عوارض آن با خود مراقبتی امکان پذیر بوده و در برخی موارد در اوایل بیماری قابل بهبود است، اما هیچ مداخله موثر و ایمن در حال حاضر برای پیشگیری از دیابت نوع ۱ وجود ندارد.

او تاکید کرد: افراد در معرض خطر، سالیانه قند خون خود را بررسی کنند و افراد مبتلا به دیابت نیز ماهانه به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و معاینات سالانه نزد پزشکان متخصص قلبی عروقی، چشم، غدد و داخلی انجام دهند چرا که عدم مراقبت دوره‌ای و کنترل قند خو ن در طولانی مدت باعث عوارض چشمی، قلبی عروقی، کلیوی و عصبی می‌شود.

دلشاد افزود : میزان شیوع دیابت در استان ما حدود ۶ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال استان است و از هر ۱۰۰ زن باردار نیز ۷ نفر به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند.

او با اشاره به این که دیابت در بین افراد چاق بیشتر است، گفت: وجود چربی زیاد مخصوصا در ناحیه شکم موجب افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین شده و در نتیجه باعث بالا رفتن قند خون فرد چاق می‌شود لذا برای پیشگیری از دیابت، وزن خود را در حد مناسب حفظ کنید.

دلشاد ادامه داد: تحرک و فعالیت بدنی به مدت حداقل ۳۰ دقیقه، رژیم غذایی مناسب شامل ۵-۳ وعده میوه و سبزیجات در روز، کاهش مصرف قند و چربی‌های اشباع، کنترل استرس و پرهیز از استعمال دخانیات از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.