فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از دستگیری باند ۵ نفره حفاری غیرمجاز در یکی از روستا‌های ایذه خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سرهنگ رامین مکناوی فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: درپی اطلاعات دریافتی از مخبران محلی مبنی بر حفاری غیرمجاز در یکی از روستا‌های توابع شهر دهدز، بی‌درنگ، رسیدگی به این موضوع در دستورکار ما قرار گرفت.

او افزود: پس از دریافت دستور مراجع قضائی، نیرو‌های پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شهرستان با همکاری نیروی انتظامی و هماهنگی با دادستان عمومی و انقلاب شهر دهدز، پس از کمین ۳ ساعته، در اقدامی غافلگیرانه و پلیسی پنج سوداگر اشیای فرهنگی را دستگیر کردند.

سرهنگ مکناوی با بیان اینکه از متهمان تعدادی ادوات حفاری، یک قبضه کلت کمری دارای شماره سازمانی و دو دستگاه بی‌سیم کشف و یک دستگاه خودروی پراید نیز از آنان توقیف شد، ادادمه داد: موضوع به منظور دستگیری متهمان احتمالی دیگر درحال رسیدگی است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تصریح کرد: براساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش بدون مجوز به قصد به دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع است و متهمان به ۶ ماه تا ۳ سال حبس مح کوم می‌شوند و اشیاء مکشوف به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شود.»

شهرستان ایذه یکی از شهرستان‌های استان خوزستان است که در سال ۱۳۱۹ تأسیس شده‌است و مرکز آن شهرستان، شهر ایذه است. از آثار معروف باستانی این شهرستان می‌توان اشکفت‌سلمان، کول‌فرح و خنگ‌اژدر یا روستای شمی و … را نام برد. همچنین مجسمه ایاپیر از روستای شمی کشف شده است.

پل ایذج یکی دیگر از آثار باستانی ایذه است که از شگفتی‌های قابل توجه تاریخی است، زیرا جنس آن از سنگ و ملات ساروج بوده و روی بستر رودخانه‌ای خشک و بسیار عمیقی بنا شده، همچنین در ایذج آتشکده‌ای قرار داشته که تا زمان هارون‌الرشید فروزان بوده‌است و شیر‌های سنگی بردشیر نیز از آثار باستانی ایذه به‌شمار می‌روند که البته نمونه‌های بسیاری در دیگر نقاط بختیاری یافت می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار