برداشت طلای روغنی از دل خشکیده کویر

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: متوسط عملکرد زیتون حدود یک و نیم تن در هر هکتار است و پیش بینی تولید آن از سطح مزارع استان هزار تن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سید جمال سجادی پور، رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: سطح زیر کشت زیتون باغات استان یزد دو هزار و ۵۰۰ هکتار است که یک هزار  و ۷۵۰ هکتار آن بارور است.

سجادی پور افزود: متوسط عملکرد زیتون حدود یک و نیم تن در هر هکتار است و پیش بینی تولید آن از سطح مزارع استان هزار تن است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد بیان داشت: این زیتون تولیدی در پنج واحد، فراوری و روغن گیری می‌شود و ظرفیت فراوری زیتون در استان حدود سه هزار و ۵۰۰ تن است که عمدتا در شهرستان‌های یزد، میبد، اردکان و مهریز است.

او گفت: ظرفیت‌های جدیدی در استان یزد برای فراوری این محصول ایجاد شده است و زیتون در استان یزد به راحتی بهره برداری می‌شود، آموزش‌های لازم داده شده است و زیتون‌های فضای سبز با همکاری شهرداری فراوری و جمع آوری می‌شود.

سجادی پور رتبه استان یزد را در تولید زیتون در کشور ناچیز عنوان کرد و بیان داشت: پارسال حدود ۱۰۰ تن روغن زیتون و ۵۰ تن کنسرو زیتون در استان تولید شده که جایگاه استان را در رتبه نهم کشوری قرار داده است.

پاییز است و در هوایی آرام طلای روغنی کویر برداشت می‌شود، محصولی که خریداران زیادی در دنیا دارد و حالا در استان کویری یزد هم خودی نشان داده است.

توسعه کشت این گیاه کم آبخواه و شرایط اقلیمی استان یزد برای افزایش سطح زیرکشت آن، ایجاد کارگاه‌های فراوری را ضروری می‌کند.

میوه‌ای که  کم کم وارد سبد غدایی خانواده‌ها نیز شده است، اما بخشی از این سرمایه کویر خوراک دام و احشام می‌شود و یا درختان پر ثمر، بریده و خشک و سوزانده می‌شوند.

بدون شک توجه به کشت و برداشت محصول زیتون با توجه به مزیت اقتصادی بالا و نیاز محدود به منابع آبی، سرمایه‌ای ارزشمند برای کویرنشینان است.

برنامه‌هایی که اگر اجرایی شود، علاوه بر تهیه کنسرو، با کمک به کارخانه‌های تولیدی در بخش روغن‌کشی در یک بازه ۱۰ ساله بخش قابل‌توجهی از نیاز روغن زیتون مصرفی داخلی را برطرف می‌کند و هر آنچه باعث بهره‌وری و فروش بیشتر شود قطعا افزایش تولید و تجارت را هم به همراه دارد.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار