باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بودجه ۱۴۰۰ رویای جدایی دخل و خرج کشور از نفت را محقق می‌کند؟

مجلس به دنبال شفاف کردن رابطه دولت با نفت است، باید درآمد‌های نفتی در بودجه به عدد و رقم تبدیل شود.

آیا دخل و خرج کشور در سال ۱۴۰۰شفاف خواهد شد؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  اصلاحات ساختاری بودجه علی‌رغم گذشت حدود ۲ سال از دستور رهبری که بنا بود نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه با افق دوساله ۹۹ ــ‌۹۸ توسط دولت تنظیم و توسط مجلس به تصویب برسد، محقق نشد. در شرایط فعلی به‌دلیل تحریم ها، رقابت‌ناپذیری اقتصاد، عدم شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی و... با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم و لازم است که هرچه سریعتر اصلاح ساختار بودجه در کشور صورت پذیرد.

به نظر می‌رسد که مجلس قبل با وجود تمام الزامات و رهنمود‌ها گویی دقیقا نمی‌دانست که برای اصلاحات ساختاری در دخل و خرج کشور از کجا باید شروع کند.

مجلس یازدهم و دیوان محاسبات در دوره جدید، با برداشتن گام‌هایی منسجم و قاطع در صدد هستند دخل و خرج کشور را مطابق با فرمایش رهبر معظم انقلاب اصلاح کنند. اکنون نیز زمان زیادی تا تقدیم بودجه سال ۱۴۰۰ از سوی دولت به مجلس باقی نمانده و دو قوه مقننه و مجریه باید در کنار هم تکلیف هزینه کرد و درآمد‌های کشور را با متناسب با شرایط روز مشخص کرده و بودجه کشور را به شیوه‌ای صحیح ریل گذاری کنند.

اما همانطور که مشخص است اصلاح ساختار بودجه فرآیندی پیچیده و تخصصی بوده که کار یک روز و دو روز نیست، بلکه باید با درایت و دانش کافی به صورت تخصصی دخل و خرج را مورد واکاوی و اصلاح قرار داد با این حال نمایندگان مجلس از کار ننشسته اند و با برگزاری جلسات فشرده و مداوم سعی دارند تا حداقل قدری از اصلاحات ضروری دخل و خرج کشور را برای سال ۱۴۰۰به سرانجام برسانند.

 

دخل و خرج کشور در سال ۱۴۰۰شفاف می‌‌شود؟

مجلس خواهان شفافیت در دخل و خرج کشور است

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اصلاح ساختار بودجه از سوی نمایندگان اظهار کرد: مجلس به دنبال اصلاح ساختاری است که شبکه‌ها را اصلاح کند، به عنوان مثال در جلسه اخیر مصوب کردیم که اگر یک شرکتی با دولت پیمان می‌بندد مستقیم از طریق خزانه‌داری کل کشور و بانک‌های عامل به آن شرکت اعتبار داده شود و پیمانکار می‌تواند آن اعتبار را که پول هم نیست خرج کند، البته باید در این روش شناسه وجود داشته باشد و بدون این شناسه هیچ اعتباری داده نمی‌شود.

نماینده مردم همدان در مجلس با تأکید بر اینکه مجلس با اصلاح ساختار بودجه به دنبال شفافیت در درآمد‌ها و مصارف است، بیان کرد: در آمد‌های مالیاتی و معافیت‌های آن باید شفاف شود و تعادلی در نظام مالیاتی کشور ایجاد شود.

رابطه دولت با نفت چیست؟

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه فروش نفت در بودجه باید شفاف شود اضافه کرد: مجلس به دنبال شفاف کردن رابطه دولت با نفت است، باید درآمد‌های نفتی در بودجه به عدد و رقم تبدیل شود و از حالت تهاتر بیرون آید.

حاجی‌بابایی با اعلام اینکه با اصلاح ساختار بودجه مجلس کار بزرگی را آغاز کرده است، اظهار کرد: اصلاح ساختار بودجه برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و مردم است، البته دولت در این راه کمک‌هایی به مجلس داشته است، اگرچه با کلان کار مخالف است.

دخل و خرج کشور در سال ۱۴۰۰شفاف می‌‌شود؟

برای تحقق فرمایش رهبر انقلاب بودجه کشور را اصلاح می‌کنیم

وی با بیان اینکه دولت باید نهایت همکاری را با مجلس برای اصلاح ساختار بودجه داشته باشد، گفت: اصلاح ساختار بودجه در سال‌های گذشته همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار داشته و توصیه‌هایی در این زمینه داشته اند که برای عمل به این فرمایشات، مجلس اصلاح ساختار بودجه را کلید زده است.

وی درباره وضعیت فروش نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: منتظر هستیم که دولت لایحه بودجه را تا ۱۵ آذر به مجلس ارائه کند تا مشخص شود که چه عدد و ارقامی را در نظر گرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر اینکه رابطه فروش نفت باید در بودجه مشخص شود، افزود: آنچه مجلس در قالب اصلاح ساختار بودجه شروع کرده است، این است که مشخص شود فروش نفت به پالایشگاه‌های دولتی چه میزان است؟ و درآمد‌ها و هزینه‌های مربوط به بخش نفت چگونه انجام می‌‌شود؟.

آیا مجلس با دولت بر سر دخل و خرج کشور اختلاف دارد؟ 

به نظر می‌رسد که مجلس و دولت برای انجام اصلاحات ساختاری بودجه کمی اختلاف نظر دارند و این امر در سخنان کنایه آمیز پورمحمدی معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس نمایان بود، اما با این حال محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: میان ما و دولت اختلافی وجود ندارد و در کنار هم مشغول اصلاح ساختار بودجه هستیم و کاملا با هم تفاهم کرده ایم، آقای نوبخت نیز به بنده گفته اند که در راه اصلاح ساختار بودجه دولت مشتاق همراهی با مجلس است.

وی افزود: البته دولت و سازمان برنامه به چند دلیل نمی‌توانند با اصلاحات ساختاری بودجه مخالفت کنند، چرا که اصلاحات ما ربطی به منابع و هزینه‌ها ندارد که دولت بگوید وقت ندارد، بلکه دولت ۶ ماه زمان داشت، بنابراین اگر تمام دوازده بند اصلاحات ساختاری بودجه انجام شود گام اول را در این راه برداشته ایم.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه با اشاره به میزان کاهش اتکای کشورمان به درآمد‌های نفتی در سال ۱۴۰۰ تأکید کرد: درآمد‌های نفتی اصلا شفاف نبوده و در روز دو و نیم میلیون بشکه تولید نفت داریم که بودجه آن مشخص نیست و رهبر انقلاب نیز تاکید دارند که باید اتکای کشور به نفت کم شود که متاسفانه در چند سال اخیر چنین اتفاقی نیفتاده است، اما در تلاش هستیم تا به سمت قطع فروش نفت خام حرکت کنیم.

یک بودجه خوب باید در وهله اول از شفافیت برخوردار بوده و تمام مسائل به‌صورت جزئی و کلی در آن آمده و برای همه ذی‌نفعان، یعنی همه افراد، قابل‌فهم باشد. متأسفانه در بودجه فعلی درآمد‌ها و هزینه‌های بسیاری از نهاد‌ها مشخص نیست. حالا باید دید که مجلس و دولت در نهایت چگونه بودجه کشور را اصلاح خواهند کرد. آیا فرمایشات رهبر انقلاب نهایتا در ساختار بودجه سال آینده کشور پدیدار خواهد شد؟ و نهایتا دخل و خرج کشور شفاف و وابستگی آن به نفت قطع خواهد شد؟ تا پاسخ به این سوالات زمان زیادی باقی نمانده و احتمالا تا چندی دیگر و در زمان بررسی بودجه سال ۱۴۰۰تا حدودی جواب آن را خواهیم گرفت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۱:۲۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
قدرت خرید مردم روز به روز پایین می‌آید
نماینده مردم سراب در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: روز به روز قدرت خرید مردم به شدت پایین می آید و گرانی های لحظه ای بیداد می کند.

قدرت خرید مردم روز به روز پایین می‌آید
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، یوسف داودی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، دوم آذرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه کمتر از 9 ماه از عمر خدمت دولت دوازدهم باقی است، گفت: ما نمایندگان مردم قدرشناس تلاش‌ها و منتقد کاستی‌ها و تخلفات هستیم.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به خاطر اجرای طرح انتقال آب رودخانه‌ای به دریاچه ارومیه که نجات مقطعی دریاچه ارومیه را به همراه داشت و در زندگی مردم روستای آذربایجان شرقی و غربی و کردستان تأثیر مثبت داشت تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور افزود: روز به روز قدرت خرید مردم به شدت پایین می‌آید و گرانی‌های لحظه‌ای بیداد می‌کند، لذا ما نمایندگان از شما می‌خواهیم به معیشت مردم کمک کرده و قاطعانه جلوی گرانی‌های افسارگسیخته را بگیرید و ما نمایندگان مردم نیز آماده هر نوع همراهی و همگامی برای باز کردن گره‌های معیشتی مردم هستیم.

داودی ضمن تشکر از رئیس جمهور که در سفر به استان آذربایجان شرقی دستور آغاز عملیات اجرایی پروژه تولیدی در سراب را صادر کرد، اظهار داشت: قویا درخواست تسریع در تکمیل اجرای این پروژه مهم و به بهره برداری رسیدن آن را داریم، تا از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور در آینده جلوگیری شده و در برابر تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، کشور ما از وابستگی به واردات پودر آلومینیوم، پودرهای پتاس کشاورزی و کاتالیزها رهایی پیدا کند.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در ادامه خطاب به وزیر نفت افزود: روزانه چندین میلیون متر مکعب گاز طبیعی CNG در کشور مصرف می‌شود، همان طور که پیش از این گفته ام بیش از 250 نوع گاز سمی مضر و خطرناک در این گاز تصفیه نشده وجود دارد که موجب آلودگی هوا، تخریب موتور خودروها و بروز بیماری‌های متعدد انسانی می‌شود که بهتر است با گاز LPG که پاک ترین سوخت فسیلی است جایگزین شود.

وی در ادامه ضمن تشکر از ستاد ملی مقابله با کرونا، وزیر بهداشت و همه کادر درمان به دلیل تلاش‌های شبانه روزی، عنوان کرد: از همه مسئولان و مردم درخواست دارم که در این دوره تاریخی که مشکل شیوع کرونا را داریم، برای حل مشکلات آسیب دیدگان بشتابند؛ 90 درصد افراد در فضای سرپوشیده به کرونا مبتلا شده اند.

داودی در ادامه با بیان اینکه باید یک نهضت فراگیر برای استفاده از هوای آزاد طراحی و راه اندازی شود، عنوان کرد: دولت و مجلس موظف هستند نسبت به پرداخت معوقات خدمتگزاران بخش سلامت اقدام کنند.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به رئیس جمهور، هدفمندسازی واقعی یارانه‌ها را از مهم ترین مطالبات مردم دانست و افزود: آنچه امروز عمل می‌شود، هرچند که بار سنگین برای خزانه کشور است اما بازده آن برای نیازمندان بسیار اندک و برای ثروتمندان در حد پول خرد است؛ صدها هزار نفر از هموطنان و اقشار نیازمند یارانه پایه و یارانه معیشتی نمی گیرند که نیازمند رسیدگی جدی دولت و فراخوان جدید است و به میلیون‌ها نفر نیز سهام عدالت تعلق نمی گیرد که نیاز به ورود مجلس و پر کردن خلاء قانونی است.

وی افزود: برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و پیشگیری از خطرات کاهش دریافت پروتئین در کشور، از دولت می‌خواهم طرح الکترونیک خرید کالای پروتئینی سرپرست خانوار که در مجلس تصویب شده است را اجرا کند.

داودی در ادامه تسریع در بررسی و تصویب طرح بانکداری اسلامی واقعی با محوریت حمایت از تولید را ضرورت امروز کشور دانست و گفت: از وزیر راه به خاطر احداث 15 کیلومتر نخست راه آهن سراب و تعیین پیمانکار برای آغاز قطعه دوم این راه آهن به طول 30 کیلومتر که انتظار است سریعا اجرایی شود تشکر می‌کنم و لازم است آخرین قطعه که 25 کیلومتر است به مناقصه گذاشته شود همچنین احداث بزرگراهی از سراب به یکی از شهرهای حوزه انتخابیه تقریبا تمام شده و مطالبه مردم بهره برداری از این بزرگراه است؛ اتمام بزرگراه سراب-نیر-اردبیل در سال 1400 نیز از مطالبات جدی مردم این استان است و سراب-میانه به طول 21 کیلومتر که پل‌های آن ساخته شده باید اتمام یابد و راه سراب-مشکین نیز که 43 کیلومتر است در مراحل پایانی است و تنها 18 کیلومتر آن باقی مانده که باید پایان یابد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: تعیین تکلیف معلمان نهضتی و حق التدریس نیز از مطالبات جدی از وزارت آموزش و پرورش است و تعیین تکلیف استخدام نیروهای قراردادی، تجمیع شرکتی و سایر عناوین شغلی تمامی وزارتخانه ها، سازمان‌ها و شهرداری‌ها نیز درخواست جدی مردم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اجرای بیمه همگانی عشایری خواست جدی ما به عنوان نمایندگان است، خاطرنشان کرد: احداث مسکن ملی مناسب و در شأن جوانان در بهترین نقاط شهر و با مناسب ترین امکانات جهت تشویق جوانان به ازدواج نیز از مطالبات مهم است؛ حمایت بیمه‌ای اعم از بیمه سلامت نیز از درخواست‌های دیگر نمایندگان و مردم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
پس قانون شفافیت آرا چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
پس قانون شفافیت آرا چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
زنده باد نوبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
لطفاً قبل از هر طرح دیگری، طرح شفافیت اموال و آراء نمایندگان را تصویب کنید.
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
جدایی بودجه از نفت ،جدایی نادر از سیمین، پر شدن حسابهای آقایان از دلارهای نفتی، سلام کانادا،بدبخت مردم بینوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
به چه قیمتی رویایی که نه اقتصاد وگرانی را درمان کرده و نه تورم ومواد اولیه کشور رو به نابودی مسخره است
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۱۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
باور کنید اگر جلو حیف ومیلهای کلان و اختلاسهای هزارمیلیاردی در دستگاهای دولتی گرفته شود و یا کم شود با کمبود بودجه روبرو نخواهیم شد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
پس پول نفتی که به فروش میره چی میشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
مجلس به داد این گرانی کالا تورم ارزش پول ملی تک نرخ کردن ارز تا این سوداگری سودجویی فساد دلالی در بازارها جمع شود چهل سال اشتباه دخل خرج دولت در یک سال معلوم شود هر روز یک نرخ در تولید بازار مردم چقدر داد بزنند از دست این وضع چرا این همه سازمان صدای مردم را نمی شنوند بی عدالتی چقدر بکنید چند درصد حقوق اضافه شود صددرصد
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۳:۲۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
دلار ۱۱ هزار تومانی بودجه ۱۴۰۰ یعنی تورم صد در صدی آخر چه اصراری است که این دولت بااین همه سو مدیریت و فشار به ملت و کشور کماکان باید ادامه بدهد نقش نمایندگان در مجلس چیست مگر شما نماینده ملی و وکیل ملت نیستید..
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۳:۱۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اگه همه ی مسئولین همه جا و همه روز تبلیغ بودجه ی بدون نفت و اقتصاد منهای نفت و صادرات غیر نفتی را علم می کنند،پس چرا دولت و وزارت نفت این همه هزینه میکنه برای استخراج نفت؟
وقتی تحریمیم و کسی نفت ازمون نمیخره چرا برا استخراجش این همه نیروی کار با حقوق های نجومی و وقت و انرژی صرف می کنیم.
یا چرا اصلا وزارت نفت را به وزارت غیر نفت تغییر نمی دیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۴۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
دولت فروش نفت رو کم میکنه و عوضش مالیات کارگر و کارمند رو افزایش میده و کمبود بودجه رو جبران میکنه. این هنر نیست فقط ظلم به جامعه حقوق بگیره.
آخرین اخبار