به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،حمیدرضا شیخالاسلام مدیرکل آموزشوپرورش استان قم، با اشاره به ورود وزارت آموزشوپرورش در بحث هزینه برنامه شاد گفت: کلیه خدمات سامانه شاد از طریق رایزنیهایی که با وزارت ارتباطات انجامشده، رایگان در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد نکته قابلتوجه اینکه صرفاً استفاده از فضای شاد رایگان است والدین عزیز عنایت داشته باشند که اگر احیاناً هزینهای منظور شده، احتمال استفاده از پیامرسان داخلی نیز وجود دارد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان قم استفاده از برنامه شاد را فرصتی مغتنم در امر آموزش شمرد و تصریح کرد: آموزش مجازی در این فضا، کار بسیار بزرگ و سنگینی است البته در ابتدای بروز بحران، از پیامرسانهای داخلی دعوت به عمل آمد که نتوانستند این حجم کاربر را تحت پوشش قرار داده و در اجرا با مشکلاتی مواجه شدیم.
شیخ الاسلام با اشاره به کمبود فضای آموزشی در سطح استان عنوان کرد: در سال ۹۲ درزمینهٔ کمبود فضای آموزشی با توجه به آمار بالای دانش آموزان، رتبه ۳۲ و آخرین استان در سطح کشوری را داشتیم که با احداث و مقاومسازی بیش از ۱۸۰ فضای آموزشی تا به امروز، هنوز رتبه ۲۶ را در سطح کشور داریم.
به گفته شیخالاسلام آمار دانشآموزی ما از ۲۰۲ هزار دانشآموز در سال ۹۲ به ۲۷۳ هزار نفر در سال ۹۹ رسیده که با این اوصاف زیر میانگین کشوری هستیم لذا تراکم دانشآموزی در استان بسیار بالا بوده و در ساخت مدارس نیز به خاطر نوسانات بازاری با مشکلاتی مواجه هستیم که خیرین، گاهاً توان چنین پرداختهایی را ندارند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان قم با تأکید بر برگزاری آزمونهای غیرحضوری عنوان کرد: در راستای دغدغه اولیا و معلمان عزیز درزمینهٔ بحث کیفیت آموزشی، از ابتدای سال تا به امروز، دغدغه ارزشیابی دقیقی نسبت به عملکرد آموزشوپرورش در ارائه مباحث آموزشی و تلاش دانش آموزان وجود داشت که به نتیجه رسیدیم.
شیخ الاسلام برگزاری آزمونها را برآوردی کلی نسبت به وضعیت آموزشی دانش آموزان دانست و گفت: مدیران مدارس بعد از انجام آزمونها که بهصورت مجازی انجام میشود تمهیدات لازم را نسبت به نحوه ارائه مباحث آموزشی و بررسی کیفیت آنها به نحوی شایسته، اهتمام خواهند داشت.
مدیرکل آموزشوپرورش استان با اشاره به توصیفی نبودن آزمونهای دوره متوسطه افزود: برنامه امتحانی دوره متوسطه اول و دوم در سطح مدارس ارائهشده که آزمونها از ۲۴ آبان تا ۱۳ آذرماه ادامه دارد البته مبنا برحضور دانش آموزان با تراکم پایین و رعایت دستورالعمل ها را داشتیم که متأسفانه شرایط این اجازه را در اختیار قرار نداد.
شیخالاسلام در بحث نظارت دقیق بر آموزش غیرحضوری یادآورشد: ویژه روسای نواحی و مناطق ما شرایطی در برنامه ایجادشده که مستقیم وارد کلاس میشوند و با عنوان یک همکار از لحظه شروع تدریس معلم، چگونگی تدریس و بازخوردها نیز موردبررسی قرار میگیرد البته امکان نظارت از طریق وزارت خانه هم پیگیری و رصد میشود.
او در زمینهٔ کمبود موردی کتب درسی گفت: تعداد بسیار اندکی از کتابها در رشتههای کار و دانش به دست ما نرسیده و در هر رشته بهصورت موردی بوده که به جدیت، درصدد رفع آن پیگیر هستیم و بااینحال در بحث توزیع کتب درسی در سطح کشوری کمترین مشکلات را داشتیم.
مدیرکل آموزش وپرورش قم با اشاره به تفاوت روشهای تدریس همکاران فرهنگی افزود: والدین و دانش آموزان ما در صورت مشاهده و بروز هر نوع مشکلی درزمینهٔ قصور در بحث آموزش میتوانند نظرات خود را در مرحله اول با مدیریت آموزشگاه و اگر حل نشد به ادارات نواحی چهارگانه و مناطق سهگانه مطرح کنند.
انتهای پیام/ح