رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب نیشکر ناصری خرمشهر رصد و مشاهده شدند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،رضا جاوید رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر روز یکشنبه وسعت تالاب نیشکر "ناصری" خرمشهر را ۲۹ هزار و ۷۰۰ هکتار بیان کرد و گفت: خرمشهر هر ساله با وجود تالاب ناصری، کانال‌های آبیاری، مزارع پرورش ماهی و نیزارها میزبان پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

او افزود: در تحقیقات به عمل آمده تاکنون ۴۱ گونه پرنده در شهرستان خرمشهر شناسایی شده که عمدتا این پرندگان شامل گونه‌های زمستان‌گذر، انواع مرغابی‌ها شامل خوتکا، اردک ارده ای، اردک مرمری، اردک سرسبز، آنقوت، تنجه و پرندگانی نظیر پلیکان و فلامینگو است که این پرندهگان از گیاهان و موجودات آبزی تغذیه می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر با اشاره به شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان از  عرض‌های جغرافیایی بالا همچون سیبری، روسیه و آسیای میانه به سمت تالاب‌های ایران برای زمستان گذرانی و تخم‌گذاری به مناطق گرمسیر گفت: در سال های اخیر به منظور کنترل انتشار آنفلوانزای پرندگان یا جلوگیری از انتشار آن ، گاه صدور پروانه شکار پرندگان متوقف می شد.

جاوید ادامه داد: در این راستا برای پایش و حفظ جمعیت پرندگان گشت‌های مشترک با نیروهای دامپزشکی به طور مستمر انجام می‌شود و تاکنون موردی از مرگ و میر پرندگان در اثر بیماری های ویروسی نظیر آنفولانزای پرندگان در شهرستان خرمشهر مشاهده نشده است.

او گفت: امسال ۲۸ فقره پرونده تخلف شکار و صید  در خرمشهر تشکیل شده  که در مجموع ۲۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی از متخلفین شکار و صید وصول گردیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گشت و کنترل و جلوگیری از شکار و صید را از اقدامات حمایتی و حفاظتی از پرندگان بیان کرد و گفت: طبق قانون شکار و صید در زمان ممنوعیت شکار و صید با متخلفانی که اقدام به شکار و صید غیرمجاز می‌کنند برخورد می‌کنیم.

جاوید افزود: امسال نیز همانند هر سال  گروه پرنده‌نگری سازمان حفاظت محیط زیست به تالاب ها و آبگیرهای استان خوزستان اعزام و سرشماری پرندگان در دی ماه انجام خواهد شد و برای حفظ پرندگان و جلوگیری از انقراض گونه‌های پرندگان نادر مشارکت مردم در حفظ این گونه‌ها لازم است.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.