به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به مقایسه سوزوکی ویتارا با بی وای دی s6 پرداخته ایم. در یک طرف این مقایسه سوزوکی ویتارا قرار دارد که جزو شاسیبلندهای قدیمی و پرسابقه بازار ایران است ، و در سمت دیگر بی وای دی S6 قرار دارد که خودرویی تازهوارد در بازار ایران محسوب میشود. در ادامه بررسی این 2 خودرو با ما همراه باشید.
در ابتدای مقایسه سوزوکی ویتارا و بی وای دی s6، اجازه دهید کمی با هردو خودرو آشنا شویم.
سوزوکی ویتارا که در ایران بیشتر با نام گرند ویتارا مشهور است، شاسیبلند محبوب شرکت ژاپنی سوزوکی است که تولید آن از سال۱۳۸۶ توسط شرکت ایران خودرو آغاز شده است. از ابتدای تولید سوزوکی ویتارا تا امروز، شاهد حضور 4 نسل از این خودرو در خیابانهای کشور هستیم.
در سال 1395، بعد از ده سال سابقه موفق در تولید و فروش، سوزوکی ویتارا با نسخه فیسلیفت مجددا به روزهای اوج خود در بازار ایران بازگشت. لازم به یادآوری است که سوزوکی ویتارا فیسلیفت فقط با گیربکس اتومات و نسخه فولآپشن روانه بازار شده است.
بی وای دی s6 برای اولین باز در سال 2010 در چین رونمایی شد و از سال 1395 توسط شرکت کارمانیابه بازار ایران راه پیدا کرد.
علیرغم فروش قابلتوجه بی وای دی s6 در پی تبلیغات و بازاریابی خوب شرکت کارمانیا در ایران، با تشدید تحریمها علیه ایران، بی وای دی مجبور به خروج از کشور شد و بی وای دی s6 به یکی از ناکامان بازار خودرو کشورمان تبدیل شد.
در طی تمامی سالهای تولید سوزوکی ویتارا در ایران، این خودرو با شکل و شمایلی یکسان تولید شد و تا پیش از سال 1395 و عرضه نسخه فیسلیفت، هیچ تغییری را در ظاهر خود تجربه نکرد. اگرچه این خودرو در زمان عرضه اولیه خود ظاهری جذاب داشت، ولی اکنون در مقایسه با خودروهای مدرن امروزی عملا حرفی برای گفتن ندارد.
درکل نمای ظاهری سوزوکی ویتارا در عین هماهنگی، بسیار ساده است. حتی تغییراتی چون جلوپنجره، چراغهای جلو، سپر و رینگها در نسخه فیسلیفت هم نتوانست تغییراتی اساس در ظاهر کلاسیک این خودروی تقریبا قدیمی ایجاد کند.
در مقابل سوزوکی ویتارا، بی وای دی s6 با طراحی بهروز و مدرن خود قرار دارد. اگرچه بی وای دی s6 روی پلتفرم لکسوس RX 350 ساخته شده است، ولی طراحان این خودرو با بهرهگیری از زبان مشترک طراحی با لکسوس، نمای جذاب و درخور نام یک شاسیبلند را برای آن بهنمایش گذاشتهاند.
چراغهای جلویی وای دی s6 در عین سادگی بسیار شیک طراحی شدهاند و مجهز به زنون و دی لایت هستند. نمای جانبی بی وای دی s6 تفاوت چندانی با لکسوس ندارد و فقط سپر دو خودرو متفاوت است. اضافه شدن دیفیوزر در قسمت عقب، باعث شده است تا بی وای دی s6 خودرویی مدرن و اسپرت بهنظر برسد.
کابین سوزوکی ویتارا نیز درست مثل ظاهر آن، بسیار ساده و درعین حال قدیمی است. اگرچه متریال بهکار رفته در ساخت کابین کیفیت خوبی دارد، اما هرگز حسی از لوکس یا مدرن بودن را القا نمیکند. در نگاه اول، سوزوکی ویتارا خودرویی جادار بهنظر میرسد؛ اما صندلیهای چندان راحتی برای طیکردن مسافتهای طولانی ندارد. درکل حتی با اضافه شدن مونیتور لمسی هفت اینچی در نسخه فول آپشن، انتظار کابین بهروزی را از سوزوکی ویتارا نداشته باشید.
در مقایسه با سوزوکی ویتارا، کابین بی وای دی s6 بهعلت بزرگ بودن کابین لکسوس RX350که پلتفرم اصلی این خودرو است، جادارتر است.
داشبورد بی وای دی s6 درعین سادگی، تجهیزات خوبی را در خود جای داده است. روی غربلیک فرمان نیز، شاهد دکمههای کنترلی تقریبا کاملی هستیم که کنترل همه چیز را برای راننده بهراحتی فراهم کرده است. جنس چرم صندلیها، دستگیره درها و متریال مرغوب استفاده شده در داشبورد بی وای دی s6، در حدواندازه کلاس این خودرو است و رضایت مشتریان را فراهم میکند. درنهایت با مقایسه سوزوکی ویتارا و بی وای دی s6 از نظر طراحی داخلی، باید گفت که برنده بیچونوچرای این بخش، بیشک رقیب چینی است.
سوزوکی ویتارا فیسلیفت، برخلاف مدلهای قبلی، مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر2400 سیسی است که قدرتی معادل 169 اسب بخار و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این پیشرانه از طریق گیربکس4 سرعته اتوماتیک، نیرو را به چرخهای سوزوکی ویتارا منتقل میکند. شتاب صفر تا صد این خودرو 12 ثانیه و مصرف سوخت آن 9.7 لیتر در هر صد کیلومتر است، که دلیل آن میتواند وزن زیاد یکونیم تنی سوزوکی ویتارا باشد. سیستم انتقال قدرت سوزوکی ویتارا، دو دیفرانسیل چهارحالته است که بهعنوان یک شاسیبلند، عبور این خودرو را از مسیرهای سخت و آفرود آسان ساخته است.
درست مانند سوزوکی ویتارا، یک پیشرانهی ۲.۴ لیتری 4سیلندر، نیروبخش بی وای دی s6 است که قدرتی برابر 160 اسب بخار و گشتاور 229 نیوتنمتر را تولید میکند. گیربکس اتومات 6 سرعته و دوکلاچه بی وای دی s6، وظیفه انتقال نیرو به چرخهای این خودرو را برعهده دارد. شتاب صفرتاصد و مصرف سوخت ترکیبی بی وای دی s6، به ترتیب 13 ثانیه و 6/9 لیتر در هر صد کیلومتر است که در مقایسه با سوزوکی ویتارا تفاوت چندانی ندارد.
در جدول زیر میتوانید مقایسه سوزوکی ویتارا و بی وای دی s6 را از لحاظ فنی مشاهده کنید:
مدل خودرو |
سوزوکی ویتارا |
بی وای دی s6 |
پیشرانه |
4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی |
4 سیلندر تنفس طبیعی |
حجم موتور |
2/4 سیسی |
2/4سیسی |
حداکثر قدرت |
169 اسب بخار در 6000 دور |
160 اسب بخار در 5800 دور |
حداکثر گشتاور |
227 نیوتنمتر در 3800 دور |
229 نیوتنمتر در 4000 دور |
گیربکس |
4 دنده اتوماتیک |
6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
9.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
6/9 لیتر در هر صد کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 |
12 ثانیه |
13 ثانیه |
حداکثر سرعت |
175 کیلومتر در ساعت |
185 کیلومتر در ساعت |
سوزوکی ویتارا فیسلیفت در مقایسه با بی وای دی s6، امکانات رفاهی کمتری دارد و حتی از نسخه فولآپشن این خودرو هم نباید انتظاری شبیه به لیست بلندبالای خودروهای چینی داشت. البته این موضوع را در نظر بگیرید که امکانات بی وای دی s6 هم چندان کامل نیست و فقط تا حد متوسطی نیاز مشتریان را برآورده میکند.
در جدول زیر میتوانید تجهیزات و آپشنهای سوزوکی ویتارا و بی وای دی s6 را مقایسه کنید:
تجهیزات |
سوزوکی ویتارا |
بی وای دی s6 |
چراغ |
چراغ مهشکن جلو/ چراغ مهشکن عقب |
دیلایت/ اتولایت |
سیستمهای مولتی مدیا |
6 اسپیکر/ نویگیشن/دوربین عقب |
11 اسپیکر – هندزفری/ نویگیشن/ دوربین عقب/ دوربین جانبی / نمایشگر صفحه کیلومتر / قطبنما |
صفحه نمایش |
7 اینچی لمسی – مانیتور ردیف عقب |
7 اینچی لمسی |
آینه |
آینه جانبی تاشو برقی/ آینه جانبی با تنظیم برقی/ آینه جانبی با گرمکن/ آینه راهنمادار |
آینه عقب الکتروکرومیک/ آینه جانبی تاشو برقی/ آینه جانبی با تنظیم برقی/ آینه جانبی با گرمکن/ |
تهویه مطبوع |
اتومات |
اتومات دوگانه |
صندلی |
صندلی راننده 6 حالته دستی/ صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی/ صندلی عقب تاشو دوتکه/ گرمکن صندلی جلو/ تریم خاکستری |
صندلی راننده 8 حالته برقی/ صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی/ صندلی عقب تاشو دوتکه/ ایزوفیکس صندلی/ خروجی 12 ولت |
شیشه |
9.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
ریموت شیشه بالابر |
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور جلو |
سنسور جلو/ سنسور عقب |
سایر امکانات |
سانروف/ استارت دکمهای/ ورود بدون کلید |
سانروف/ استارت دکمهای/ ورود بدون کلید |
در این بخش از مقایسه سوزوکی ویتارا و بی وای دی s6، به بررسی امکانات ایمنی این دو خودرو خواهیم پرداخت.
سوزوکی ویتارا به لطف کابین یکتکه و یکپارچه، و شاسی محکمی که دارد، موفق شده است تا 4 ستاره ایمنی سرنشینان و 3 ستاره ایمنی عابرین پیاده را از موسسه EuroNCAP دریافت کند. علاوهبر این، تجهیزاتی مانند 6 عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو و سیستم قطعکننده سوخت، هنگام تصادفات میتواند تاحدودی خیال شما را از بابت ایمنی این خودرو راحت کند.
در مقابل، بی وای دی s6 هم 5 ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP دریافت کرده است و در مجموع دارای 6 عدد کیسه هوای جانبی، ردیف جلو و پردهای برای راننده و سرنشین جلو است.
ترمزهای جلو و عقب سوزوکی ویتارا و بی وای دی s6، از نوع دیسکی خنکشونده است که به سيستم ترمز ضد قفل و سیستم توزیع متعادلکننده نیروی ترمز مجهز هستند.
در جدول زیر میتوانید به مقایسه سوزوکی ویتارا و بی وای دی s6 از نظر ایمنی بپردازید:
تجهیزات |
سوزوکی ویتارا |
بی وای دی s6 |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
قفل مرکزی لمسی/ کمربند ایمنی جلو 3 نقطهای قفل شونده باقابلیت تنظیم ارتفاع و پیش کشنده و محدودکننده نیرو/ کمربندهای ایمنی عقب 3 نقطهای قفل شونده/ سیستم ضد سرقت خودرو /سیستم قطع اتوماتیک سوخت در هنگام تصادف |
– |
کیسههوا |
6 عدد کیسه هوا (2 عدد راننده و سرنشين، 2 عدد جانبي نصبشده براي سرنشينان جلو، 2 عدد پردهای نصبشده براي سرنشينان جلو و عقب) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای (مجموعا 6 عدد) |
سیستم ترمز |
ترمز دیسکی جلو و عقب/ سيستم ترمز ضد قفلABS/ سيستم توزيع متعادل نيروي ترمز EBD |
ترمز ضد قفل ABS/ توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD/ سیستم ترمز هوشمندBOS |
سوزوکی ویتارا به لطف سيستم تعليق تمام مستقل مك فرسون و مولتی لینک و همچنین بدنه یکپارچه، سواری نرمی دارد و صداهای نامطلوب و ارتعاشات به داخل کابین آن نفوذ نمیکنند. طبق موارد فنی گفته شده، سوزوکی ویتارا شتاب اولیه چندان خوبی ندارد. اما از محاسن سوزوکی ویتارا میتوان به دو دیفرانسیل بودن و ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین اشاره کرد، که موجب نمایش عملکرد حرفهای این خودرو در زمینه آفرود میشود. صندلی های نهچندان راحت سوزوکی ویتارا نیز، یکی از معایب این خودرو در سفرهای طولانی بهحساب میآید.
در مقایسه با سوزوکی ویتارا، کابین بزرگ و جادار بی وای دی s6 گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی و خانوادگی است. عملکرد خوب سیستم تعلیق و هندلینگ بی وای دی s6 وضعیت کاملا مطلوبی دارد، و سواری نرمی را برای سرنشینان بهارمغان میآورد.
اما در نهایت، مورد ناامیدکننده مشترک میان هردو خودرو، سیستم فرمان هیدرولیکی است که در مقایسه با فرمانهای برقی خودروهای همرده، ضعف محسوب میشود.
سوزوکی ویتارا در مقایسه با بی وای دی s6، تقریبا جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کرده است. اما از طرفی، سوزوکی ویتارا خودرویی تقریبا قدیمی محسوب میشود و علیرغم کیفیت و ایمنی خوبی که دارد، نسبت به خودروهای چینی هم قیمت و همرده خود، حرف چندانی برای گفتن ندارد.
از سویی دیگر، علیرغم استقبال خوب از بی وای دی s6 در بدو ورود و تجربه فروش بسیار موفق، اما به دلیل خروج شرکت بی وای دی از بازار ایران به واسطه تحریمها، بازار دستدوم این خودرو شرایط خوبی را تجربه نمیکند. تعداد محدود نمایندگیهای شرکت کارمانیا و اوضاع نهچندان خوب خدمات پس از فروش و تأمین قطعات، خودرویی به خوبی بی وای دی s6 را به حاشیه رانده است و تقاضای خرید چندانی برای این خودرو در بازار نیست.
درنهایت، با مجموع تمامی شرایط گفته شده و مشکلات پیشروی خریداران بی وای دی s6 و با توجه به بازار بهتر سوزوکی ویتارا، در این مقایسه گزینه مناسبتر سوزوکی ویتارا است.
انتهای پیام/