طبق اعلام امور آب منطقه‌ای بعد از ۲۹ سال، صید در دریاچه مهاباد ممنوع اعلام شد و در‌های رزق نزدیکترین دریاچه سد جهان به شهر بروی ۴۰ صیاد مهابادی در حال بسته شدن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  تعاونی صید و صیادی مهاباد سال ۷۰ با مجوز شیلات آذربایجان‌غربی و هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی تاسیس شد و فعالیت صیادی در دریاچه سد مهاباد را شروع کرد.

اکنون حدود ۲۹ سال است که ۴۰ صیاد مهابادی در دریاچه پشت سد مهاباد انواع ماهی‌های بومی و غیربومی شامل زردماهی، سفید رودخانه‌ای، کپور، آمور، سیم‌برگ، سوف و فیتوفاک را صید می‌کنند و از این طریق لقمه نانی بر سر سفره خانواده شان می‌برند.

 

صیادان مهابادی، صید بی تدبیری مسئولان شدند

حالا حدود دو سالی است که این تعاونی زیر ذره بین اداره امور آب منطقه‌ای رفته است و گزارش‌های بازرسان امور آب حاکی از آن است که باید تعاونی تعطیل شود.

مسئولان پایین آمدن کیفیت آب شرب را مهمترین عامل برای گرفتن این تصمیم عنوان کردند.

منیره خوش‌نوا آذر رئیس بازرسی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی یکی از کسانی است که کمر به تعطیلی این تعاونی بسته است، او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: مجوز رهاسازی بچه‌ماهی در منابع آبی غیرشرب توسط وزارت نیرو صادر می‌شود، اما این قانون در گذشته در برخی مناطق از جمله سد مهاباد به درستی اجرا نشده بود.

خوش‌نوا آذر افزود: با توجه به اینکه سد مهاباد تنها منبع تامین کننده آب شرب این شهر است، با رهاسازی بچه‌ماهی و به تبع آن صید در دریاچه سد مخالفت شده است.

با این حال چشم امید ۴۰ ماهی گیر که به طور مستقیم و ۲۰۰ نفری که به طور غیر مستقیم از سد مهاباد گذران زندگی می‌کنند به تدابیر درست و اصولی مسئولان است.

صیادان مهابادی، صید بی تدبیری مسئولان شدند

مشکلی که صدای ماهی گیران را درآورده است

به سراغ یکی از ۴۰ ماهیگیری رفتم که با تصمیمات اتخاذ شده قرار است خانه نشین شود، کاک حسن حدود ۲۵ سال است در این خطه تنها از راه صید امرار معاش میکند، او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،اظهار داشت: این روز‌ها برای تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده هایمان به دلیل کرونا با مشکل جدی مواجه شدیم وحالا داغ دیگری، چون مساله بیکاری هم به آن اضافه شده است.

کاک حسن افزود: من تمام عمرم از طریق ماهی گیری امرار معاش کردم حالا با بیکار شدنم چطور مخارج خانواده ام را تامین کنم، آیا همین مسئولین که براحتی آب خوردن سند بیکار شدن ما را امضا می‌کنند می‌توانند تنها یک شب مزه تلخ سفره خالی و گشنه خوابیدن فرزندانشان را زیر دندان بچشند و دم برنیارند؟

صیادان مهابادی، صید بی تدبیری مسئولان شدند

کاک مراد یکی دیگر از ماهیگیران گفت: چشم امید ما به آب است، روزی ۴۰ خانواده از این آب تامین می‌شود خواهشندیم برای وضعیت کار و امرار معاش ما چاره‌ای بیندیشید.


بیشتر بخوانید

  • ترال، بلای جان آبزیان و نان بُر صیادان محلی

  • صیادان تا آخر هفته قید رفتن به دریا را بزنند

  • صید ترال و آنچه که در سایه بی خبری مسئولان بر سر خلیج فارس آمد


موضوع را از طریق صنعتی معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مهاباد پیگیری کردیم.

اما صنعتی توپ را به زمین مسئولان وقت ۲۹ سال پیش که مجوز صید ماهی را در دریاچه سد مهاباد داده بودند انداخت و گفت: از ابتدا صدور همچین مجوزی جایز نبوده است، اما اکنون که با ممانعت از صید در دریاچه این سد قرار است تعاونی تعطیل شود باید برای جلوگیری از خانه نشین شدن ماهی گیران مساله اشتغال آنان را مورد توجه قرار داد و در صورت لزوم خسارتی به آنان پرداخت کرد.

صیادان مهابادی، صید بی تدبیری مسئولان شدند

او افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی بازرسان امور آب دلایل چشمگیر دیگری، چون افزایش نگران کننده جلبک برای اجرای ممنوعیت صید در سد مهاباد وجود دارد.

افزایش نگران کننده جلبک در سد مهاباد

یکی از مشکلات دیگر دریاچه سد مهاباد رهاسازی ماهی سوف (از گونه‌های گوشت‌خوار که ماهی‌های جلبک خوار را شکار می‌کند) در این سد است که از سایر گونه‌های ماهی تغذیه می‌کند و هرگونه رهاسازی باعث تامین خوراک برای این گونه غالب می‌شود.

صیادان مهابادی، صید بی تدبیری مسئولان شدند

رئیس بازرسی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ما تصریح کرد: این گونه شکارچی، از سایر گونه‌ها مانند کپور، سیمبرگ که جلبک خوار هستند تغذیه کرده و به همین دلیل اکنون دریاچه سد مهاباد با پدیده بلوم جلبکی (رشد جلبک) روبرو شده که در صورت تداوم این وضعیت در بلند مدت می‌تواند آب شرب را نیز با مشکل مواجه کند.

خشنوا آذر از نتیجه دو تحقیقی که در خصوص کیفت آب سد مهاباد انجام شده بود گفت: این ۲ تحقیقی که یکی از آن‌ها در سال ۱۳۹۰ (زمان رهاسازی بچه‌ماهی در سد) و دیگری در سال ۱۳۹۸ (۶ سال پس از عدم رهاسازی) نشان می‌دهد که اکنون میزان جلبک‌ها به شدت در حال افزایش است.

صیادان مهابادی، صید بی تدبیری مسئولان شدند

او با اشاره به اینکه در تصفیه‌خانه مهاباد از سیستم "داف" استفاده می‌شود، اضافه کرد:این سیستم در شرایط کنونی می‌تواند با حذف جلبک‌ها، آب شرب این شهر را تامین کند، اما در صورتی که میزان جلبک‌ها افزایش پیدا کند، در چهار تا پنج سال آینده سیستم داف هم نمی‌تواند جوابگو باشد.

 

حالا چه کسی جوابگوی خانه نشین شدن ۴۰ نفر قیم خانوار است؟

جواد شاشانی مدیرعامل تعاونی صید وصیادی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: شرکت در ۲ سال گذشته به دلیل کم شدن میزان رهاسازی بچه ماهی در دریاچه سد، زیان‌ده بوده است و سال قبل ۶۰ میلیون تومان و سال قبل از آن نیز ۳۰ میلیون تومان ضرر کرده است.

او ادامه داد: هر سال در حالی که درآمد کاهش پیدا می‌کند بر هزینه‌ها نیز افزوده می‌شود.

صیادان مهابادی، صید بی تدبیری مسئولان شدند


بیشتر بخوانید

  • جمع آوری ۴۰۰ متر تور صیادی از سد گلپایگان

  • برخورد با صیادان ماهیان خاویاری در گلستان شدت می‌گیرد

  • ماجرای ماهیان مرده در آب‌های عسلویه چه بود؟


برای حل مشکل معیشت اعضای تعاونی صید و صیادی مهاباد به سراغ آقای خدرلو معاون استاندار آذربایجان غربی  مراجعه کردیم.

خدرلو با اشاره به اینکه مسئولان امور آب منطقه ای و شیلات سعی دارند از زیر بار مشکلات شانه خالی کنند، تصریح کرد: فرمانداری با تشکیل جلسه و ارائه راهکار به دو طرف دعوا سعی بر رفع مشکل صیادان کرده است.

صیادان مهابادی، صید بی تدبیری مسئولان شدند

خدرلو راهکارهای پیشنهادی را ایجاد سایت پروش ماهی در اطراف مهاباد، واریز بیمه برای صیادان و یا برآرود مطالبات صیادان و پرداخت غرامت آنان عنوان کرد.

معاون استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: صیادان با اغلب راهکارها موافق بودند حالا منتظر امور آب منطقه ای و شیلات هستیم تا با گرفتن تصمیم نهایی برای حل این مشکل قدم اقدام کنند.

صیادان مهابادی، صید بی تدبیری مسئولان شدند

به نظر می رسد همکاری سه ارگان شیلات، امور آب منطقه ای و فرمانداری  برای مدیریت صحیح این بحران می تواند راه حل رفع مشکل صیادان  را بیابد، به شرط آنکه از  انداختن توپ به زمین دیگری و شانه خالی کردن از بار مسئولیت دست بردارند.

گزارشی از نگار هنرمند

انتهای پیام/ ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.