اسلامی گفت: در صنعت ریل و تولید آن در شرایط خوبی به سر می بریم که این ها از برکت تحریم‌ها و مدیریت خوب برای استفاده از ظرفیت های این صنف است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسیر بسیار پر قدرتی را در حوزه راه آهن شروع کرده ایم، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت دانش و تولید  در حوزه خودش نهایت استفاده را کرده است. حوزه ریلی در گذشته یک دانش بی میل و کم اشتها بود که هم اکنون به یک سازمان و نهاد پر میل و پر اشتها تبدیل شده است که می‌تواند با کمک نیرو‌های انسانی به یک لوکوموتیو پرقدرت و پر دانش تبدیل شود.

اسلامی با بیان اینکه باید بتوانیم لوکوموتیو حمل ونقل را به حرکت پایدار و زایشی تبدیل کنیم، گفت: ما در زمره کشور‌های پیش‌رو قرار داریم، در سرزمینی پر از استعدادهای ناب قرار داریم که اگر در این زمینه خودکاری کنیم قطعا خداوند ما را نمی بخشد.

بیشتر بخوانید

اسلامی بیان کرد: در گذشته از ظرفیت‌های خود استفاده نکرده‌ایم چراکه کارگاه‌های ما در آن زمان تنها کارگاه‌های مصرف کننده بود، اما هم اکنون آن‌ها را تبدیل به یک کارگاه‌های تولید کننده و مولد تبدیل کرده ایم، اما در شرایطی هستیم که از برکت تحریم‌ها و مدیریت خوب از ظرفیت‌های خود در حوزه تولید به کار گرفته ایم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در اولین روز‌های دهه ۸۰ اقداماتی برای استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی ریلی کشور آغاز شده و تا دیر نشده باید از ظرفیت‌های بیشتری  استفاده کنیم. با این روند باید با پایه گذاری و سکو‌های پرتاب، تا سال ۱۴۰۰ به اهداف خود در این بخش(حمل و نقل ریلی) دست یابیم.

او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی را باید جدی بگیریم، افزود: امروز این سرمایه گذاری‌ها جواب داده است و در وزارت راه و شهرسازی و بخش راه آهن زود هنگام به دستاورد‌های خود رسیده ایم.

اسلامی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرای خوشبختانه با همکاری دولت توانستیم بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها را به مرحله اجرایی برسانیم.

او ادامه داد: طبق دستور رئیس جمهور ۵ استان کشور تا پایان سال به شبکه ریلی متصل می‌شوند و در سال آینده هم ۴ استان دیگر به شبکه ریلی متصل خواهند شد و با تکمیل کریدورهای شرق و غرب و شمال و جنوب زنجیره اتصال به شبکه‌های ریلی را تکمیل خواهیم کرد و در نهایت بخش عمده‌ای از آنها را به اتمام خواهیم رساند.

اسلامی همچنین از تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان به عنوان یک پروژه ملی و استراتژیک تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: این پروژه را به صورت مرحله به مرحله احداث می‌کنیم و تا پایان سال آینده امیدواریم این پروژه را به اتمام برسانیم.

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه تا پایان این ماه راه‌آهن خواف-هرات را هم به بهره‌برداری خواهیم رساند، افزود: راه آهن خواف-هرات یک پروژه بین المللی است که با حضور مهمانانی از کشورهای افغانستان این پروژه را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

او توضیح داد: باید بتوانیم بیش از گذشته از ظرفیت بخش ریلی استفاده کنیم و سهم جابه‌جایی بار از بخش ریلی را به شکل چشمگیری افزایش دهیم و سهم خود را از طریق افزایش خطوط دوم و خطوط فرعی توسعه دهیم.

اسلامی بیان کرد: ساخت ۱۴۰۰۰ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی در دستور کار خود قرار داده‌ایم و حداکثر در قالب یک برنامه پنج ساله راه‌آهن کشور را باید به لحاظ زیرساختی توسعه گسترش دهیم و باید اکثر نقاط کشور را بتوانیم از خطوط ریلی به یکدیگر متصل کنیم.

این مقام مسئول یاد آور شد: در سال ۹۲ که از شرکت واگن‌پارس بازدید کردم، بسیار افسرده شدم چرا که خط تولیدها چندان فعال نبودند و برای ما مهم بود که خط تولید لوکوموتیو فعال شود.

او با تأکید بر اینکه ظرفیت و استعداد قابل اعتمادی در کشور داریم، ‌گفت: امروز اولین لوکوموتیو تولید داخل‌ تولیدی واگن پارس تحویل شرکت البرز نیرو می‌شود و امیدواریم خط تولید ناوگان داخل، فعال باشد و ما شاهد دستیابی به راه‌آهنی پیشرفته و شکوفا باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توجه به ساخت داخل همواره باید به عنوان یک نگاه مؤمنانه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و برای دولت، یک اصل باشد.

ایجاد تنوع در تأمین مالی تولید ناوگان داخلی

اسلامی با بیان اینکه امسال در تأمین مالی تولید ناوگان تنوع منابع ایجاد کرده‌ایم،‌گفت: در همین تولید لوکوموتیو، نوع جدیدی از تأمین منابع انجام شد.

او اظهار کرد: در شرکت راه‌آهن شعار ایران روی ریل پیشرفت به سوی آینده را دنبال می‌کنیم؛ در این حوزه بهسازی نیروی انسانی و شایسته‌سالاری بر مبنای توسعه دانش نیز در راه‌آهن دنبال می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در بخش حمل و نقل ریلی بار، صاحبان کالا باید بتوانند بار خود را با کیفیت و سریع جابه‌جا کنند، همچنین جابه‌جایی مسافر باید با کیفیت و مناسب انجام شود؛ راه‌آهن سعی کرده است خود را متفاوت‌تر از گذشته معرفی کند و مردم بیش از گذشته به راه‌آهن اعتماد پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار