حقیقت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشاورزان و دامداران هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند

مدیرکل مرکز پیش بینی هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی در شمال کشور احتمال آبگرفتگی مزارع و باغات وجود دارد و به کشاورزان توصیه می‌شود که نسبت به پاکسازی راه آب اقدام کنند.

مسعود حقیقت مدیرکل مرکز پیش بینی و پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد و گفت: مدل‌ها نشان می‌دهد که از اواخر وقت امشب با ورود سامانه بارشی فعال از سمت مرز‌های غربی در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، گیلان، مازندران، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، البرز، تهران و قم بارش برف و باران و وزش باد شدید در مناطق غربی و جنوب غرب پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه بارش در ارتفاعات البرر و زاگرس عمدتا به شکل برف خواهد بود، افزود: روز پنج شنبه بارش در شمال غرب، سواحل مرکزی و غربی خزر و دامنه‌های زاگرس مرکزی از شدت بیشتری همراه خواهد بود.

حقیقت ادامه داد: روز جمعه از فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب و غرب تا حدودی کاسته می‌شود، اما در اکثر مناطق کشور به جز سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان بارش انتظار می‌رود.

وی با بیان اینکه امروز پدیده خاصی در پایتخت نداریم، گفت: طی روز‌های پنج شنبه، شنبه و یکشنبه احتمال بارش برف و باران وجود دارد.

مدیر کل مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط جوی در شمال کشور احتمال آبگرفتگی مزارع و باغات وجود دارد، از این رو به کشاورزان توصیه می‌شود که نسبت به پاکسازی راه آب مزارع اقدام کنند.

حقیقت ادامه داد: گلخانه داران شمال شرق کشور در دامنه‌های البرز و مناطق شمال غرب و غرب مرتب سازه‌های گلخانه‌ای خود را بررسی کنند و در صورت سوراخ بودن پوشش نایلونی هر چه سریع‌تر آن را ترمیم کنند.

به گفته وی، طی ۲ روز آینده دامداران از رفتن به ارتفاعات و چرای دام اجتناب کنند و استخر‌های پرورش ماهی حاشیه زاگرس از اب رودخانه‌ها تغذیه نکنند.

کاهش ۳.۸ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

مدیرکل مرکز پیش بینی و پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال ۳۱.۶ میلی متر بوده، درحالیکه مدت مشابه سال قبل ۴۰.۵ میلی متر و دوره بلندمدت ۳۲.۸ میلی متر بوده است که این میزان کاهش ۳.۸ درصدی بارش را نشان می‌دهد.

حقیقت در پایان تصریح کرد: مدل‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال زراعی استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، زنجان، خراسان شمالی، ایلام، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، قزوین، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری، سمنان، بوشهر و اصفهان بارش مناسبی دریافت نکردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار