حسینی گفت: احتمال فعال شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها در برخی نقاط خوزستان در پی بارش‌های پیش رو وجود دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید ابراهیم حسینی مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان با هشدار نسبت به احتمال آبگرفتگی جاده بهبهان- رامهرمز در بارندگی‌های پیش‌رو گفت: احتمال فعال شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها در شهرستان‌های لالی، بهبهان، اندیمشک، شوشتر و گتوند در پی بارش‌ها انتظار می‌رود.

او با اشاره به پیش بینی بارندگی شدید در بالادست سد‌های استان و در حوضه‌های میانی، افزود: با توجه به ظرفیت خالی مخازن سدها، مشکلی از بابت پخش سیلاب در رودخانه‌های اصلی نخواهیم داشت، اما درصورت تداوم این بارندگی‌ها، احتمال دارد مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در حوضه کارون و مارون فعال شوند و باید پیش آگاهی و مراقبت برای ساکنان اطراف این مسیل‌ها انجام شود.

حسینی با بیان اینکه با توجه به شدت بارش‌های پیش بینی شده، احتمال فعال شدن مسیل تشان و شهرویی در حوضه مارون در شهرستان بهبهان و در نتیجه آبگرفتگی جاده بهبهان- رامهرمز وجود دارد، ادامه داد: این جاده عمود بر مسیل‌ها ساخته شده و با توجه به پایین بودن ظرفیت آبگذری آن، نگرانی آبگرفتگی آن هستیم، به ویژه آنکه در سال ۹۰ سابقه به دلیل فعال شدن این مسیل‌ها و آبگرفتگی جاده، ۱۳ نفر جان باختند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه رودخانه شور دشت بزرگ حد فاصل شوشتر و گتوند، رودخانه بالارود در اندیمشک و رودخانه‌های فصلی در شهرستان لالی نیز در بارش‌های پیش‌رو احتمالا فعال خواهند شد، اظهار داشت: درصورت تحقق پیش بینی‌ها، احتمال افزایش دبی رودخانه بالارود تا یک هزار مترمکعب بر ثانیه وجود دارد و نیاز است هشدار‌های لازم به ساکنان اطراف رودخانه داده شود.

حسینی به ارائه هشدار‌های لازم به مدیران امور آب مناطق و فرمانداران، تصریح کرد: تداوم بارندگی‌ها طبق پیش بینی هواشناسی، در مدت ۳ روز اهمیت زیادی دارد که در این صورت نگرانی در مناطق کوهستانی به دلیل شیب زمین و به تبع آن سرعت و شدت جریان سیلاب خواهد بود.

او تاکید کرد: هشدار به عشایر و روستا‌های ساکن در اطراف مسیل‌ها برای خودداری از نزدیک شدن به مسیر حرکت سیلاب و تخلیه تاسیسات و تجهیزات موجود در مناطق با خطر آبگرفتگی ضروری است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.