به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که زمزمه آزاد شدن واردات خودرو از گوشه و کنار وزارت صمت و مجلس به گوش می رسد. وارداتی که در چند ساله گذشته باعث خارج شدن ارز زیادی از کشور و از طرفی ضربه به اقتصاد کشور می شد و همچنین این آزادسازی باعث شده بود که کیفیت خودروهای داخلی افزایش نیابد.
ممنوعیت واردات خودرو مانند سایر کالاهای دیگر بیشتر در راستای کنترل تقاضای ارز و به سامان رساندن بازار ارز اتخاذ شد که همتی رئیس کل بانک مرکزی هم بارها این موضوع را اعلام کرد که برای کالاهای غیر اساسی ارز تخصیص نمی دهد اما متقاضیان این واردات فشار زیادی برای اجرایی شدن آن داشتند.
همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از فشارها برای اجازه واردات بدون انتقال ارز گفت: هر چند وقت یک بار یک عده میگویند همتی مخالف واردات بدون انتقال ارز است، توجه داشته باشید برخی میگویند ما ارزهایی در خارج از کشور داریم و اجازه دهید از آن ارزها برای واردات استفاده کنیم.
او ادامه داد: ما به عنوان بانک مرکزی حتی میگوییم همان ارزهایی را که در خارج از کشور دارید به داخل کشور بیاورید و ما ۵ درصد هم بیشتر از نرخ نیما از شما میخریم؛ اما آنها میگویند ما نمیتوانیم بگوییم ارزهایمان کجاست، ولی میخواهیم با آنها واردات انجام دهیم. میگوییم اگر میخواهید واردات انجام دهید منشأ ارز را به ما بگویید تا تایید کنیم و ثبت سفارش کنید و کالا بیاورید. اما هیچکس حاضر نیست این کار را بکند و منشأ ارز را بگوید. چون منشأ آن صرافیهای دبی و تهران است.
او همچنین تاکید کرد که بانک مرکزی اصلاً به خودروهای وارداتی ارز نخواهد داد و افزود: برخی یاد گرفته اند که خودرو وارد میکنند و در گمرک نگه میدارند، تا بعد از چند ماه اجازه ترخیص را بگیرند، ولی بانک مرکزی دیگر ارزی را برای ورود ماشین اختصاص نخواهد داد.
همتی با طرح این پرسش که در شرایطی که مواد اولیه ما با مشکل تامین ارز مواجه هستند، چرا باید خودرو وارد شود، گفت: حتی با واردات خودروهای هیبریدی هم موافق نیستم، چون کارهای واجب تری داریم و باید برای سالهای آینده ذخیره ارزی داشته باشیم؛ ما به هر حال هنوز نمیدانیم شرایط تحریم در سالهای آینده چه خواهد شد.
بیشتر بخوانید
اما وارد کننده های خودرو برای تامین ارز واردات پیشنهادهایی را ارائه داده اند. مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت مثبت وزیر صمت جدید، گفت: آقای رزم حسینی نگاه بسیار دقیقی دارد و بسیار مناسب فعالیت میکند. اکنون دستور داده که مشکلات واردات خودرو در کمیته خودرو بررسی شود که خود این تصمیم نشان دهنده این است که دیگر با جنجال قرار نیست کار انجام شود و کارها بهتر از گذشته پیش خواهد رفت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: نگاه وزیر جدید صمت این است که خودرو انحصاری است و قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند که نگاه کاملا منطقی دارد.
دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: اثرگیری واردات با استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور پس از اظهار به سفارت خانه ها بوده است.
حالا موافقان این طرح معتقد هستند که واردات بدون انتقال ارز می تواند به کاهش قیمت خودرو در بازار کمک کند. رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه های کنترل قیمت خودرو در بازار، گفت: کنترل قیمت خودرو مهم ترین دغدغه در کالاهای انحصاری است، چرا که بلافاصله سر و کله واسطه گرها و دلال ها در آن پیدا می شود و بازار را بد و بدتر می کنند.
او با بیان اینکه برای کنترل قیمت خودرو باید تولید را افزایش دهیم، گفت: زمانی که عرضه و تقاضا برابری نکند، این مشکل در سیستم اقتصادی به وجود خواهد آمد. یکی از نکات مثبتی که در طرح پیشنهادی مجلس وجود دارد این است که واردات خودرو را آزاد بگذارند، که این یکی از مسائل اولیه ای است که شورای رقابت چندین وقت پیش مطرح کرده بود.
این مقام مسئول تشریح کرد: واقعا با وضعیت خودروسازان کشور نمی توانیم به مشکلات رسیدگی کنیم و شاید این وضعیت روز به روز بدتر شود. اگر بتوانیم واردات خودرو را در سطح محدود انجام دهیم حتما باعث کاهش قیمت ها خواهد شد، یعنی واردات برخی خودروها که مصرف عامیانه دارند و لوکس نیستند را در مقابل صادرات کالا آزاد بگذاریم، بدین معنا که از پول صادراتی خودرو وارد کنیم.
رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه باید این فرصت را در اختیار صادر کنندگان گذاشت تا با صادرات بتوانند واردات داشته باشند، گفت: اگر بتوان بدون انتقال ارز برنامه ریزی کرد که خودروهای ارزان قیمت وارد کشور شود شرایطی که هم اکنون در بازار حاکم شده، سر و سامان پیدا خواهد کرد و مشکلات کنونی صنعت خودرو رفع می شود.
این در حالی است برخی از کارشناسان می گویند این شیوه تامین ارز باعث افزایش قیمت ارز و سایر کالاها شده است. میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در آزاد سازی واردات خودرو نکتهای که وجود دارد و آن این است که در شرایط فعلی کشور بحث ارز بسیار پررنگ است، یعنی با شرایطی مواجه هستیم که فروش نفت کم شده است و فشار و تقاضا برای ارز بالا رفته و از این ناحیه افزایش قیمت ارز داریم.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: وقتی تقاضا برای خودرو وارداتی افزایش یابد، در واقع ارز بیشتری از کشور خارج شد و نیاز به ارز بیشتری داریم و این موضوع موجب میشود قیمت ارز افزایش یابد و به دنبال این افزایش، قیمت تمام محصولات افزایش خواهد یافت.
بیگی با بیان اینکه یکی از علتهایی که ممنوعیت واردات داریم، مسئله کمبود ارز است، گفت: اگر امکان شناسایی دقیق وجود داشته باشد، میتوان به ارز حاصل از صادرات خودرو فکر کرد، یعنی باید اجازه دهیم که خودروسازان اگر خودرویی صادر کردند، با ارز حاصل از صادرات، امکان واردات داشته باشند.
او بیان کرد: واردات باید در سطح مناسبی صورت گیرد تا به کمک آن به توسعه صنعت خودرو رسید. برنامه واردات مناسب این است که اگر مشکل ارزی نداشته باشیم، با همین تعرفه ۱۰۰ درصدی، برنامه جامع داشته باشیم که تا ۱۰ سال تعرفه ۱۰۰ درصدی داشته باشیم و از سال یازدهم تعرفهها به صورت پلکانی کاهش پیدا کند، تا اینکه تعرفه به ۲۰ درصد برسد.
حالا برخی از نمایندگان مجلس با این طرح مخالفت می کنند. کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در کمیسیون به جد با باز شدن واردات خودرو مخالف هستیم چرا که مافیایی که در واردات خودرو وجود دارد. در طی سال های گذشته که واردات آزاد بود، مافیا نقش پررنگی داشته اند و اکنون قصد دارند حجم زیادی از خودروها که در گمرکات دپو شده را به داخل کشور وارد کنند.
در زمانهای گذشته که واردات خودرو آزاد بود و تجار به راحتی خودرو وارد میکردند، خودروسازان کشور دچار ضعف بودند و از این رو تولیدات داخلی به شدت ضعیف بود و تنوع محصولات هم نداشتیم. به گفته کارشناسان صنعت خودرو اگر بناست واردات خودرو آزاد شود، باید اقداماتی صورت گیرد که اول از همه باید ارز مورد نیاز را تامین کرد که در شرایط کنونی این کار امکان پذیر نیست.
انتهای پیام/
ماشین ارزان قیمت که وارد نمی کنند بلکه همه خودروهای گران قیمت میلیاردی وارد میکنند و نمک میپاشن به زخم فقرا
تنها راه ارزان سازی و با کیفیت کردن خودرو افزایش تولید کنندگان خودرو داخلی هست یعنی چندین شرکت بزرگ شکل بگیرد و خودرو تولید کند اونوقت هم با افزایش تولید مواجهه خواهیم بود هم با رقابت در قیمت و کیفیت
مثلا به جمشید آرین اجازه داده بشه بیاد داخل خودرو برقی تولید کند
خواهشا جلوی مافیای واردات خودرو رو بگیرید تا مردم را بیشتر بدبخت نکردن
یه گروه وابسته به مافیای صنعت خودروسازی دولتی و یه گروه دنبال ارز و واردات
این وسط فقط مردم آسیب میبینن
ولی در مجموع واردات خودرو بیشتر به نفع مردم است، البته اگه این موضوع برای مسئولین اهمیتی داشته باشه
خودروهای میلیاردی وقتی وارد کشور میشه چه چیزیش بسود مردم هست؟
/؟ تا هم رقابت شود و هم ارز از کشور خارج نشود ؟
/
شما پولدارها باید خودرو با کیفیت میلیاردی سوار بشین!!
دزدی .اختلاس .احتکار و کل جرایم انجاست
روزنامه نگاران فقط به دنبال مسیر پول باشید تا رسواشون کنید
قیمت ارز به خاطر واردات خودرو بالا میره؟ واقعا خنده داره تیترهاتون! چند سالی که واردات خودرو ممنوع بود قیمت ارز بالا نرفت؟ ایران خودرو و سایپا اگه میخوان رقابت کنن باید با برندهای کره ای رقابت کنند ن با فرقون و گاری پس باید واردات ازاد شه اون موقع معلوم میشه که ایا ایران خودرو و سایپا عرضه رقابت رو دارن یا ن.
چرا مردم بدخت باید بهای بی عرضگی این دو خودرو ساز رو بدن مگه چهل سال ازشون حمایت نشده پس کی میخوان خودی نشون بدن
وگرنه به ماها چیزی نمیرسه
بودجمون در حد پرایدم نیس
سرمایه باید برای تولید خودرو های پیشرفته و با کیفیت در اختیار پژوهشگران و شرکتهای دانش بنیان قرار بگیرد .
پس این چهل سال چکار میکردند که الان تحت فشارند؟؟؟
بعد بگوئید من نمیگذارم واردات خودرو آزاد شود؟؟؟
این همه خودروساز داخلی کلاه برداری آشکارا انجا میده
مثلا ماشین سمند یا تیبا ثبت نام مبکنه موقع تحویل میگه سمند وتیبا الان ندارم باید پژو و ساینا ببری ویا ماشین رنگ آبی ثبت نام میکنی موقع تحویل میگه سفید باید ببری
کیفیت خودرو ها بالایت الان؟نه
قیمتشون پایین و برحسب کیفیتشونه؟نه
همون وارد کنن بهتره حداقل کیفیتش بهتره
خودروسازا وقت زیادی برای بالابردن کیفیت داشتن اما به جای اون فقط قیمتو بردن بالا
درضمن فقط خودروهای مدل بالا وارد نکنن
خودروهایی وارد کنن که قشر های مختلف بتونن بخرن
مردم ما به اندازه کافی برای بالابردن کیفیت خودروهای داخلی صبر کردن و ضرر هم زیاد دیدن دیگه ممنوعیت ورود به ضرر مردم
آزاد کنید ببنید این آهن قراضه ها چند می ارزه شاید به فکر بیافتند و درب آهن قراضه سازی ها را ببندند .
تا زمانی که در کشور شرکت های خودرو سازی با تکنولوژی 40 سال قبل خودرو تولید میکنن و مردم به زور مجبور هستن اینا رو بخرن.....
واردات اندکی از این مشکل رو حل میکنه
فعلا هیچ اتفاقی نمیافتد
حرفی که شما میزنین مثل اینکه یکی میاد میگه شیر من ترشه و فقط از سیر من میتونی استفاده کنی و از بقیه نمیتونی شیر بخری
واردات خودرو به نظر گزینه خوبی نیست تا خودرو ساز ها یه خورده به خودشون بیان و کمتر جیب مردم رو خالی کنن ؟؟
بدبخت جوون ایرانیه که نمیتونه اشغال ترین خودروی دنیا رو هم بخره
فقط دارن پول وجاان مردم رو میگیرن
جهش تولید یعنی توی کیفیت هم جهش بشه نه اینکه فقط در گمرک رو ببندید تا این ها را به مردم بندازید
بگذارید واردات شود قیمتها شکسته شود، شما در قبال پراید 100 میلیونی مسئول هستید!
مردم دیگه همه چیزو فهمیدن
شما از کدوم مافیا حمایت میکنید که این جوری تیتر میزنید و مخالف واردات هستید؟ یا دلسوز ملت هستید که دوس ندارید خودرو وارد بشه
به هر طریق خودرو وارد بشه
تا این دو مونتاژ کار قشنگ تو مملکت جولان بدن
و هی به طبل ضرر بکوبن
شما خودتون جدیدا طرفدار مافیای خودرو داخلی شدین!