تولید ۵۱۴ کیلو گرم زعفران در شهرستان کرمان

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: امسال از سطح ۱۵۴ هکتار سطح زیر کشت زعفران در شهرستان کرمان، ۵۱۴ کیلوگرم محصول برداشت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد قنبری، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه زعفران به عنوان یک گیاه کم آب در خاک‌های شنی و رسی با آب و هوای معتدل قابل کشت است، گفت: این گیاه از لحاظ صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی می‌تواند رتبه دوم را پس از محصول پسته در کشور کسب کند.

او افزود: نیاز اندک به آب و آبیاری در زمان‌های غیربحران آب، امکان بهره برداری به مدت ۵ تا ۷ سال در یک نوبت کاشت،  رشد در زمین‌های شنی و رسی، خاصیت انباری خوب محصول، سهولت حمل و نقل، نیاز نداشتن به ادوات سنگین برای کاشت و برداشت محصول، توان جذب نیروی کار در فصل رکود کشاورزی، احتیاج نداشتن به سطح زیر کشت بالا و درآمدزایی باعث شده این محصول حائز اهمیت قرار گیرد و به همین دلایل، کشاورزان به کشت زعفران تمایل دارند.

قنبری با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران در سال ۹۸، حدود ۱۲۸ و نیم هکتار بوده است، تصریح کرد: امسال این سطح زیر کشت به ۱۵۴ هکتار رسیده است.

او افزود: میزان عملکرد برداشت زعفران در شهرستان کرمان طی امسال، ۵۱۴ کیلوگرم و متوسط عملکرد در واحد سطح ۳ کیلوگرم در هکتار و بیشترین میزان برداشت ۴ کیلوگرم در هکتار بوده است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمان بیان داشت: با توجه به وجود ویروس کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ۱۰ کلاس و کارگاه آموزشی، ترویجی در مناطق تابعه شهرستان برگزار شده است.

 او با اشاره به اینکه متقاضیان کشت زعفران به منظور اخذ تسهیلات به میزان هر هکتار ۶۰ میلیون تومان با بهره پایین  و باز پرداخت به مدت ۵ سال و یک سال تنفس به بانک معرفی می‌شوند، بیان کرد: معرفی تولیدکنندگان به شرکت‌های صادرکننده گیاهان دارویی از دیگر خدمات ارائه شده به کشاورزان  به منظور رونق کشت این محصول است.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار