به دلیل کم کاری در تولید آثار بومی، مردم ما به این عادت نکردند بین فضای زندگی با فضای فیلم فرق بگذارند.

دکترمحمد علی الستی جامعه شناس درباره ارتقاء فرهنگ نقدپذیری در جامعه از سوی تریبون سینما در گفت وگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: یک زمانی در مورد اصطلاحاتی مانند صدور انقلاب بحث داشتیم که برخی‌ها می‌گفتند غلط است و نمی‌توان انقلاب را صادر کرد این تعدی به مرز‌های فرهنگی دیگران است، در زمان دیگری در مورد تهاجم فرهنگی صحبت کردیم و گفتیم مقوله‌ای واقعی و موجود است هردوی این‌ها بدین معنی هستند که فرهنگ‌ها قابلیت نفوذ در یکدیگر دارند عناصر فرهنگی می‌توانند بازنمایی و منتقل شوند هرجایی کوتاهی کنید آنکه پرکار‌تر است جای شما را می‌گیرد بنابراین وقتی از غفلت فرهنگی حرف می‌زنیم از پذیرش تهاجم فرهنگی صحبت کردیم یعنی ما وقتی به هر دلیل خلا داریم و کم کاری می‌کنیم جای محصولات بومی را خارجی‌ها می‌گیرد و باید منتظر باشیم همه اقشار جامعه از ان‌ها الگو برداری کنند.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم فیلم پلیسی در ایران بسازیم بالاخره مجرم باید جزء یکی از طبقات اجتماعی و کاره‌ای باشد وقتی مجرم را در هرکدام از این گروه‌ها قرار دهید آن صنف به چنین کاری اعتراض می‌کند و می‌گوید به ما توهین شده، چون هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است طبیعتا دوستان عطای آن را به لقایش می‌بخشند و از محصولات خارجی استفاده می‌کنند که این عوارض را نداشته باشد، اما این بهره بردن از محصولات خارجی عوارض بسیار بزرگتری برای ما خواهد داشت که سال‌های بعد گریبان کشور و فرهنگمان را خواهد گرفت؛ بنابراین غفلت در ساخت فیلم‌های بومی مخرب است و شاید بتوان گفت بزرگترین نوع آسیب هم خواهد زد. این را که گفتم در مورد همه محصولات صنعتی، فرهنگی، عمومی، بهداشتی و ... است منتهی، چون در فرهنگ احتمال نفوذ، اشاعه و انتقال بالاتری دارد درجه تخریبش بیشتر می‌شود.

چگونه می‌توانیم در سینما و تلویزیون به تولیدات بومی برسیم؟

 


بیشتر بخوانید:
چرا تاکنون فیلم و سریال‌های پلیسی توقعات مخاطبان را برآورده نکرده است؟


این جامعه شناس بیان کرد: به دلیل کم کاری در تولید آثار بومی، مردم ما به این عادت نکردند بین فضای زندگی با فضای فیلم فرق بگذارند اساسا ما به نوعی این را سواد رسانه‌ای تعبیر می‌کنیم یعنی فرد آمادگی این را داشته باشد که وقتی محصول فرهنگی را تماشا می‌کند نتیجه گیری اش مخرب نباشد. تا زمانی که به خواندن کتاب، دیدن تئاتر، دیدن و نقد فیلم عادت نداشته باشیم، تیراژ کتاب و روزنامه پایین باشد و عادات فرهنگی طبقه متوسط قوت نگیرد در تولیدات و تعاملات سینمایی همین معضل وجود خواهد داشت.

چگونه می‌توانیم در سینما و تلویزیون به تولیدات بومی برسیم؟

الستی در پایان عنوان کرد: پلیس با همکاری نکردن با فیلمسازان تصویر خودش را در افکار عمومی تضعیف می‌کند پس زمانی که می‌بینیم پلیس در کشور‌های غربی با فیلمساز، سینماگران در تولید آثار همکاری می‌کند متوجه این هستند که به طور غیر مستقیم تصویرشان را بین مردم ارتقاء می‌دهند و تصویری از پلیس مقتدر و مردمی هم نشان خواهند داد و این نیز به فرهنگ ما ربط پیدا می‌کند یعنی تا زمانی که ارتقاء فرهنگی نداشته باشیم فکر‌ها بسته می‌شود و در مورد فیلمسازان نگاه مثبتی وجود نخواهد داشت و در این فضا نه فیلمساز تمایل دارد با پلیس همکاری کند و برعکس. تهیه کنندگان و کارگردانان ما باید به جای پاک کردن صورت مسئله، سعی کنند آثار خودشان را ارتقا بدهد و این تمرین به مرور مشکل را حل خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.