گرانی روزافزون کاغذ و کتاب از طرفی بهانه‌ای برای دوری مردم از "یار مهربان" و از طرفی سبب نارضایتی ناشران و کتابفروشان و زیان‌های اقتصادی آن‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سرانه مطالعه در ایران فاصله زیادی تا میانگین جهانی دارد و این به نوعی تاییدی بر کم بودن تعداد کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی است. افزایش قیمت کتاب و اوضاع نامناسب اقتصادی هم به دوری مردم از فرهنگ مطالعه دامن زده است. هرچند به نظر می‌رسد کرونا برخی خانواده‌ها را با کتاب آشتی داده است.

ناشران ناراضی از وضع کتاب و کتابخوانی

مهدی صاحب فصول مدیر نشر نوشته، بزرگترین مشکل ناشران را کتاب نخواندن مردم دانست و گفت: بهترین کمکی که به ناشران می‌توان کرد، آموزش روش‌های مطالعه و تحقیق به مردم است که بیاموزند اوقات فراغت خود را با خواندن کتاب بگذرانند.

او گفت: مشکلات دیگر به قیمت کاغذ در بازار آزاد برمی گردد که پیش از این بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان نوسان داشت، ولی امروز به ۳۵۰ تا ۴۲۰ هزار تومان رسیده است؛ دولت نیز با ارز نیمایی کمک می‌کند تا آسان‌تر کاغذ وارد شود، این کاغذ از طریق تعاونی‌ها به فروش می‌رسد، ولی میزان آن کافی نیست و مجبور می‌شویم از بازار آزاد خرید کنیم.

مدیر نشر نوشته گفت: مشکل اصلی چاپ کتاب در استان، چاپخانه‌ها هستند که در چاپ کتاب‌های تک رنگ حرفه‌ای نیستند و بر روی ظاهر کتاب اثرگذار است.

صاحب فصول افزود: نرخ دلار، نوع کاغذ، اندازه کتاب، نوع جلد، تک رنگ یا چند رنگ بودن و محتویات و مطالبی که چاپ شده، روی قیمت کتاب‌ها تاثیر زیادی دارد.

او در ادامه گفت: در سال ۸۲ از هر کتاب ۵ هزار نسخه چاپ می‌کردم، ولی امروز از هر کتاب فقط هزار نسخه چاپ می‌کنم، یعنی طی ۱۷ سال گذشته، انتشار کتاب ۸۰ درصد کاهش یافته است.
 
مردم کتاب می‌خوانند یا نه؟ آمار‌های رضایتبخش، گلایه‌های صنفی
کتابفروش‌ها سبزی بفروشند، درآمد بیشتری دارند
 
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر استان اصفهان با انتقاد از طرح فروش کتاب‌های درسی در مدارس گفت: مدیران مدارس با فروش کتاب و نوشت افزار در مدرسه، خارج از حیطه کاری خود حق این صنف را پایمال می‌کنند.

اکبر چیت ساز افزود: در حالی که درآمد عمده ما مربوط به فروش کتاب‌های درسی بود از سال گذشته امکان فروش این کتب را از کتابفروشان سلب کردند؛ در این زمینه برای وزیر آموزش و پرورش، رئیس مجلس شورای اسلامی و پنج نماینده اصفهان در مجلس نامه فرستادیم که پاسخ دادند پیگیری می‌شود، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر استان اصفهان گفت: اگر روزی به هر دلیل برای کتاب درسی دانش‌آموزی اتفاقی بیافتد هیچ کتاب فروشی، کتاب درسی برای فروش ندارد.

چیت ساز گفت: افراد ناشایست به این صنف وارد شده اند؛ اگر روزی کتاب ممنوعه‌ای یافت شود به سراغ اتحادیه می‌آیند، در صورتی که این کتاب‌ها را همین افراد در استان به فروش می‌رسانند.

او گفت: با تمام احترامی که برای هم صنفی هایم قائلم باید بگویم کتابفروش‌ها اگر سبزی بفروشند درآمدشان بیشتر است.
 
مردم کتاب می‌خوانند یا نه؟ آمار‌های رضایتبخش، گلایه‌های صنفی

کرونا مردم را کتابخوان کرد!

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: با توجه به شیوع کرونا و مشکلات معیشتی پیش بینی می‌کردیم مردم از طرح پاییزه کتاب استقبال کمتری کنند، اما به نظر می‌رسد قرنطینه سبب شده شمار قابل توجهی از مردم با کتاب آشتی کنند.

او گفت: ۸۸ کتابفروشی استان اصفهان در طرح پاییزه کتاب سال ۹۹ با فروش بیش از ۲۱ میلیارد و ۶۳۰ میلیون و ۳۷۰ هزار ریال رتبه سوم را بعد از استان‌های تهران و خراسان رضوی کسب کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: ۴۴ هزار و ۱۳۸ جلد کتاب در طرح پاییزه به فروش رسیده است.
 

سرانه مطالعه مطلوب نیست

اصغر مختاری معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره ملاک‌های سنجش شاخص‌های سرانه مطالعه گفت: برخی خواندن کتاب‌های کمک درسی، روزنامه و ادعیه را در محاسبه سرانه مطالعه منظور می‌کنند، اما برخی دیگر این موارد را در نظر نمی‌گیرند که سبب کاهش نسبی سرانه مطالعه می‌شود.

او سرانه مطالعه در استان اصفهان و کشور را ۱۳ دقیقه در روز اعلام و اضافه کرد: این عدد برای ما بسیار کم است، اما خوشبختانه مردم اصفهان به نسبت سایر استان‌ها بیشتر اهل مطالعه هستند و مبلغی را برای خرید کتاب در سبد فرهنگی خانوار در نظر می‌گیرند. همچنین استان اصفهان همیشه در مباحث مربوط به چاپ، شمارگان و خرید کتاب جزو سه استان برتر بوده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص نشر و فروش کتاب گفت: در استان اصفهان ۵۱۵ ناشر از این اداره کل مجوز گرفته‌اند که از این تعداد بیش از ۳۰۰ ناشر فعال هستند.

مختاری افزود: طی دو سال گذشته نزدیک به ۲ هزار عنوان کتاب منتشر کرده اند که ۵۰ تا ۶۰ درصد کتاب‌های جدید و چاپ اول و ۴۰ تا ۴۵ درصد کتاب‌های چاپ مجدد بوده‌اند.

او گفت: ۱۷۶ کتابفروشی بزرگ در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند که ۵۴ کتابفروشی در شهر اصفهان و ۱۲۲ کتاب فروشی در سایر شهرستان‌های استان دایر هستند.
 
طرح‌های حمایتی برای بهبود وضع کتاب و کتابخوانی
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: به تازگی شرایط برای ناشران سخت شده که در این میان می‌توان به گرانی و کمبود کاغذ اشاره کرد.
مختاری در خصوص کمک دولت به ناشران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیلاتی را برای ناشران در نظر گرفته، اما باز هم پاسخگوی نیاز آن‌ها نبوده است.

او درباره طرح‌های گسترش کتابخوانی هم گفت: دو طرح به اداره کل رسیده که در صورت تایید تا آخر سال نمایشگاه کتابی را به صورت آنلاین برگزار می‌کنیم.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به جام باشگاه‌های کتابخوانی گفت: جام باشگاه‌های کتاب خوانی چهارمین سال با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌ها، آموزش و پرورش و بهزیستی برگزار می‌شود.

مختاری افزود: این طرح که از رده مهد کودک تا متوسطه را شامل می‌شود، با دو هدف اصلی پایه گذاری شده: اول آشنایی با کتاب از همان سنین کودکی و دوم مطالعه گروهی، نقد کردن و نتیجه گیری از کتاب و استان اصفهان سال گذشته در ۱۳ بخش صاحب مقام برتر شد.

اگر اولویت متولیان حوزه کتاب و کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه باشد، قطعا اجرای طرح‌های تشویقی و اقناعی صرفنظر از تنگنا‌های معیشتی در این زمینه اثرگذار است؛ چون فرد علاقه‌مند به کتاب، مطلوب خود را از طریق امانت یا بارگیری اینترنتی و ... به دست می‌آورد و مطالعه می‌کند؛ اما صنعت نشر و صنف کتابفروش با چاپ و فروش این کالای فرهنگی به حیات خود ادامه می‌دهد که برای این منظور باید تدبیر کرد.

گزارش از حسین پورمحمدی

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار