وزیر خارجه آلمان از امیدواری کشورش به حصول توافق هسته‌ای گسترده‌تری با ایران سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، در بیانیه‌ای از امیدواری کشورش به حصول توافق هسته‌ای گسترده‌تری با ایران سخن گفت.

هایکو ماس در این باره در مصاحبه با مجله آلمانی«اشپیگل» گفت: «ما به دنبال توافق دیگری هستیم که جایگزین توافق فعلی شده و گسترده‌تر باشد».

سپس این مقام ارشد آلمان افزود: «از نظر ما این توافق کافی نیست».

او در بخشی از سخنان خود گفت: «به شکلی به توافق هسته‌ایِ مضاعفی نیاز است که منافع ما را نیز در برگیرد».

به گفته ماس انتظارات کشورش از ایران واضح است و آن عبارت است از: «عدم تجهیز به سلاح هسته‌ای و موشک بالستیکی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند».

این مقام آلمانی همچنین مدعی شد: «ایران باید نقش دیگری در منطقه به خود بگیرد».

 این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا در ماه گذشته ادعاهای مختلفی درباره توافق هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

به طور مثال، «فدریکا موگرینی» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در مصاحبه سه شنبه خود اظهاراتی را درباره برجام بیان کردند.

موگرینی درباره برجام در این گفت‌وگو گفت: «توافق هسته‌ای اقدام مهمی از سوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا بود. البته این را بگویم که ما بار‌ها به بن‌بست رسیدیم، قطعا دوباره بن‌بست داشتیم، اما این توافق نتیجه کار گروهی سرویس خارجی اتحادیه اروپا بود. دیپلمات‌های ما مسائلی مانند رفع تحریم را تعیین کردند.»

او در ادامه افزود: «ما با تمام فشار‌های واشنگتن این توافق را زنده نگه داشتیم و البته که هنوز هم زنده است. این تلاش ما بود و همانطور که آن را آغاز کردیم می‌توانیم دوباره آن را احیا کنیم».

جوزپ بورل نیز درباره توافق هسته‌ای با ایران مدعی شد: «باید ایران و آمریکا را به توافق بازگردانیم. البته ایران همچنان در توافق هست و کار ما بازگرداندن آمریکاست. ما تمام تلاش خود را برای توافق کردیم و ثبات را به منطقه بازگرداندیم. اکنون نیز تلاش می‌کنیم تا امنیت به منطقه بازگردد».

در همان زمان یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه در مصاحبه اخیر خود با «العربیه» اظهاراتی درباره توافق هسته‌ای ایران و شرایط تجدید نظر دولت بعدی آمریکا مطرح کرده و گفت: «بازگشت ایران به تعهدات برجامی» از الزامات تجدید نظرِ دولت بعدی آمریکا تحت ریاست جمهوری «جو بایدن» درباره توافق هسته‌ای است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که این اتحادیه تاکنون هیچ کدام از تعهدات خود در برجام را اجرا نکرده‌ است. کانال مالی ویژه برای ارتباط اقتصادی بین ایران و اروپا از جمله مهمترین تعهداتی بود که هرگز به آن عمل نشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
توافق هسته ای گسترده تر ، دو رویی ، خیانت و تحریم گسترده تر به دنبال خواهد داشت .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۱۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
آلمان غلط کرده.نازی هایی تروریست
آخرین اخبار