به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش دو سدان نسبتا گرانقیمت تولید داخل یعنی بهترین تولیدات ایران خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک و همچنین کیا سراتو سایپا 2000 را به نبرد با یکدیگر فراخواندهایم.
در اوایل دهه 90 خودروی «دنا» بهعنوان نسخه فیسلیفت سمند به مشتریان عرضه شد و تاحدودی مورد استقبال قرار گرفت. کمی بعد، بزرگترین خودروساز ایران که معمولا بهراحتی دست از سر تولیدات خود برنمیدارد، سعی کرد تا با انجام تغییراتی در ظاهر خودروی دنا، بهویژه نمای جانبی آن، محصولی جدید و البته گرانقیمتتر با نام «دنا پلاس» را طراحی و به بازار عرضه کند. بدینترتیب، این خودرو از زمستان ۱۳۹۶ خود را در جمع خودروهای ترددکننده در جادههای کشور دید.
شرکت ایران خودرو که پیش از این نمونه توربوشارژ پیشرانه EF7 را در سمند سورن به خدمت گرفته بود، قطعا از ارائه نسخه توربوشارژ دنا پلاس نیز بهراحتی نمیتوانست بگذرد. درنتیجه، دنا پلاس توربوشارژ دندهای در سال ۹۷ به لیست تولیدات ایران خودرو اضافه شد که از لحاظ فنی، بهبودهایی را نسبت به سمند سورن توربو تجربه کرده بود. شرکت ایران خودرو، دنا پلاس توربو را با افتخار بهعنوان تولید ملی به مشتریان خود ارائه کرد و بازار تشنه ایران نیز مثل همیشه از آن استقبال شایستهای به عمل آورد.
تنها نکتهای که پاشنه آشیل این خودروبه نظر میرسید، فقدان گیربکس اتوماتیک در سوگلی خودروهای ملی بود که البته این مشکل نیز چندان به طول نینجامید؛ چراکه مهندسان ایران خودرو دستبهکار شدند و دنا پلاس اتومات را در سال ۹۹ به عضویت خانواده محصولات دنا درآوردند تا دیگر حرفوحدیثی پشت سر مدرنترین خودروی ملی وجود نداشته باشد.
در ابتدا، قرار بود شرکت ایران خودرو با همکاری کمپانی کرهای پاورتک، گیربکس اتوماتیک این خودرو را توسعه دهد؛ اما پس از اعمال تحریم و لغو قرارداد همکاری میان این دو شرکت، ایران خودرو تصمیم گرفت به سراغ یک گیربکسساز چینی به نام DAE رفته و جعبهدنده ششسرعته F6A5 آن را در دنا پلاس توربو اتوماتیک به خدمت بگیرد.
کیا سراتو سایپا 2000 ، درواقع نمونه مونتاژ داخل نسل دوم کیا سراتو (TD) است که بهصورت وارداتی و البته با کیفیت و تجهیزات بیشتر نیز در کشور یافت میشود. شرکت سایپا، تولید کیا سراتو را از سال ۱۳۹۳ و پس از لغو تحریم کلید زد. این خودرو در ابتدا با پیشرانه ۱۶۰۰ سیسی و داخلیسازی صندلیها، رودریها، حذف برخی امکانات نظیر ایربگ جانبی و پردهای، آینه تاشونده برقی، سیستم کنترل پایداری ESP و… به مشتریان عرضه شد.
در سال ۱۳۹۴ هم شرکت سایپا نمونه اتوماتیک کیا سراتو را بههمراه پیشرانه ۲ لیتری و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در لیست تولیدات خود جای داد. با این حال، به دلیل عدم رضایت مشتریان از سطح امکانات کیا سراتو سایپا 2000 ، این شرکت تصمیم گرفت نمونه آپشنال سدان کرهای را از تابستان ۱۳۹۶ با امکاناتی همچون سانروف، سوئیچ هوشمند، حسگر پارک و دوربین عقب، روکش صندلی چرمی و پدال شیفتر به مشتریان خود ارائه کند.
سراتو آپشنال صفرکیلومتر در رده قیمتی بالاتر از دنا پلاس قرار میگیرد؛ بنابراین، نمیتوان آن را رقیب مستقیم این خودرو دانست؛ اما نمونههای کارکرده سراتو که همقیمت با مدل اتوماتیک دنا پلاس هستند، رقبای قابلقبولی برای مدرنترین و گرانقیمتترین خودرو ملی به شمار میروند.
دنا پلاس توربو در میان مشتریان طرفداران زیادی دارد. علاوه بر عملکرد فنی مناسب، ظاهر خوشایند نیز در ارتقای محبوبیت آن بیتاثیر نبوده است. البته گرچه نمیتوان منکر طراحی نسبتا مهیج و زیبای این خودرو شد، اما نکتهای که در اینجا حائز اهمیت به نظر میرسد، فقدان حریفان قدر و توانمند است تا بتوانند مشتریان را از پیرامون این خودرو و تعریف و تمجید نسبت به طراحی ظاهری آن دور کنند.
تنها لازم است دنا پلاس را با یک محصول نسبتا مدرن چینی نظیر تولیدات جدید شرکت جک یا چری مقایسه کنید تا پی به سطح ابتدایی طراحی ظاهری این خودرو در قیاس با محصولات بینالمللی ببرید. با این حال، طراحی نسبتا اسپرت ظاهر بههمراه حجمپردازیهای مناسب پروفیل جانبی، سبب شده است تا دنا پلاس توربو اتوماتیک در مقایسه با کیا سراتو، اندکی اسپرت و جوانپسندانهتر جلوه کند.
در سوی دیگر میدان نیز سدان کرهای مونتاژ سایپا، ظاهری نسبتا معقول با درجه تناسب بصری بیشتر نسبت به دنا پلاس را به نمایش میگذارد؛ به نحوی که اگر از نقطهنظر مبانی زیباییشناختی به آن بنگریم، مسلما هماهنگی افزونتری میان المانهای بدنه کیا سراتو سایپا مشاهده خواهیم کرد؛ اما این سخن، به معنای شمایل بهروزتر سراتو نیست؛ بلکه شاید حتی با وجود تمام ناهماهنگیهایی که در پس چهره دنا پلاس موجود است، بتوان سدان ایرانی را محصول هیجانانگیزتر از سراتو سایپا تلقی کرد.
در مجموع، باید گفت گرچه زیبایی امری سلیقهای است اما اگر ظاهری مهیج و اسپرتتر را مد نظر دارید، دنا پلاس بیشتر میتواند مطابق میل شما باشد؛ در غیر این صورت، طراحی کیا سراتو سایپا از ناهماهنگی بصری چندانی رنج نمیبرد و متعادلتر به نظر میرسد.
رنگولعاب و سبکوسیاق طرحپردازی کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک در مقایسه با کیا سراتو سایپا 2000 ، تاحدودی جذابتر و چشمنوازتر به نظر میرسد؛ بهویژه، سبک طراحی داشبورد این خودرو با الهام از برخی محصولات هیوندای نظیر سوناتا YF ترسیم شده است و نمایی نسبتا مدرن و قابلقبول را به ارمغان میآورد. البته کیا سراتو سایپا 2000 نیز چندان دستوپابسته نیست و حتی شاید برخی افراد برحسب معیارهای سلیقهای خود، کابین و نحوه طراحی داشبورد کیا سراتو را زیباتر و پختهتر بدانند؛ بهخصوص طرح غربیلک فرمان، حالت سیلندری پنل کیلومترشمار و نورپردازیهای جذاب سوپرویژن، جلوه بهمراتب اسپرت و خوشایندتری را در برابر راننده به نمایش میگذارند.
ناگفته نماند که کیفیت متریال کابین کیا سراتو سایپا نسبت به نسخه وارداتی دچار افت شده، اما با این وجود، هنوز هم سطح کیفی آن تقریبا مرغوبتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است. میزان فضای پای سرنشینان ردیف عقب در هر دو خودرو تقریبا کافی به نظر میرسد؛ اما به دلیل فاصله محوری بزرگتر این خودرو، فضای بیشتری برای سرنشینان این خودرو در دسترس خواهد بود. درضمن، صندوق عقب دنا پلاس توربو اتوماتیک حدود ۵۰۰ لیتر ظرفیت را در اختیار لوازم کاربران قرار خواهد داد و این در حالی است که کیا سراتو تنها ۴۱۶ لیتر فضا به اسباب و وسایل سرنشینان در صندوق عقب خود اختصاص داده است.
دنا پلاس توربو اتوماتیک در مقایسه با کیا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال، از لحاظ فنی برتری آنچنان محسوسی ندارد. دنا پلاس توربو پیشرانه EF7 TC را به خدمت گرفته است تا قوایی معادل ۱۵۰ اسببخار و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک تیپترونیک چینی ششسرعته به سوی محور جلو ارسال کند.
از سوی دیگر، حریف کرهای ترجیح داده است تا سیستم مکش تنفس طبیعی را برای پیشرانه خود برگزیند. موتور دو لیتری کیا سراتو، قدرتی معادل 156 اسببخار بههمراه 194 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و آن را بهواسطه جعبهدنده ششسرعته اتوماتیک روانه چرخهای جلو میسازد. با مطالعه جدول زیر، میتوان اطلاعاتی نسبتا دقیقی پیرامون مشخصات فنی هر دو خودرو به دست آورد:
مدل خودرو |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
کیا سراتو سایپا 2000 آپشنال |
پیشرانه |
چهارسیلندر توربوشارژ TC7 |
چهارسیلندر تنفس طبیعی |
حجم موتور |
1.7 لیتر |
2 لیتر |
حداکثر قدرت |
۱۵۰ اسببخار |
156 اسببخار |
حداکثر گشتاور |
۲۱۵ نیوتنمتر |
194 نیوتنمتر |
گیربکس |
ششسرعته اتوماتیک |
ششسرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت(ترکیبی) |
8.1 لیتر |
7.1 لیتر |
شتاب صفرتاصد |
11 ثانیه |
10.5 ثانیه |
حداکثر سرعت |
۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
190 کیلومتر بر ساعت |
هر 2 خودرو، از لحاظ امکانات رفاهی در جایگاههای حداقلی قرار میگیرند و در مقایسه با یکدیگر نیز برتری ملموسی از لحاظ سطح امکانات رفاهی ندارند؛ مواردی همچون صندلی با تنظیمات برقی که در دنا پلاس موجود است و کیا سراتو فاقد آن است و همچنین پدال شیفتر پشت فرمان که کیا سراتو از آن سود میبرد و خودروی ایران خودرو این آپشن را به راننده ارائه نمیدهد، بخشی از اختلافات مربوط به امکانات رفاهی این دو خودرو به شمار میروند.
با مطالعه جدول زیر، اطلاعات کاملتری نسبت به تجهیزات رفاهی موجود در دو خودروی کیا سراتو سایپا ۲۰۰۰ آپشنال و دنا پلاس توربو اتوماتیک به دست خواهید آورید.
مدل خودرو |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
کیا سراتو سایپا 2000 آپشنال |
چراغ |
چراغهای دیلایت، چراغ مهشکن در بخش جلو و عقب، چراغ نئون در جلو، نورپردازی داخلی و چراغ مشایعت |
چراغ مهشکن در جلو و عقب، چراغ هالوژن در جلو، اتولایت |
سیستمهای مالتیمدیا |
سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3،MP4،CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USB ، sd کارت |
سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و Mp3 ، پورت USB و Ipod، شش اسپیکر |
صفحهنمایش |
۷ اینچی لمسی |
لمسی ۷ اینچ |
آینه |
آینههای جانبی تاشونده برقی |
آینههای جانبی برقی دارای گرمکن |
تهویهمطبوع |
سیستم تهویه اتوماتیک + دریچه تهویه عقب |
اتوماتیک |
صندلی |
صندلی راننده و سرنشین با تنظیم برقی |
صندلی راننده و سرنشین با تنظیم دستی، روکش چرمی |
شیشه |
شیشههای برقی، سانروف |
شیشههای برقی، سانروف |
سایر امکانات |
بازکردن درب صندوق عقب از داخل، کروزکنترل، سیستم قطع سوخت خودکار |
پدال شیفتر دنده، کامپیوتر سفری، کروزکنترل، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت، سوییچ هوشمند، دوربین عقب، GPS ، صفحهکیلومتر سوپرویژن |
وقتی صحبت از ایمنی میشود، محصولات دو شرکت ایران خودرو و سایپا چندان قابلاطمینان ظاهر نمیشوند؛ بهویژه تولیدات تماما داخلی نظیر مشتقات سمند و دنا، بیشتر در مظان اتهام از این لحاظ قرار دارند. دنا پلاس توربو اتوماتیک هم که از پلتفرم مشترک با سمند استفاده میکند، تا به حال در هیچ تست تصادف ایمنی معتبر بینالمللی حاضر نشده است و بنابراین، نمیتوان پیرامون سطح امنیت آن به طور دقیق اظهارنظر کرد.
از طرف دیگر، نسل دوم کیا سراتو موفق شده است در یکی از سختترین تستهای تصادف بینالمللی، یعنی آزمونهای موسسه NHTSA ایالات متحده، چهار ستاره ایمنی دریافت کند. البته کیا سراتو در تست موسسه NHTSA دارای شش ایربگ بود و کیا سراتو سایپا تنها دو کیسههوا دارد؛ اما به نظر میرسد حریف کرهای از لحاظ استحکام ساختاری در وضعیت بهتری نسبت به دنا پلاس توربوی اتوماتیک قرار داشته باشد و امنیت بالاتری را نصیب سرنشینان خود کند.
در این بین، تنها نکتهای که در میان تجهیزات ایمنی کیا سراتو مونتاژی آزاردهنده به نظر میرسد، عدم برخورداری از ترمزهای دیسکی در چرخهای عقب است که برای خودرویی در این بازه قیمتی، بههیچوجه قابلقبول به نظر نمیرسد. جدول زیر را مطالعه کنید تا با تجهیزات ایمنی هر دو خودرو بیشتر آشنا شوید:
مدل خودرو |
دنا پلاس توربو |
کیا سراتو سایپا 2000 آپشنال |
تجهیزات ایمنی و حفاظت |
سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین دید عقب، سیستم هشدار موانع در عقب، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده |
سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین عقب، حسگر پارک عقب، کمربند ایمنی پیشکشنده |
کیسههوا |
۴ کیسههوا |
۲ کیسههوا |
سیستم ترمز |
ترمز EBD،ABS، ترمز جلودیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسکی |
ترمزABS،EBD، ترمز جلودیسکی، ترمز عقب کاسهای |
هنگامیکه دستهای خود را روی فرمان دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار میدهید و روی صندلی راننده این خودرو نشستهاید، تفاوت زیادی نسبت به سایر مدلهای دنا پلاس احساس نخواهید کرد. موقعیت راننده، میزان تسلط بر ابعاد خودرو و همچنین گستره دید نسبت به فضای بیرون، تقریبا قابلقبول و متقاعدکننده احساس میشود. در این بین، یک اهرم تعویض دنده جدید به سبک گیربکسهای اتومات روی کنسول و پنل جعبهدنده حضور دارد که خبر از دندهاتوماتبودن این خودرو میدهد.
در ابتدا شاید تصور کنید که با توجه به ماهیت سیستم پرخوران پیشرانه و همچنین وقفه گیربکسهای اتوماتیک چینی در اجرای فرامین صادره از ایسیو، با عدم هماهنگی میان پیشرانه و جعبهدنده و همچنین لگ آزاردهنده سیستم توربوشارژ مواجه شوید؛ اما حین شتابگیری با دنا پلاس توربو اتوماتیک، متوجه خواهید شد که اوضاع چندان هم بد نیست و حتی میتوان گفت که هماهنگی میان پیشرانه و جعبهدنده در سطحی بالاتر از انتظار قرار دارد و دقت عمل این دو رکن اساسی، شما را تا حدی ذوقزده خواهد کرد.
در سمت دیگر میدان، موتور و گیربکس کرهای نیز کار خود را بهخوبی و با دقت مناسب انجام میدهند؛ بهخصوص، عملکرد نرم و دقیق جعبهدنده اتوماتیک سراتو، حس بهتری نسبت به تعویض دندههای دنا پلاس در شما ایجاد خواهد کرد. نکته منفی که در سواری کیا سراتو احساس میشود، عملکرد نسبتا خشک سیستم تعلیق عقب این خودرو است که ضربات را بهخوبی جذب نمیکند و تکانهای گاهوبیگاه را به درون کابین انتقال میدهد. البته بهتر است بدانید هندلینگ و پایداری کیا سراتو احساس اطمینانخاطر بیشتری در راننده سراتو نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک ایجاد میکند و برخلاف رقیب ایرانیزه خود، حین عبور پرشتاب از مسیرهای پرپیچوخم، حس امنیت بالاتری را برای سرنشینان به ارمغان میآورد.
ناگفته نماند که شتابگیری اولیه دنا پلاس اتوماتیک اندکی نسبت به کیا سراتوسایپا ضعیفتر به نظر میرسد و خودروی کرهای در شتابگیری ثانویه نیز میتواند عملکرد بهتری نسبت به دنا پلاس از خود به نمایش بگذارد. درمجموع، هر دو خودرو از لحاظ شتاب و چالاکی در سطح قابلقبولی قرار دارند و عملکرد تقریبا مهیجی را از خود بروز میدهند.
در حال حاضر، کیا سراتو سایپا 2000 آپشنال در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک در رده قیمتی بالاتر جای میگیرد؛ اما مدلهای کارکرده آن به وفور در ردیف قیمت یک دستگاه دنا پلاس توربو اتوماتیک صفرکیلومتر یافت میشوند.
بنابراین اگر در این بازه قیمتی به دنبال یک سدان جمعوجور و صفرکیلومتر هستید، از همین ابتدا تکلیف مشخص است؛ همچنین اگر کیفیت و دوام فنی برتر موتور و گیربکس کیا سراتو اولویت بیشتری برای شما دارد، باز هم تکلیف مشخص است.
درمجموع، باید عنوان داشت که دنا پلاس توربو اتوماتیک صفرکیلومتر یکی از تولیدات قابلاحترام داخلی به شمار میرود و بهراحتی میتواند نیازهای خانوادههای ایرانی را در کلاس خودروهای سدان پاسخگو باشد؛ اما وقتی پای یک محصول باکیفیت کرهای به میان میآید، شرایط اندکی تغییر میکند. همانطور که اشاره شد، کیفیت ساخت، و بهویژه کیفیت قطعات فنی کیا سراتو سایپا در سطح بالاتری نسبت به دنا پلاس قرار دارد.
از لحاظ خدمات فنی، هیچ کدام از دو خودرو مشکلی بابت تامین قطعات یدکی موتور ندارند؛ اما گیربکس جدید دنا پلاس احتمالا در صورت خرابی دردسرهای بیشتری را برای مشتریان در پی خواهد داشت. به طور کلی باید عنوان داشت که کیا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال سایپا در مدلهای کارکرده، ارزش خرید تقریبا بالاتری نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک دارد، اما این اختلاف، چندان زیاد نیست و دنا پلاس نیز بهراحتی میتواند مشتریان زیادی را مجذوب خود سازد.
انتهای پیام/
دو تا چیز رو باهم مقایسه می کنن که حداقل تو یسری چیزا باهم مشترک باشن.
دنا کجا سراتو کجا!!؟؟
با عقل سازگاره؟دنا رو باید با ام وی ام ۵۵۰ مقائسه کرد نه سراتو
ااصلا راننده احساس راحتی نداره
فضای دید کافی نیست
زانو هات چسبیده به داشبرد
سقف و سانروف به هم نمیخورن
واقعا حیفه این همه پول به دنا بدی چه پلاس چه غیره