یک سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، در این مدت معضلات زیادی گریبان جامعه ورزشی را گرفته که هنوز راه حلی برای هیچکدام پیدا نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ورزش در بعد همگانی از ارکان مهم سلامتی جامعه و در بعد حرفه ای، بستر قهرمان پروری و کسب اعتبار منطقه ای و جهانی است. اکنون اما در یک سالگی شیوع کرونا در جهان، این بیماری، دنیای ورزش را هم تحت تاثیر خود قرار داده و آسیب‌های جسمی و مالی زیادی را به‌دنبال داشته است. شاید بتوان گفت ورزش این روزها جز مسابقات حرفه ای تر کشوری در رده های پایین تر از جمله رقابت های استانی به تعطیلی کشیده شده است.

بیشتر بخوانید:

 
به‌جز مسابقات استانی، تمام مسابقات پابرجاست
 
سید محمد طباطبایی مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، در خصوص فعالیت‌های ورزشی استان در شرایط کرونا و محدودیت‌ها اظهار داشت: براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت‌تمام باشگاه‌های ورزشی روباز و سرپوشیده در وضع قرمز، تعطیل است اما ورزش‌کاران حرفه‌ای حاضر در لیگ های برتر مانند فوتبال و والیبال همچنان به تمرین و مسابقات ادامه می‌دهند.

او ادامه داد: ۲۳ ورزشکار اصفهانی در رشته‌های مختلف برای انتخابی المپیک می‌جنگند و چون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی با وجود شیوع کرونا نیز ادامه دارد، مجوز فعالیت چند باشگاه را برای تمرینات ورزشکاران در این شرایط خاص دریافت کرده‌ایم.
   
کرونا آژیر ورزش اصفهان را به صدا درآورد/ از ماجرای باشگاه‌های زیرزمینی تا وامی که بلاتکلیف ماند
 
تکلیف وام چه شد؟
مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان درباره وام در نظر گرفته شده برای جبران خسارات مالی باشگاه‌های ورزشی گفت: ۲۲۰ باشگاه ورزشی، ۱۰۰ استخر و ۱۰۵۰ مربی برای دریافت این وام ثبت نام کرده‌اند و به‌زودی خبر خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

طباطبایی با اشاره به وضع باشگاه‌ها پس از پایان محدودیت‌های کرونایی گفت: باتوجه به اینکه معتقد هستیم ورزش به طور مستقیم با سلامت جامعه مرتبط است، امیدواریم پس از پایان یا کاهش محدودیت‌ها، باشگاه‌های ورزشی با رعایت شیوه نامه‌ها، فعالیتشان را از سر بگیرند.

او در پاسخ به این سوال که تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، در کنار خسارت‌های مالی چه آسیب‌هایی برای جامعه داشته عنوان کرد: اولین خسارتی که کرونا به ورزش جامعه وارد کرد مسائل روحی و جسمانی بود؛ به‌خصوص اینکه باشگاه‌های ورزشی جزو اولین مکان‌هایی بود که فعالیت آن دچار رکود شد.
 
ترس، عامل ورزش نکردن
 
احمد باقری مقدم، رئیس هیئت پزشکی-ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه تعطیلی باشگاه‌های ورزشی تاثیر منفی زیادی بر جامعه ورزشی به خصوص در اصفهان گذاشته است، آن‌ها را مکان امن و تعطیلی آن‌ها را عاملی برای معضلات جدید دانست.

او با اشاره به معضلات ناشی از ویروس کرونا اظهار کرد: باشگاه‌های ورزشی از نظر اقتصادی دچار آسیب‌های جدی شده‌ و متقاضیان فعالیت‌های ورزشی به‌شدت کاهش یافته است و از طرفی با توجه تعطیلی‌های مکرر، اوضاع به خوبی پیش نمی‌رود.

او در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت در باشگاه‌های ورزشی، سلامت مردم را به‌خطر می‌اندازد یا خیر گفت: اعتقاد ما بر این است که باتوجه به تنوع گوناگون رشته‌های ورزشی، مانند سایرمشاغل به دسته‌بندی نیاز دارد؛ چون تعدادی از فعالیت‌های ورزشی ممکن است برای شرایط کرونایی خطرناک باشد؛ اما با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و ظرفیت محدود، امکان برگزاری بسیاری از فعالیت های ورزشی بدون نگرانی وجود دارد.
 
کرونا آژیر ورزش اصفهان را به صدا درآورد/ از ماجرای باشگاه‌های زیرزمینی تا وامی که بلاتکلیف ماند
رئیس هیئت پزشکی-ورزشی استان اصفهان گفت: از ورزش می‌توان برای شکست کرونا استفاده کرد؛ زیرا ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش نشاط و کاهش اضطراب می‌شود؛ بنابراین باید تا حد امکان با رعایت موازین بهداشتی برنامه‌های ورزشی را در جامعه زنده نگه داریم.

باقری مقدم با بیان اینکه حتی در وضع قرمز نیز می‌توان برخی از فعالیت‌های ورزشی را ادامه داد، گفت: بسیاری از مشاغل نظیر حمل و نقل عمومی، رستوران یا کافی‌شاپ‌ها به مراتب خطر بیشتری از باشگاه‌های ورزشی دارند. فعالیت در باشگاه‌هایی که موازین بهداشتی از جمله ضدعفونی مکرر و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند نگران‌کننده نیست.

او بیان کرد: بهترین حالت مشخص کردن باشگاه‌های تایید شده است تا اجازه فعالیت به بگیرند. به مردم نیز اطمینان خاطر می‌دهیم باشگاه‌های کنترل‌شده خطر چندانی ندارند. ما موظفیم براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا اقدام کنیم؛ اما انتظارمان این است که ستاد نیز، نظرات کارشناسان ورزشی را درباره فعالیت‌های ورزشی جویا شود و سپس تصمیم‌گیری کند.
 
کرونا آژیر ورزش اصفهان را به صدا درآورد/ از ماجرای باشگاه‌های زیرزمینی تا وامی که بلاتکلیف ماند


ماجرای باشگاه‌های زیرزمینی چیست؟

در ماه‌های اخیر افرادی از شرایط حساس ناشی از شیوع کرونا سوءاستفاده کرده و در سالن‌ها یا خانه‌ها مخفیانه و بدون مجوز به فعالیت‌های ورزشی پرداخته‌اند.

رئیس هیئت پزشکی-ورزشی استان اصفهان در این خصوص عنوان کرد: گزارش‌هایی درخصوص فعالیت باشگاه‌های بدون مجوز خانگی به دست ما رسیده و چون خارج از دایره نظارت ما و پنهانی، دایر هستند بسیار نگران‌کننده‌تر است و این یکی از پیامدهای تعطیلی باشگاه‌هاست.

باقری مقدم با تاکید بر اینکه با بازگشایی مراکز استاندارد ورزشی، می‌توان در مقابل این فعالیت‌های غیرقانونی ایستاد گفت: هیئت پزشکی-ورزشی فقط می‌تواند بابت چنین تخلقاتی هشدار دهد، پس از آن دستگاه های قضایی و انتظامی هستند که باید به‌صورت جدی با متخلفان برخورد کنند.
کرونا آژیر ورزش اصفهان را به صدا درآورد/ از ماجرای باشگاه‌های زیرزمینی تا وامی که بلاتکلیف ماند!
ورزش، در مسیر فراموشی
 
محمد سلطانی، قهرمان تیم ملی و مربی کاراته با اشاره به برپایی باشگاه‌های بدون مجوز اظهار داشت: به آسانی می‌توان تعداد زیادی از این باشگاه ها را مشاهده کرد که بدون مجوز فعالیت و عضوگیری می‌کنند؛ درحالی که اماکن ورزشی دارای مجوز، با انواع و اقسام هزینه‌ها دچار خسارات شدیدی شده‌اند و این مسئله به‌ طرزی وحشتناک به بدنه ورزش جامعه ضربه وارد می‌کند.

او ادامه داد: با اینکه همه از فعالیت باشگاه های غیرمجاز اطلاع دارند هیچ‌کس به این مسئله نپرداخته است، همین مسئله سبب می‌شود حق کارشناسان ورزشی و تحصیل‌کرده ضایع شود و حتی بسیاری از باشگاه‌های ورزشی، به آن سمت کشیده شوند تا بتوانند خود را سرپا نگه‌دارند.

قهرمان کاراته آسیا درباره آسیب‌های ناشی از تعطیل شدن باشگاه‌ها گفت: پس از همه‌گیری ویروس کرونا باشگاه‌داران هیچ درآمدی نداشتند. پس از بازگشایی نیز تبلیغات منفی سبب شده مردم از ترس مبتلا شدن به کرونا به باشگاه‌های مراجعه نکنند.

سلطانی با اشاره به اینکه ۷۰درصد از مردم اصفهان دچار دیابت، چاقی و اضافه وزن هستند گفت: شیوع کرونا و تعطیلی اماکن ورزشی، بهانه‌ای برای ورزش نکردن مردم شده است.

او در ادامه بیان کرد: باشگاه‌های ورزشی یکی پس از دیگری در حال فروپاشی هستند، اگر سری به فضای مجازی بزنید ملاحظه می‌کنید که باشگاه‌های ورزشی با قیمت‌های بسیار پایین در لیست فروش رفته اند.
 
این کارآفرین ورزشی افزود: باشگاه‌های ورزشی فلج شده‌اند؛ اقساط ناشی از تهیه وسایل ورزشی، حقوق افراد و سنگینی اجاره‌ها باعث از دست رفتن سرمایه‌ها شده است.
 
سلطانی با اشاره بر قول‌هایی مبنی بر پرداخت وام به باشگاه‌های ورزشی گفت: رایزنی‌هایی از طرف هیئت بدنسازی برای پرداخت وام ۵۰میلیون تومانی شده است؛ اما چنین مبالغی با وجود اجاره‌های سنگین و دیگر مسائل فقط یک مُسَکِن است اما دردی را دوا نمی‌کند. نیاز است ستاد مقابله با کرونا به ما نیز مانند سایر مشاغل وامی را بدهد تا بتوانیم کمی از این مشکلات را حل کنیم.

باید دید در شرایط کنونی جامعه، که کرونا فعالیت باشگاه‌ها و ورزشکاران را تحت تاثیر قرار داده است، مسئولان برای حفظ ورزش همگانی، نشاط جامعه و افتخارآفرینی ورزشکاران چگونه تصمیم می گیرند و عمل می کنند. ورزش اصفهان، این روزها بیشتر از همیشه به توجه و رسیدگی نیاز دارد تا یک معامله برد-برد بین اداره کل ورزش و جوانان، هیئت‌ها و باشگاه‌های ورزشی و ورزشکاران شکل بگیرد.

گزارش از علی کریمی

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مرتضی قاینی
۱۳:۱۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
به امید از بین رفتن هر چه زود تر این ویروس منحوس و برگشتن همه ما به سوی ورزش