مدیر نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کمبود ویتامین دی در بدن خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،محمد کاظم زاده مدیر نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کمبود ویتامین دی یک بیماری خاموش است که در همه سنین دیده می شود.

او با بیان اینکه کمبود ویتامین دی در کودکان و نوجوانان سبب بروز مشکلات استخوانی و بد شکلی استخوان می‌شود گفت: وجود مقدار مناسبی از ویتامین دی در بدن به متعادل نگه داشتن کلسیم و فسفر در خون کمک می‌کند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه اگر بدن با کمبود ویتامین دی رو به رو شود کلسیم مواد غذایی به خوبی جذب بدن نمی‌شود گفت: تقویت و استحکام استخوان و دندان‌ها با مصرف استاندارد ویتامین دی انجام می‌شود.

کاظم‌زاده با تأکید بر اینکه ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است گفت: مصرف استاندارد ویتامین دی و جلوگیری از کمبود آن در بدن از بروز عفونت‌های ویروسی مانند کرونا پیشگیری می‌کند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه در کشور و استان ما سرانه مصرف لبنیات و غذاهای حاوی ویتامین دی پایین است بیان کرد: بر این اساس یک مقدار مشخصی برای مصرف ماهیانه افراد در نظر گرفته شده قابل مصرف است.

کاظم زاده گفت: مصرف ماهیانه یک قرص۵۰ هزار واحدی برای افراد بزرگسال مناسب است و به پیشگیری از کمبود هم کمک می‌کند.

او با تأکید بر اینکه معمولاً کمبود ویتامین دی بدون علامت و خاموش است تصریح کرد: اما گاهی این بیماری با شکستگی‌های خود به خودی و ناگهانی استخوان خود را نشان می‌دهد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ماهی، زرده تخم مرغ، میگو، لبنیات پاستوریزه و شیر غنی شده با ویتامین دی از مواد غذایی بسیار خوبی است که ویتامین دی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

کاظم زاده با اشاره به اینکه برخی از مردم به جای لبنیات پاستوریزه و بسته‌بندی شده از لبنیات سنتی و فله‌ای استفاده می‌کنند گفت: نظارت‌های بهداشتی در واحدهای سنتی بسیار کمرنگ است و احتمال انتقال بیماری نیز بیشتر است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.